THEPOWERGAME
Τα πιο παλιά χρόνια στους χρηματιστηριακούς κύκλους, όταν έκλεινε μια επιχείρηση και η μετοχή της κατέγραφε ελεύθερη πτώση οι brokers έλεγαν : «κράτα τα χαρτιά για… ταπετσαρία» μιας και οι επενδυτές δεν θα είχαν το περιθώριο να αξιοποιήσουν τις έγχαρτες μετοχές τους.
Στο χρηματιστήριο τέχνης όμως, η αξία ενός πίνακα δεν μπορεί να «μηδενίσει». Το πολύ-πολύ να μην πωληθεί τη δεδομένη χρονική στιγμή ένα έργο.
Σε καμία περίπτωση πάντως, δεν μένουν οι επενδυτές με… τα «χαρτιά» στο χέρι.
Σε αντίθεση μάλιστα με το παραδοσιακό χρηματιστήριο οι επενδυτές στην art market μπορούν να τοποθετήσουν τις μετοχές στους στον τοίχο, κυριολεκτικά, και απλώς να περιμένουν την επόμενη ευκαιρία για μεταπώληση ή ανάσα ρευστότητας.
Ασφαλέστερο καταφύγιο το χρηματιστήριο τέχνης
Σίγουρα, δεν πρόκειται για δύο απόλυτα συγκρίσιμες αγορές, όμως το μότο των art brokers είναι πως ενώ οι επενδυτές στο ΧΑ ενδέχεται να έρθουν αντιμέτωποι με μια κατακόρυφη βουτιά στον δείκτη υψηλής κεφαλαιοποίησης, οι επενδυτές στο χρηματιστήριο τέχνης υφίστανται μόνο με ένα ψήγμα απώλειας.
Γεγονός που ενισχύει το γενικό συμπέρασμα πως η επένδυση σε έργα τέχνης είναι πολύ πιο ασφαλής σε σχέση με άλλες αγορές ακόμα και με το Χρηματιστήριο Αξιών.
Ας δούμε δύο πρόσφατα παραδείγματα:
Ενας πίνακας του Δημήτρη Μυταρά είχε αγοραστεί το 2005 σε δημοπρασία του οίκου Sotheby’s στο Λονδίνο επιτυγχάνοντας τελική τιμή 6.600 στερλίνες (9.655 ευρώ).
Το ίδιο έργο εμφανίστηκε σε πρόσφατες συναλλαγες της κυπριακής Psatharis Auctions με την τελική του αξία να κλειδώνει στα 7.746 ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι στα δεκαπέντε χρόνια η αξία του πίνακα κατέγραψε ήπια πτώση της τάξεως του 20%.
Εχει σημασία βέβαια, το ότι το έργο μεταπωλήθηκε μέσω ενός μικρότερου βεληνεκούς οίκο δημοπρασιών συγκριτικά με τον Sotheby’s και πως παρά την μικρή απώλεια κατάφερε να αγγίξει τιμή μέσα στις εκτιμήσεις των 6.500 – 10.000 ευρώ.
Παρόμοια περίπτωση παρατηρήθηκε και σε πίνακα του Γιάννη Γαϊτη.
Είχε αγοραστεί το 2016, μέσω του οίκου Bonhams στο Λονδίνο έναντι 11.250 στερλινών (13.031 ευρώ).
Το 2019 ο κάτοχός του έκανε προσπάθειες να το μεταπωλήσει μέσω του οίκου Bonhams όπου ο τίτλος άλλαξε και από «Cyclists» βγήκε σαν «Two men on bicycles».
Η τιμή της εκτίμησης είχε κυμανθεί από 8.000 έως 12.000 στερλίνες, ωστόσο δεν υπήρξαν τα απαραίτητα χτυπήματα και το έργο έμεινε απούλητο.
Τον Δεκέμβριο του 2020 εμφανίστηκε στην κυπριακή αγορά μέσω της Psatharis Auctions. Κατάφερε να αλλάξει χέρια, αγγίζοντας τελική τα 8.342 ευρώ.
Η αξία του κινήθηκε πτωτικά στην τετραετία κατά 36%, ωστόσο η πώληση «γύρισε» στον επενδυτή ένα καλό ποσό, που αντιστοίχως, αν είχε επενδύσει μακροπρόθεσμα στο χρηματιστήριο αξιών μπορεί να είχε δει την της μετοχής του να κατρακυλά στο μηδέν.
ΛΗΤΩ ΜΗΣΙΑΚΟΥΛΗ
litomissiakouli@yahoo.com