THEPOWERGAME
Διοικητικό πρόστιμο 850 εκατ. σουηδικών κορώνων (75,80 εκατ. ευρώ) επέβαλαν οι αρχές της χώρας στη σουηδική τράπεζα Swedbank λόγω έλλειψης εσωτερικού ελέγχου στο πληροφοριακό της σύστημα, που είχε ως αποτέλεσμα σχεδόν ένα εκατομμύριο πελάτες να λάβουν λανθασμένα υπόλοιπα στους λογαριασμούς τους.
Σύμφωνα με την σουηδική ιστοσελίδα realtid.se, η Swedbank δέχθηκε επίπληξη για την έλλειψη εσωτερικού ελέγχου εντοπίστηκε μετά την αλλαγή των πληροφοριακών συστημάτων της Swedbank το 2022.
Στις 28 και 29 Απριλίου 2022 όταν η τράπεζα πραγματοποίησε αλλαγή σε ένα κρίσιμο για το σύστημα πληροφορικής σχεδόν ένα εκατομμύριο πελάτες έλαβαν λανθασμένα υπόλοιπα στους λογαριασμούς τους, από τους οποίους φαινόταν να λείπουν χρήματα, λόγω της διακοπής μεγάλου αριθμού συναλλαγών στα συστήματα.
Η έρευνα της ρυθμιστικής αρχή τραπεζών της Σουηδίας, δείχνει ότι η Swedbank πραγματοποίησε την αλλαγή στο σύστημα χωρίς να ακολουθήσει τις διαδικασίες της για την πραγματοποίηση τέτοιων αλλαγών. Η Swedbank δεν διέθετε επίσης κατάλληλους μηχανισμούς ελέγχου για να διασφαλίσει ότι η τράπεζα ακολουθούσε τις διαδικασίες.
Η Swedbank παραβίασε έτσι βασικούς κανόνες εσωτερικού ελέγχου. Σύμφωνα με τις διαδικασίες, για παράδειγμα, θα έπρεπε να είχε διεξαχθεί ανάλυση κινδύνου και επιπτώσεων και ο χρόνος της αλλαγής θα έπρεπε να είχε αξιολογηθεί ειδικά με βάση, μεταξύ άλλων, το πότε γίνονται οι πληρωμές των μισθών, σημειώνεται στην ανακοίνωση της αρχής.
«Το περιστατικό αυτό δείχνει ότι μπορεί να υπάρξουν σοβαρές συνέπειες όταν εγκαταλείπονται οι διαδικασίες και δεν διατηρούνται οι εσωτερικοί έλεγχοι», αναφέρει σε σχόλιό της η Susanna Grufman, που εκτελεί χρέη Γενικής Διευθύντριας της αρχής.
Η Αρχή εκτιμά ότι το πρόστιμο δεν θέτει σε κίνδυνο τις τρέχουσες δραστηριότητες της τράπεζας ή τους πελάτες της. Η τράπεζα είναι καλά κεφαλαιοποιημένη, παρουσιάζει κερδοφορία και έχει καλό δείκτη κάλυψης ρευστότητας.