THEPOWERGAME
Τρεις διακριτούς στόχους στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων έχει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ μέχρι την προκήρυξη των εκλογών. Το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών του Ταμείου δεν περνά από τη Βουλή αλλά υπάρχουν και διαδικασίες που πρέπει να λάβουν έγκριση από το Κοινοβούλιο.
Ο πρώτος βασικός στόχος που επιδιώκεται να επιτευχθεί πριν το κλείσιμο της Βουλής, είναι η κύρωση της νέας σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ). Και αυτό γιατί όλα δείχνουν ότι η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του αερολιμένα των Σπάτων, η οποία θα περιλάβει το νέο καθεστώς εταιρικής διακυβέρνησης στο ΔΑΑ θα απαιτήσει κύρωση από την Βουλή.
Η αλλαγή του καταστατικού εταιρικής διακυβέρνησης θεωρείται το πιο κρίσιμο στοιχείο για να προωθηθεί η εισαγωγή των μετοχών ΔΑΑ κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ στο ΧΑ. Στο ΤΑΙΠΕΔ είναι πεπεισμένοι ότι η αλλαγή του μοντέλου εταιρικής διακυβέρνησης απαιτεί κύρωση στη Βουλή και γι’ αυτό ο στόχος είναι να έρθει μια τέτοια συμφωνία μέχρι τις 10 Μαρτίου 2023. Τότε αναμένεται να ζητήσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης την προκήρυξη των εκλογών και το κλείσιμο της Βουλής.
Αν και ο χρόνος που απομένει είναι πολύ λίγος, εν τούτοις θεωρείται ότι επαρκεί για μια τέτοια κίνηση, με δεδομένο ότι υπάρχει συμφωνία μεταξύ των δύο βασικών μετόχων, αλλά και οι «ευλογίες» του Μεγάρου Μαξίμου και της Πλατείας Συντάγματος. Βεβαίως η μητρική του ΤΑΙΠΕΔ, το Υπερταμείο αναζητεί σύμβουλο να γνωματεύσει επί του θέματος, αλλά φαίνεται πως οι κινήσεις αυτές δεν ανατρέπουν τις αποφάσεις που έχουν πλέον ληφθεί και δεν είναι αναστρέψιμες. Η κυβέρνηση θα επιζητήσει σύντομα την επενδυτική βαθμίδα και μια τέτοια κίνηση, δηλαδή της εισαγωγής του ΔΑΑ στο ΧΑ, θα συμβάλει προς την κατεύθυνση αυτή.
Προς την ίδια κατεύθυνση συμβάλλουν και οι άλλοι δύο στόχοι του ΤΑΙΠΕΔ που επιδιώκει να κλείσει μέχρι τις εκλογές. Πρόκειται για τη υπογραφή της σύμβασης πώλησης του 67% του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ) και το κλείσιμο της υποπαραχώρησης μέρους του λιμένα Καβάλας. Οι δύο συμβάσεις βρίσκονται στο Ελεγκτικό Συνέδριο, αναμένονται από μέρα σε μέρα, κι εκτιμάται, ότι από τη στιγμή που θα δώσει το «πράσινο» φως το Ελεγκτικό Συνέδριο, το ΤΑΙΠΕΔ θα χρειαστεί 15-20 ημέρες να υλοποιήσει το οικονομικό κλείσιμο των δύο αποκρατικοποιήσεων.
Τις προαναφερόμενες αποκρατικοποιήσεις δεν επηρεάζει το κλείσιμο της Βουλής, αλλά το ΤΑΙΠΕΔ θα ήθελε να τις ολοκληρώσει πριν την κήρυξη των εκλογών. Επίσης η προεκλογική περίοδος δεν φαίνεται να επηρεάζει τις εξελίξεις στο θέμα της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Όλα τα έγγραφα της διαδικασίας θα αποσταλούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο για το «καλώς έχειν» της διαδικασίας μόλις ολοκληρωθεί η συλλογή τους, ενώ για την Αττική Οδό η προετοιμασία της υποβολής δεσμευτικών προσφορών συνεχίζεται, και το ορόσημο της 29ης Μαΐου 2023 έχει τεθεί, χωρίς ωστόσο να είναι γραμμένο σε… μαρμάρινη στήλη.
Επίσης από το εκλογικό σκηνικό δεν επηρεάζεται η αποκρατικοποίηση του Λιμένα Ηρακλείου (ΟΛΗ). Η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών έχει οριστεί για τις 31 Μαρτίου 2023, αλλά δεν αποκλείεται να υπάρξει μια μικρή παράταση. Η καθυστέρηση αυτή ωστόσο δεν θα είναι μεγάλη καθώς το ενδιαφέρον είναι ζωηρό. Στο ΤΑΙΠΕΔ βλέπουν τουλάχιστον 5-6 δεσμευτικές προσφορές από τους 8 που εξουσιοδοτήθηκαν να προχωρήσουν στη β’ φάση του διαγωνισμού.