THEPOWERGAME
Την περασμένη εβδομάδα υπήρξαν σπουδαία νέα στον Καναδά -αλλά αν βρισκόσασταν στον Καναδά, μπορεί να μην τα μάθατε. Στις 22 Φεβρουαρίου αποκαλύφθηκε ότι η Google μπλόκαρε την πρόσβαση σε ειδησεογραφικό περιεχόμενο, σε μια δοκιμή πέντε εβδομάδων, που επηρέαζε περίπου το 4% των χρηστών στη χώρα. Το μέτρο πάρθηκε καθώς η Γερουσία του Καναδά εξετάζει ένα νομοσχέδιο που θα αναγκάζει τις μεγάλες εταιρείες Διαδικτύου να πληρώνουν τους εκδότες για την προβολή συνδέσμων προς τις ιστορίες τους. Η Google λέει ότι μπορεί απλώς να τους μπλοκάρει. Η κυβέρνηση του Καναδά λέει ότι οι ενέργειες της μηχανής αναζήτησης ισοδυναμούν με εκφοβισμό.
Πρόκειται για το πιο πρόσφατο επεισόδιο σε μια παγκόσμια διαμάχη μεταξύ των νέων και των παλαιών μέσων ενημέρωσης. Οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί, οι οποίοι τις τελευταίες δύο δεκαετίες είδαν το μεγαλύτερο μέρος των διαφημιστικών τους εσόδων να εξαφανίζεται στο Διαδίκτυο, κατηγορούν τις μηχανές αναζήτησης και τα κοινωνικά δίκτυα ότι επωφελούνται από περιεχόμενο που δεν τους ανήκει. Η Google και το Facebook, που έχουν δεχθεί το μεγαλύτερο μέρος των επικρίσεων, απαντούν ότι απλώς εμφανίζουν συνδέσμους και μερικές γραμμές κειμένου, και όχι τα ίδια τα άρθρα, και ότι με τον τρόπο αυτόν διοχετεύουν την κυκλοφορία προς τους εκδότες (οι οποίοι σε κάθε περίπτωση μπορούν, αν το επιλέξουν, να εξαιρεθούν). Το Facebook εκτιμά ότι στέλνει 1,9 δισ. κλικ ετησίως σε καναδικά μέσα ενημέρωσης, η δημοσιότητα των οποίων αποτιμάται σε 230 εκατ. δολάρια Καναδά (170 εκατ. δολάρια ΗΠΑ).
Τα επιχειρήματα των διαδικτυακών πλατφορμών έπεσαν ως επί το πλείστον στο κενό. Υπό την επευφημία του εγχώριου Τύπου, οι κυβερνήσεις χωρών όπως η Αυστραλία, η Βρετανία και η Ισπανία έχουν ψηφίσει ή προτείνει νόμους με στόχο να αποσπάσουν χρήματα από τη Silicon Valley και να τα διοχετεύσουν σε τοπικές εταιρείες μέσων ενημέρωσης. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο νόμος της Αυστραλίας, ο οποίος ψηφίστηκε το 2021, ώθησε τις εταιρείες τεχνολογίας να καταβάλουν πληρωμές σε αυστραλιανά μέσα ενημέρωσης, αξίας περίπου 200 εκατ. δολαρίων Αυστραλίας (135 εκατ. δολάρια ΗΠΑ) κατά το πρώτο έτος του προγράμματος.
Για να αποτρέψουν παρόμοια νομοθεσία αλλού, η Google και το Facebook έχουν δημιουργήσει μηχανισμούς διοχέτευσης «υποστήριξης» σε εταιρείες μέσων ενημέρωσης. Το News Showcase της Google θα δαπανήσει περίπου 1 δισ. δολάρια το 2020-23 για την αδειοδότηση περιεχομένου από περισσότερους από 2.000 ειδησεογραφικούς οργανισμούς σε περισσότερες από 20 χώρες. Η Καρτέλα Ειδήσεων του Facebook (στην οποία συμμετείχε ο Economist) κάνει κάτι παρόμοιο, αλλά τελευταία έχει μειωθεί. Σε αντίθεση με την Google, το Facebook μπορεί να ζήσει χωρίς ειδήσεις, οι οποίες αποτελούν μόνο το 3% των όσων βλέπουν οι χρήστες στη ροή τους.
