THEPOWERGAME
Τον τελευταίο χρόνο η British American Tobacco (ΒΑΤ) έχει στραφεί δικαστικά κατά της Philip Morris International (PMI) κατηγορώντας την ότι έχει αντιγράψει πατέντες που αφορούν στα προϊόντα θέρμανσης καπνού. Συγκεκριμένα η BAT έχει καταθέσει αγωγές σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες όπως Βρετανία, Πολωνία, Τσεχία, Βουλγαρία και Ρουμανία. Σύμφωνα με πληροφορίες σε όλες τις χώρες που έχουν κατατεθεί ασφαλιστικά μέτρα, έχουν απορριφθεί από τις αρμόδιες δικαστικές αρχές.
Τα προϊόντα θέρμανσης καπνού είναι το μέλλον της καπνοβιομηχανίας, αυτό δεν το αμφισβητεί κανείς είτε ασχολείται στην συγκεκριμένη βιομηχανία είτε είναι απλώς παρατηρητής. Καθώς πλέον τα δισεκατομμύρια που τζιράρει ο κλάδος διεθνώς μετακυλίονται σταθερά από τα παραδοσιακά τσιγάρα στα προϊόντα τεχνολογίας, έχουν αρχίσει να παρατηρούνται και οι πρώτες συγκρούσεις.
Η δικαστική διαμάχη Philip Morris και ΒΑΤ
Η πλέον χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Ηνωμένου Βασιλείου όπου πριν από λίγες ημέρες (9 Μαρτίου) η ΒΑΤ έχασε την δικαστική διαμάχη σε ότι αφορά στα δικαιώματα πατεντών ευρεσιτεχνίας καθώς το αρμόδιο δικαστήριο απέρριψε την αγωγή της και αποφάσισε υπέρ της PMI ανακαλώντας τα σχετικά διπλώματα ευρεσιτεχνίας της ΒΑΤ. Παρομοίως στην Ρουμανία απορρίφθηκε το αίτημα ασφαλιστικών μέτρων για διακοπή πώλησης των IQOS της Philip Morris.
H PMI δεν θεωρεί ότι οι κινήσεις της ΒΑΤ είναι τυχαίες αλλά συνδεδεμένες μεταξύ τους. Συγκεκριμένα σε τοποθέτηση της αναφέρει ότι: «Η κίνηση της ΒΑΤ αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης παγκόσμιας στρατηγικής της που αποσκοπεί στην υπονόμευση της κατηγορίας των θερμαινόμενων προϊόντων καπνού, στη οποία η BAT υστερεί σημαντικά εμπορικά ενώ, παράλληλα, προστατεύει την βασική της δραστηριότητα, αυτή των τσιγάρων».
Η Philip Morris και η BAT στην Ελλάδα
Οι δύο εταιρείες είναι τοποθετημένες και στην ελληνική αγορά στον συγκεκριμένο χώρο η μεν Philip Morris με το ΙQOS από το 2016 και η BAT με το GLO δύο χρόνια αργότερα. Στο σύνολο της αγοράς καπνικών προϊόντων οι ράβδοι καπνού του IQOS, οι οποίοι παράγονται στην Ελλάδα, έχουν μερίδιο, στην Αττική, στο τελευταίο τρίμηνο του 2020, της τάξης του 17,7% (στοιχεία Nielsen) ενώ αυτό των GLO μερίδιο 0,3%. Όπως έγραψε πριν από λίγες ημέρες το powergame.gr η ΒΑΤ ανακοίνωσε επενδύσεις ύψους 30 εκατ. ευρώ που θα κινηθούν στην προώθηση για της νέας της συσκευής GLO Hyper.