THEPOWERGAME
Της Νατάσας Φραγκούλη
Ψηφιακοί πολίτες έγιναν οι Έλληνες μέσα στην πανδημία.
Πλέον ένας στους δύο Έλληνες κάνει online συναλλαγές με το Δημόσιο, το 68% ψωνίζει ηλεκτρονικά, ενώ το 61% χρησιμοποιεί υπηρεσίες ψηφιακής τραπεζικής.
Επίσης, ένας στους τρεις Έλληνες κάνει webinars και το 45% βλέπει Web TV, ενώ το οι τέσσερις στους δέκα παίζουν online παιχνίδια.
Όλες οι ψηφιακές δραστηριότητες του Έλληνας αυξήθηκαν στη διάρκεια του 2020, τη χρονιά της πανδημίας, σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα.
Για παράδειγμα, οι χρήση υπηρεσιών e-government διευρύνθηκε μέσα σε έναν χρόνο κατά 47%, ενώ το online banking κατά 26%.
Η παρακολούθηση webinars εκτοξεύθηκε μέσα σε έναν χρόνο κατά 73% και η χρήση online gaming κατά 22%.
Η πανδημία της COVID-19 και τα μέτρα κοινωνικής απόστασης -ειδικά τα lockdowns- λειτούργησαν ως επιταχυντής μιας σειράς ψηφιακών δραστηριοτήτων, οι οποίες υπήρχαν μεν και πριν την υγειονομική κρίση, ωστόσο, απογειώθηκαν στη διάρκειά της.
Ειδικά στον τομέα του online shopping, η πανδημία φαίνεται πως έφερε τα πάνω κάτω στην αγοραστική δραστηριότητα του Έλληνα.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της Focus Bari, στα τέλη του 2020, 4.655.000 Έλληνες έκαναν online αγορές.
Η αύξηση στο e-shopping στην Ελλάδα υπήρξε ραγδαία, καθώς μέσα σε έναν χρόνο η διείσδυση των online αγορών αυξήθηκε κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες: από το 58% του 2019 στο 68% στα τέλη του περασμένου έτους.
Αγοράζοντας τα πάντα online
Όσον αφορά το τί αγοράζουν οι Έλληνες από το Διαδίκτυο, η απάντηση των ερευνών είναι «τα πάντα».
Από τρόφιμα, στα οποία η Ελλάδα -αλλά και πανευρωπαϊκά- δεν υπήρχε μεγάλη παράδοση στο ψηφιακό κανάλι μέχρι καλλυντικά, ηλεκτρικές συσκευές και συνδρομές TV.
Ειδικά σε κάποιες προϊοντικές κατηγορίες σημειώθηκαν τριψήφια ποσοστά αύξησης των online αγορών μέσα σε έναν μόλις χρόνο.
H πιο εντυπωσιακή αύξηση -262%- σημειώθηκε στις online αγορές από σούπερ μάρκετ. Έτσι από μόλις 5% το 2019 το ποσοστό των Ελλήνων που αγοράζουν είδη σούπερ μάρκετ από τον καναπέ τους σπιτιού τους έφτασε το 18%.
Υπερ-διπλασιασμός σημειώθηκε και στις ψηφιακές αγορές ηλεκτρικών ειδών, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 100% και πλέον ένας στους τέσσερις Έλληνες επιλέγει το online κανάλι αγορών (25% το 2020 από 12% το 2019).
Ακόμη πιο έντονη ήταν η ενεργοποίηση του ψηφιακού καναλιού για είδη ομορφιάς, όπου οι online πωλήσεις ενισχύθηκαν με ιλιγγιώδεις ρυθμούς (167%) μέσα σε έναν χρόνο και αντιστοιχούσαν ποσοστιαία στα τέλη του 2020 στο 7% από μόλις 3% πριν από την πανδημία.
Δυναμικό κοινό οι γυναίκες
Άλλη μια «τεκτονική» αλλαγή, που σημειώθηκε το 2020, ήταν ότι για πρώτη φορά ο αριθμός των Ελληνίδων e-shoppers ξεπέρασε αυτόν των ανδρών.
Στα τέλη του 2020 η διείσδυση του online εμπορίου στην Ελλάδα ήταν 68%, με το ποσοστό να είναι 69% για τις γυναίκες και 67% για τους άνδρες καταναλωτές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Focus Bari για το δεύτερο εξάμηνο του 2020, στην Ελλάδα 4,6 εκατ. άτομα έκαναν online αγορές. Εξ αυτών περισσότερα από 2,3 εκατ. ήταν γυναίκες
Το e-shopping έχει γίνει πλέον ένας συνήθης τρόπος αγορών για τις Ελληνίδες, οι οποίες -σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία- δαπάνησαν κατά μέσο όρο το τελευταίο 6μηνο 736,8 ευρώ σε online αγορές.
Όσον αφορά τη γεωγραφική κατανομή των e-shoppers, η Θεσσαλονίκη αναδεικνύεται πρωταθλήτρια, αφού το ποσοστό διείσδυσης είναι μεγαλύτερο του πανελλαδικού μέσου όρου του 68% και φτάνει το 74%, ενώ το αντίστοιχο στην Αθήνα είναι 67%.