THEPOWERGAME
Προχωρεί η πώληση του λιμένα της Ηγουμενίτσας. Το Ελεγκτικό Συνέδριο ενέκρινε τη σύμβαση πώλησης του 67%, που συμφώνησε το ΤΑΙΠΕΔ με τον Όμιλο Grimaldi. H υπογραφή της σύμβασης μεταξύ των δύο πλευρών δεν θα καθυστερήσει, αλλά οι επικείμενες εκλογές μπορεί να πάνε πιο πίσω την κύρωσή της από τη Βουλή.
Το ΤΑΙΠΕΔ πουλά το 67% του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ) στον Όμιλο Grimaldi, αντί 84 εκατ. ευρώ. Η οικονομική συναλλαγή, με τη μεταβίβαση των μετοχών και την καταβολή του τιμήματος, θα κλείσει μόλις η σύμβαση πώλησης των μετοχών κυρωθεί στην ελληνική Βουλή. Θα είναι δε η δεύτερη σημαντική πώληση για φέτος από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ, έπειτα από εκείνη που έλαβε χώρα μέσα στον Φεβρουάριο και αφορούσε το ακίνητο στις Γούρνες Ηρακλείου.
Επίσης, η πώληση μετοχών του ΟΛΗΓ είναι η τρίτη που αφορά λιμένα, ύστερα από εκείνη του ΟΛΠ (2017) και του ΟΛΘ (2018). Και στις τρεις περιπτώσεις πωλήθηκε το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του οργανισμού διαχείρισης του λιμένα.
Αναμένεται να ακολουθήσει η υποπαραχώρηση μέρους των δραστηριοτήτων του Λιμένα Καβάλας, για τον οποίο ήδη υπάρχει προτιμώμενος επενδυτής, και στη συνέχεια η πώληση του 67% των λιμένων Ηρακλείου και Βόλου. Παράλληλα, το ΤΑΙΠΕΔ θα ξεκινήσει την αξιοποίηση του λιμένα Αλεξανδρούπολης, χωρίς κάποιον τρίτο επενδυτή.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ βάζει σε προτεραιότητα αξιοποίησης τον λιμένα Λαυρίου. Στόχος είναι το Λαύριο να καταστεί, εκτός από λιμάνι εκκίνησης/άφιξης ακτοπλοϊκών πλοίων, και καταφύγιο των mega-yachts που πιάνουν στη χώρα μας και θέλουν να προσεγγίσουν την Αττική και την Αθήνα. Το σχέδιο ετοιμάζεται και δεν αποκλείεται να υπάρξει σύντομα η πρόσληψη συμβούλων που θα οδηγήσει στην αξιοποίηση του λιμένα.
Αν συμβεί αυτό, το ΤΑΙΠΕΔ θα έχει δρομολογήσει ή ολοκληρώσει την αξιοποίηση των επτά από τους 10 περιφερειακούς λιμένες που έχουν περιέλθει στο χαρτοφυλάκιό του. Θα έχουν μείνει προς αξιοποίηση στη γραμμή (pipeline) οι λιμένες της Ραφήνας, της Ελευσίνας και της Πάτρας. Μάλιστα, για το λιμάνι της Πάτρας η διαδικασία έχει δειλά ξεκινήσει, αφού το περασμένο φθινόπωρο ολοκληρώθηκε η διαβούλευση για την κατάρτιση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του νέου σχεδίου αξιοποίησης (master plan) του λιμανιού της Πάτρας (ΟΛΠΑ).
Είναι δε άγνωστο αν η αξιοποίηση του ΟΛΠΑ θα γίνει μέσω πώλησης μετοχών ή μέσω υποπαραχώρησης δραστηριοτήτων. Το γεγονός, ωστόσο, ότι ξεκίνησε το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ την ωρίμανση του master plan σημαίνει ότι πιθανώς ν’ ακολουθηθεί μοντέλο Αλεξανδρούπολης.
Σημειώνεται ότι το κάθε λιμάνι θα αποκτήσει μεγάλη αξία, εφόσον φτάσει ένας αξιόπιστος σιδηρόδρομος. Ειδικά για λιμάνια όπως της Θεσσαλονίκης, του Βόλου, της Πάτρας και της Αλεξανδρούπολης, όπου η κύρια σιδηροδρομική σύνδεση δεν είναι μακριά, η δυναμική που θα δοθεί θα είναι τεράστια.