THEPOWERGAME
Στη Μασσαλία, τη γαλλική πόλη στη δυτική Μεσόγειο που αγκαλιάζει ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της Ευρώπης, στέκεται ο μεγαλεπήβολος ουρανοξύστης της CMA CGM Group. Ξεχωρίζοντας από τα υπόλοιπα κτίρια, με ύψος που φτάνει τα 147 μέτρα, το κτίριο αυτό σχεδιάστηκε από την περιβόητη αρχιτέκτονα Ζάχα Χαντίντ, για να φιλοξενήσει πάνω από 2.000 εργαζομένους της 3ης μεγαλύτερης εταιρείας κοντέινερ στον κόσμο.
Εκεί βρίσκεται και το γραφείο του 52χρόνου Ροντόλφ Σααντέ, πρόεδρου και διευθύνοντος συμβούλου της CMA CGM. Παράγοντες της ναυτιλιακής αγοράς μαρτυρούν πως ο Γαλλολιβανέζος Σααντέ, ο οποίος ανέλαβε τα ηνία της εταιρείας περίπου προ εξαετίας από τον πατέρα του, Ζακ, μετέτρεψε την οικογένειά του στην 5η πλουσιότερη της Γαλλίας. Σε αντίθεση με τις υπόλοιπες, όμως, η έδρα του ομίλου δεν βρίσκεται στη γαλλική πρωτεύουσα, αλλά στη Μασσαλία. Ούτε είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Παρισιού.
Έτσι, η εταιρεία έχει τη δυνατότητα να επενδύει πίσω τα κέρδη της, αντί να τα διανέμει σε πολυάριθμους μετόχους. Έτσι απάντησε ο Ροντόλφ Σααντέ, η οικογένεια του οποίου ελέγχει το 73% της CMA CGM, όταν ετέθη το ζήτημα των υπερκερδών που αποκόμισε ο κλάδος της ναυτιλίας από τη μεγάλη αύξηση των ναύλων επί πανδημίας. Σύμφωνα με το περιοδικό Challenges, η καθαρή περιουσία των Σααντέ, δηλαδή εκτός υποχρεώσεων και δανείων, εκτοξεύθηκε από τα 6 δισ. δολάρια το 2021 στα 36 δισ. δολάρια το 2022. Μόνον ο πρόεδρος και CEO της LVMH, Μπερνάρ Αρνό, ή οι οικογένειες πίσω από τους οίκους Chanel, Hermes και L ‘Oreal απολαμβάνουν μεγαλύτερη οικονομική επιφάνεια.
Η CMA CGM Group -η οποία προέκυψε από την εξαγορά της CGT από τη CMA τη δεκαετία του ’90- επωφελήθηκε από την περίοδο της πανδημίας, ανακοινώνοντας κέρδη 17,9 δισ. δολαρίων για το 2021, σύμφωνα με στοιχεία του Foreign Policy. Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της εταιρείας, τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (ΕΒΙΤΑ) διαμορφώθηκαν στα 9,15 δισ. δολάρια μέσα στο γ’ τρίμηνο του 2022, με έσοδα 19,9 δισ. δολαρίων κυρίως από τις δραστηριότητες στον ναυτιλιακό κλάδο. Ο στόλος της CMA CGM φτάνει τα 542 πλοία, αντί των 718 της Maersk και των 606 της MSC, σύμφωνα με στοιχεία της εξειδικευμένης ενημερωτικής ιστοσελίδας Visual Capitalist.
Στο ενημερωτικό δελτίο της εταιρείας δίνεται, επίσης, έμφαση στο «πράσινο ταμείο» της CMA CGM, με πενταετή προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ. Διαβλέποντας πως οι δαπάνες για ενέργεια θα παραμείνουν υψηλές μέσα στο 2023 όσο τα ναύλα θα σταθεροποιούνται σε πιο φυσιολογικά επίπεδα, η CMA CGM τονίζει πως έχει επεκτείνει την παρουσία της σε 50 τερματικούς σταθμούς λιμανιών που βρίσκονται σε 33 χώρες, με την κατοχή μεριδίων. Τον Δεκέμβριο του 2022 κατέληξε σε συμφωνία για την απόκτηση δύο τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων στα λιμάνια της Νέας Υόρκης και του Νιου Τζέρσεϊ.
Ο Ζακ Σααντέ, ο πόλεμος του Λιβάνου και οι προοπτικές των εμπορευματοκιβωτίων
Ο πατέρας του Ροντόλφ, Ζακ Σααντέ, γεννηθείς στη Βηρυτό του Λιβάνου, είχε ήδη καταξιωθεί στη γαλλική ναυτιλία με την ίδρυση της CMA CGM. Αφού τον παρότρυνε ο πατέρας του και παππούς του, Ροντόλφ, έκανε πρακτική άσκηση στη Νέα Υόρκη, αφού αποφοίτησε το 1957 από το London School of Economics. Εκεί ανακάλυψε τα εμπορευματοκιβώτια ή κοντέινερ, τα οποία χρησιμοποιούσαν οι Αμερικανοί στον πόλεμο του Βιετνάμ. Αργότερα δήλωσε σε συνέντευξη στη Les Echos πως «συνειδητοποίησα πως το κοντέινερ ήταν ένας εξαιρετικός τρόπος για τη μεταφορά αγαθών, καθώς ήταν κλειστό, εύκολο και διευκόλυνε τις μεταφορές». Μετά το ξέσπασμα του πολέμου στον Λίβανο μετακόμισε στη Μασσαλία, όπου ίδρυσε τη CMA. Το 1986 επέκτεινε τις δραστηριότητες της εταιρείας του στην Ασία και το 1992 άνοιξε το πρώτο γραφείο στη Σαγκάη.
Ο γιός του, Ροντόλφ Σααντέ, ξεκίνησε να εργάζεται στην εταιρεία από το 1994 και το 2008 έδωσε βάρος στην ανάπτυξη της παρουσίας της εταιρείας στην Αφρική και τον Ινδικό Ωκεανό. Από το 2017, όταν έγινε πρόεδρος της ναυτιλιακής εταιρείας, επένδυσε περαιτέρω για την ανάπτυξη της CMA CGM στον τομέα των logistics, τη διεύρυνση της σφαίρας επιρροής του ομίλου και την τόνωση των επαφών με τη γαλλική κυβέρνηση, η οποία «συνειδητοποιεί όλο και πιο πολύ τα στρατηγικά πλεονεκτήματα μιας μεγάλης ναυτιλιακής εταιρείας με έδρα στη χώρα», όπως αναφέρει το Foreign Policy. Μαζί με τις MSC, Maersk, Hapag-Lloyd, COSCO και Evergreen καταλαμβάνουν 70% του διεθνούς στόλου με κοντέινερ, σύμφωνα με το Foreign Policy.