THEPOWERGAME
Κι ενώ η μία καταγγελία διαδέχεται την άλλη, σήμερα ολοκληρώνονται, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, οι έρευνες στα συντρίμμια του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στη θέση Ευαγγελισμός, έξω από τα Τέμπη, που στοίχισε τη ζωή μέχρι στιγμής σε 57 ανθρώπους.
Οι Αρχές εντός ημέρας, λοιπόν, ολοκληρώνουν τις έρευνες με τον «τεμαχισμό» και την απομάκρυνση του βαγονιού 3 της επιβατικής αμαξοστοιχίας, όπου βρισκόταν το κυλικείο, το οποίο θα ερευνηθεί για ίχνη ανθρώπινων ιστών.
Όπως δήλωσε ο εκπρόσωπος Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, πύραρχος, Βασίλης Βαθρακογιάννης, «τα γερανοφόρα οχήματα έχουν ανασηκώσει τα 2 βαγόνια τόσο το πρώτο επιβατικό της δεύτερης θέσης όσο και το βαγόνι -εστιατόριο και ταυτόχρονα οι πυροσβέστες αφαιρούν τμηματικά τα μεταλλικά στοιχεία τους προκειμένου να διευκολυνθεί η επιχείρηση έρευνας και απεγκλωβισμού. Οι συνθήκες κάτω από τις οποίες επιχειρούν οι δυνάμεις παραμένουν δύσκολες καθώς κομμάτια του συρμού είναι άμορφες μάζες από τη σφοδρότητα της σύγκρουσης».
57 νεκροί και 56 αγνοούμενοι
Μέχρι στιγμής, ο αριθμός των νεκρών ανέρχεται σε 57, ωστόσο ο αριθμός τους αναμένεται να αυξηθεί. Παράλληλα, για πρώτη φορά η ΕΛ.ΑΣ ανακοίνωσε ότι έχουν δηλωθεί 56 αγνοούμενοι. Από τους 57 νεκρούς, έχουν ταυτοποιηθεί οι 24 μέσω DNA, 10 μπόρεσαν να αναγνωριστούν οπτικά, ενώ 23 είναι απανθρακωμένοι και αναμένονται τα αποτελέσματα του DNA. Οι 56 αγνοούμενοι, αναζητούνται από τους δικούς τους μέσω όλων των επίσημων Αρχών αλλά και των social media, με την παράκληση όποιος γνωρίζει κάτι να επικοινωνήσει μαζί τους.
Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση από την εκπρόσωπο Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας, αστυνόμο β’, Κωνσταντία Δημογλίδου, αμέσως μετά το δυστύχημα και την απομάκρυνση των επιβατών και των τραυματιών δηλώθηκαν μέχρι στιγμής επίσημα, 56 επιβάτες ως αγνοούμενοι, ωστόσο υπάρχει ενδεχόμενο κάποιος να επέβαινε στο τρένο και να μην έχει δηλωθεί ως αγνοούμενος από οικείους ή συγγενείς.
Σύμφωνα με τον νεότερο απολογισμό, σχετικά με τους επιβεβαιωμένους νεκρούς, υπάρχει ένας άνθρωπος παραπάνω, που φαίνεται να μην έχει δηλωθεί από κάποιον ως αγνοούμενος. Όπως είπε η κ. Δημογλίδου όλες οι σοροί ταυτοποιούνται με την μέθοδο DNA και συνεχίζεται η διαδικασία ταυτοποίησης των θυμάτων που έχουν μεταφερθεί στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας.
Από τις δηλώσεις της κ. Δημογλίδου και όπως διευκρίνισε στη συνέχεια στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, έχουν ληφθεί 55 δείγματα DNA από τις σορούς και 52 δείγματα από συγγενείς των επιβατών. Πέρα όμως απ΄ αυτούς υπάρχουν και πολλά ανθρώπινα μέλη από τα οποία επίσης έχουν ληφθεί δείγματα και ακόμη δεν έχουν διευκρινιστεί αν ανήκουν σε κάποιες από τους ήδη ταυτοποιημένους ή αναζητούμενους ή αν πρόκειται για άτομα που δεν έχουν δηλωθεί. Αυτά θα ξεκαθαριστούν όταν ολοκληρωθούν οι έρευνες που πραγματοποιούνται στα εργαστήρια της εγκληματολογικής υπηρεσίας.
Αναφορικά με τους νοσηλευόμενους η κ. Δημογλίδου είπε ότι παραμένουν για νοσηλεία 48 επιβάτες, οι 6 από αυτούς σε ΜΕΘ και προσέθεσε ότι μία επιβάτης με σοβαρά εγκαύματα διακομίσθηκε στην ΜΕΘ του Νοσοκομείου Παπανικολάου που διαθέτει ειδική μονάδα εγκαυμάτων.