Μερικές φορές, οι νόμοι άφηναν την αίσθηση εκβιασμού των πλούσιων ξένων εταιρειών τεχνολογίας από τις κυβερνήσεις. Ωστόσο, οι εξελίξεις στον τομέα της αναζήτησης σημαίνουν ότι τα παράπονα των εκδοτών φαίνονται όλο και πιο δικαιολογημένα. Οι μηχανές αναζήτησης γίνονται όλο και καλύτερες στην εμφάνιση πληροφοριών, χωρίς να παραπέμπουν τους επισκέπτες σε εξωτερικές πηγές. Ρωτήστε την Google για το μέγεθος του πληθυσμού του Καναδά και απλώς θα σας απαντήσει ότι το 2021 ήταν 38 εκατομμύρια (παραθέτοντας τη συνήθη λίστα προτεινόμενων ιστοτόπων). Σύμφωνα με την εταιρεία διαδικτυακού μάρκετινγκ Semrush, περίπου το ένα τέταρτο των αναζητήσεων στην Google οδηγεί πλέον σε αποτελέσματα χωρίς περαιτέρω κλικ.
Η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) υπόσχεται να βελτιώσει δραματικά αυτήν τη δυνατότητα. Το εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης της Google, ο Bard, παραμένει ακόμα γνωστό σε λίγους. Ωστόσο, ο αντίπαλός του, ενσωματωμένος στη μηχανή αναζήτησης Bing της Microsoft, δίνει ήδη απαντήσεις σε ερωτήματα. Αν ζητήσετε από το παλιό Bing μια περίληψη των αποτελεσμάτων των τελευταίων εκλογών στον Καναδά, σας παραπέμπει σε ιστότοπους όπως το CBC News και η Globe and Mail. Αν ρωτήσετε το νέο Bing, σας δίνει μια αξιοπρεπή αναφορά από μόνο του (μαζί με υποσημειωμένους συνδέσμους των πηγών). Οι βοηθοί τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να φτάσουν ακόμα και πίσω από τα paywalls. Ένας χρήστης που προσπαθεί να βρει τη συνταγή των New York Times για μακαρόνια με τυρί θα σταματήσει με την απαίτηση πληρωμής και συνδρομής. Αν, όμως, ρωτήσει την τεχνητή νοημοσύνη του Bing, θα του προσφέρει μια παραφρασμένη εκδοχή ολόκληρης της συνταγής, συνοδευόμενη από ένα emoji που γλείφει τα χείλη.
Οι εταιρείες αναζήτησης παραδέχονται ότι εξακολουθούν να βρίσκουν τα πατήματά τους με τη νέα τεχνολογία, η οποία ως επί το πλείστον δεν έχει βγει ακόμα στην κυκλοφορία, κάτι το οποίο είναι απίθανο να ικανοποιήσει τους δικηγόρους των εκδοτών. Ο επικεφαλής νομικός σύμβουλος μιας μεγάλης εταιρείας μέσων ενημέρωσης υποστηρίζει ότι οι εταιρείες αναζήτησης μέσω τεχνητής νοημοσύνης θα πρέπει να υποχρεώνονται να πληρώνουν το περιεχόμενο που αναμασούν, όπως ακριβώς το Spotify πρέπει να πληρώνει τις δισκογραφικές εταιρείες για να παίζει τα τραγούδια τους. Η χρήση του υλικού άλλων από την τεχνητή νοημοσύνη είναι «το κατ’ εξοχήν ζήτημα πνευματικών δικαιωμάτων της εποχής μας», λέει. Για χρόνια τα παράπονα των εκδοτών κατά των πλατφορμών ακούγονταν ως κάπως ανεδαφικά. Τώρα, τα στοιχεία που έχουν στα χέρια τους είναι αδιάψευστα.
2023 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com.