Ο σταθμάρχης είχε ενημερωθεί 17 λεπτά πριν πως κατεβαίνει εμπορικό τρένο
Πληροφορίες αναφέρουν πως o σταθμάρχης της Λάρισας που έχει συλληφθεί και αντιμετωπίζει βαριές κακουργηματικές κατηγορίες φέρεται να είχε ειδοποιηθεί 17 λεπτά πριν συμβεί το μοιραίο ότι κατεβαίνει και εμπορικό τρένο.
Το πολιτικό μέσο και το πάρτι στον σταθμό της Λάρισας πριν από την τραγωδία
Εν τω μεταξύ, σήμερα το πρωί, μια σοκαριστική καταγγελία ήρθε στο φως της δημοσιότητας. Ο δικηγόρος του πολυτραυματία που κατέθεσε πρώτος αγωγή κατά των υπευθύνων για το δυστύχημα, προχώρησε σε πολύ σοβαρές καταγγελίες.
Μιλώντας στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA», ο Γιώργος Μπαρτζώκης, ο δικηγόρος 42χρονου επιβάτη, ανέφερε, μεταξύ άλλων: «Μου έχει μεταφέρει συγκλονιστικά πράγματα και για τον τρόπο που έγινε το δυστύχημα και ότι βγήκαν από ένα φλεγόμενο βαγόνι σπάζοντας το παράθυρο. Ήταν στο 2ο βαγόνι το οποίο ήταν γεμάτο. Έγινε ένα δυνατό τράνταγμα, πετάχτηκε πάνω, έπεσαν πάνω του πολλά άτομα. Έσπασε τα πλευρά του και είχε θραύσματα στα μάτια. Γλύτωσε γιατί ήταν στις πίσω θέσεις, όλοι οι δίπλα του πέθαναν». Όπως λέει ο δικηγόρος, ο πελάτης του θα κινηθεί νομικά εναντίον και του σταθμάρχη, αλλά και «παντός αυτουργού, φυσικού και ηθικού».
Σύμφωνα με τον κ. Μπαρτζώκη και με μαρτυρίες οι οποίες έχουν φτάσει στον ίδιο, στο σταθμαρχείο της Λάρισας, το βράδυ του μοιραίου συμβάντος, είχε στηθεί γλέντι. «Ακούγονταν μουσικές από τον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας. Εμείς θα καλέσουμε για κατάθεση όλους όσοι ήταν στον σταθμό. Είχαν στήσει γλέντι, ήταν πολλά άτομα. Θα κληθούν να πουν, από τον ανακριτή, τι γινόταν μέσα στο σταθμαρχείο».
Όπως λέει ο δικηγόρος του 42χρονου, θα ερευνηθεί και ο ρόλος της τροχαίας Λάρισας για το κενό από το δυστύχημα μέχρι τη σύλληψη του σταθμάρχη, αλλά και την κατάσταση στην οποία αυτός βρέθηκε. «Πότε έγινε η σύλληψη του σταθμάρχη; Υπήρχε κενό μισής ώρας», σημείωσε, λέγοντας ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι ήταν υπό την επήρεια αλκοόλ. «Θέλω να ανοίξει η έρευνα (…). Ήταν πολιτική η θέση του σταθμάρχη, όχι υπηρεσιακή».
Το Σάββατο η απολογία
Ο 59χρονος σταθμάρχης έλαβε προθεσμία να απολογηθεί το μεσημέρι του Σαββάτου. Έχει παραδεχθεί τις τις εγκληματικές παραλείψεις του, δηλαδή το ότι έθεσε τη μοιραία εμπορική αμαξοστοιχία σε λάθος τροχιά με αποτέλεσμα τη μετωπική της σύγκρουση με την επιβατική αμαξοστοιχία Αθήνας- Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, φέρεται να δήλωσε ότι κατάλαβε πως το λάθος του κόστισε ανθρώπινες ζωές, μόλις πληροφορήθηκε για το τραγικό δυστύχημα. Τότε αντιλήφθηκε τις συνέπειες των όσων είχε κάνει, δρομολογώντας την επιβατική αμαξοστοιχία σε λάθος ράγες. Ο σταθμάρχης κατηγορείται για διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών σε βαθμό κακουργήματος, σωματικές βλάβες και ανθρωποκτονία από αμέλεια.
Ο δικηγόρος του 59χρονου σταθμάρχη έκανε γνωστό πως ο πελάτης του είναι συντετριμμένος για τις απώλειες τόσων ανθρώπινων ζωών και αναλαμβάνει το βάρος της ευθύνης που του αναλογεί. Ωστόσο, συμπλήρωσε πως δεν πρέπει να κοιτάμε το δέντρο, αλλά το δάσος σε ότι αφορά τις τραγικές απώλειες.
Έρευνα προς κάθε κατεύθυνση ζητεί ο Ντογιάκος
Εν τω μεταξύ, χθες, ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός ζητεί με δεύτερη παραγγελία του προς τον επικεφαλής της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας Σταμάτη Δασκαλόπουλο διερεύνηση σε βάθος και προς κάθε κατεύθυνση, άμεση συγκέντρωση όλων των αποδείξεων και ταχύτατη ολοκλήρωση του ανακριτικού έργου. Ο κ. Ντογιάκος υπογραμμίζει τους άμεσους στόχους των ερευνών, σημειώνοντας ως προτεραιότητα, την άμεση ανάγκη συλλογικής, σε αυτό το στάδιο, όλων των αποδείξεων, που θα χρησιμεύσουν στην απόδοση ευθυνών και στον εντοπισμό των υπευθύνων.
«Είναι η ώρα της Δικαιοσύνης», προκειμένου να εντοπιστούν οι υπαίτιοι, «όποιοι κι αν είναι, όπου κι αν ανήκουν, από όπου και αν προέρχονται, ό,τι κι αν εκπροσωπούν». «Η αυτοπρόσωπη και ενεργός παρουσία σας στον τόπο της άδικης απώλειας τόσων ανθρώπινων ζωών για τη συγκέντρωση των αποδεικτικών στοιχείων, που θα ρίξουν φως στα αίτια της τραγωδίας, ασφαλώς και είναι απολύτως απαραίτητη. Τα στοιχεία αυτά επιβάλλεται να εξεταστούν αρμοδίως, εξονυχιστικά και διεξοδικά», σημειώνει ο κ. Ντογιάκος.
Σε ό,τι αφορά στο εύρος των ερευνών, ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός, παραγγέλλει έρευνα προς κάθε κατεύθυνση. «Δεν πρέπει, επισημαίνει, να παγιδευτεί η δικανική κρίση σε ποινικές ευθύνες συγκεκριμένων ατόμων και μόνο. Αντίθετα, επιβάλλεται η πλήρης διερεύνηση της υπόθεσης από κάθε πλευρά και η απόδοση ευθυνών προς πάσα κατεύθυνση, σύμφωνα με τις ουσιαστικές ποινικές διατάξεις, την ισχύουσα δικονομική τάξη».
«Η ορθή απονομή δικαιοσύνης θα αποτελεί το καλύτερο και αιώνιο μνημόσυνο για τις ψυχές των νεκρών» καταλήγει ο Ισίδωρος Ντογιάκος.
ΡΑΣ: Αυτεπάγγελτη έρευνα για τη συμμόρφωση με τα συστήματα ασφάλειας
Από την πλευρά της, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) ξεκίνησε χτες τη διαδικασία αυτεπάγγελτης έρευνας. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων είναι ο φορέας που εποπτεύει την εφαρμογή των Συστημάτων Διαχείρισης Ασφαλείας (ΣΔΑ), τα οποία είναι υποχρεωμένοι να συντάσσουν και να τηρούν ο Διαχειριστής Υποδομής (ΔΥ), δηλαδή ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) και οι Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις, στην προκειμένη περίπτωση η Hellenic Train ΑΕ.
Στα Συστήματα Διαχείρισης Ασφάλειας καταγράφονται με κάθε λεπτομέρεια οι διαδικασίες οι οποίες πρέπει να εφαρμόζονται από τις Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις και τον ΟΣΕ, βάσει της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τους σιδηροδρόμους, προκειμένου να διασφαλίζεται η τήρηση όλων των κανόνων και απαιτήσεων ασφαλείας. Τα Συστήματα αυτά αποτελούν τον οδηγό και το εργαλείο των προαναφερθέντων σιδηροδρομικών φορέων, μέσω των οποίων αξιολογούν, ελέγχουν και προλαμβάνουν οποιοδήποτε κίνδυνο. Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων θα εξετάσει την ορθή εφαρμογή των Συστημάτων Διαχείρισης Ασφάλειας από τον ΟΣΕ και τη Σιδηροδρομική Επιχείρηση Ηellenic Train AΕ. μέσω της διαδικασίας της αυτεπάγγελτης έρευνας.
Για την άμεση ολοκλήρωση της αυτεπάγγελτης έρευνας η Αρχή έχει ζητήσει από χθες που ξεκίνησε ο έλεγχος, τόσο από τον ΟΣΕ όσο και τη Hellenic Train, όλα τα τεκμήρια και τα στοιχεία που θα βοηθήσουν την έρευνα που διεξάγει. Για το λόγο αυτό, κλιμάκιο εμπειρογνωμόνων της Μονάδας Ασφάλειας και Διαλειτουργικότητας της ΡΑΣ βρέθηκε χθες από τις πρώτες πρωινές ώρες στον τόπο του σοβαρότατου σιδηροδρομικού δυστυχήματος.
Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων εκφράζει τα ειλικρινή συλλυπητήριά της στις οικογένειες των θυμάτων, νέων ανθρώπων στην πλειοψηφία τους, που χάθηκαν τόσο άδικα.