Γ.Δ.
1396.7 -0,07%
ACAG
-0,93%
5.32
BOCHGR
0,00%
4.38
CENER
+0,97%
8.32
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,10%
2.3
OPTIMA
0,00%
12.76
TITC
+0,94%
37.45
ΑΑΑΚ
-9,82%
4.04
ΑΒΑΞ
-1,31%
1.36
ΑΒΕ
+0,88%
0.458
ΑΔΜΗΕ
-0,43%
2.34
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
-1,23%
3.615
ΑΛΦΑ
-1,70%
1.536
ΑΝΔΡΟ
-1,25%
6.34
ΑΡΑΙΓ
+1,16%
9.555
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,87%
6.84
ΑΤΕΚ
-9,86%
0.384
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
+3,39%
0.61
ΑΤΤΙΚΑ
+0,93%
2.16
ΒΙΟ
+0,58%
5.2
ΒΙΟΚΑ
-0,57%
1.73
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.375
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,59%
17.86
ΔΑΑ
+0,60%
8.028
ΔΑΙΟΣ
-2,73%
3.56
ΔΕΗ
-0,17%
11.73
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-1,69%
0.291
ΕΒΡΟΦ
+1,45%
1.4
ΕΕΕ
+1,03%
33.44
ΕΚΤΕΡ
+0,42%
1.43
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
-0,51%
1.96
ΕΛΛ
-1,12%
13.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,11%
1.638
ΕΛΠΕ
-1,47%
6.7
ΕΛΣΤΡ
+0,99%
2.04
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
+1,56%
1.828
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,89%
1.12
ΕΤΕ
-2,08%
6.89
ΕΥΑΠΣ
+0,64%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-0,70%
5.71
ΕΥΡΩΒ
-1,52%
2.009
ΕΧΑΕ
-1,16%
4.26
ΙΑΤΡ
+0,33%
1.53
ΙΚΤΙΝ
-2,44%
0.3
ΙΛΥΔΑ
-1,72%
1.715
ΙΝΚΑΤ
+1,07%
4.74
ΙΝΛΙΦ
-1,17%
4.24
ΙΝΛΟΤ
-0,68%
0.874
ΙΝΤΕΚ
-1,06%
5.58
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+0,57%
2.635
ΚΑΡΕΛ
+0,60%
338
ΚΕΚΡ
+2,56%
1.2
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+5,82%
0.418
ΚΟΥΑΛ
+1,78%
1.028
ΚΟΥΕΣ
-0,18%
5.55
ΚΡΙ
-1,74%
14.1
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,95%
0.904
ΛΑΒΙ
-0,83%
0.72
ΛΑΜΔΑ
-1,79%
7.15
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
-3,91%
0.246
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,73%
2.72
ΜΑΘΙΟ
-8,92%
0.592
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+1,00%
2.03
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-2,48%
2.95
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,78%
19.17
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
+2,43%
2.525
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,07%
24.46
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,96%
2.07
ΜΠΤΚ
-8,06%
0.57
ΜΥΤΙΛ
+0,13%
31.44
ΝΑΚΑΣ
+1,37%
2.96
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
-0,79%
0.252
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,96%
21
ΟΛΠ
0,00%
30
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+2,16%
15.63
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,25%
0.793
ΟΤΕ
+0,93%
15.15
ΟΤΟΕΛ
-0,98%
10.14
ΠΑΙΡ
+1,64%
0.99
ΠΑΠ
-0,43%
2.32
ΠΕΙΡ
-1,96%
3.559
ΠΕΡΦ
0,00%
5.28
ΠΕΤΡΟ
0,00%
7.78
ΠΛΑΘ
+0,13%
3.97
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
-4,00%
0.24
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
-0,81%
6.15
ΠΡΟΦ
-1,18%
5.04
ΡΕΒΟΙΛ
+1,27%
1.6
ΣΑΡ
-1,85%
10.62
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,81%
0.325
ΣΙΔΜΑ
-1,31%
1.51
ΣΠΕΙΣ
-0,36%
5.58
ΣΠΙ
+1,19%
0.51
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
19.79
ΤΖΚΑ
-3,55%
1.36
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Ενέργεια: Μεγαλώνει ο ελληνικός διάδρομος φυσικού αερίου

Ενισχύεται ο ρόλος της Ελλάδας ως ενεργειακού διαδρόμου, καθώς ξεκινά η διαδικασία δέσμευσης πρόσθετης χωρητικότητας στον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΡ, ενώ μέσα στο φετινό εξάμηνο αναμένεται να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση (FID) για τον αγωγό Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας και ταυτόχρονα εξετάζεται ο διπλασιασμός χωρητικότητας του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB.

Μέχρι το 2027 μπορεί να έχει διπλασιαστεί, από τα 10 δισ. στα 20 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) η χωρητικότητα του ΤΑΡ, όπως ανακοίνωσε αυτήν την εβδομάδα η διοίκηση της εταιρείας διαχείρισης. Ο αγωγός, που μέσω της Βόρειας Ελλάδας και της Αλβανίας μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, θα αναβαθμιστεί σταδιακά και ήδη ξεκίνησε η διαδικασία δέσμευσης πρόσθετων ποσοτήτων 1,2 δισ. κυβικών μέτρων από τους ενδιαφερόμενους. Ένας δεύτερος γύρος δέσμευσης χωρητικότητας αναμένεται να πραγματοποιηθεί μέσα στη φετινή χρονιά.

Η διοίκηση της εταιρείας επαναλαμβάνει στην πρόσφατη ανακοίνωση πως παραμένει «πιστή στον ρόλο που έχει αναλάβει στο πλαίσιο του σχεδίου RePowerEU και του μνημονίου μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Αζερμπαϊτζάν», με στόχο τον διπλασιασμό χωρητικότητας μέχρι το 2027. Μέτοχοι του ΤΑΡ είναι η BP (20%), η Socar (20%), η Snam (20%), η Fluxys  (19%), η Enagas (16%) και η Axpo (5%). Ο μήκους 878 χιλιομέτρων αγωγός συνδέεται με τον αγωγό TANAP στα ελληνοτουρκικά σύνορα.

Θέμα ημερών είναι οι ανακοινώσεις για το θετικό market test που πραγματοποίησε ο ΔΕΣΦΑ για τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, ενώ μέσα στο πρώτο εξάμηνο αναμένεται η τελική επενδυτική απόφαση (FID) για το ελληνικό τμήμα του έργου. Ο αγωγός θα έχει μήκος 125 χιλιομέτρων, τα 57 από τα οποία θα βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας και τα υπόλοιπα 68 στο έδαφος της γειτονικής χώρας. Ο σχεδιασμός προβλέπει αρχική δυναμικότητα 1,5 bcm ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα τρία bcm, αλλά και κατάλληλες προδιαγραφές ώστε να μεταφέρει και υδρογόνο. Το συνολικό κόστος του έργου έχει υπολογιστεί κοντά στα 130 εκατ. ευρώ, με το κόστος του ελληνικού τμήματος στα 67 εκατ. ευρώ, ενώ προβλέπεται πως ο αγωγός θα τεθεί σε λειτουργία το 2024.

Με τον νέο αγωγό η Ελλάδα θα καταστεί πύλη εισαγωγής φυσικού αερίου (και ειδικά υγροποιημένου φυσικού αερίου –  LNG) για τη Βόρεια Μακεδονία, ενώ ήδη διαδραματίζει τον ίδιο ρόλο για τη Βουλγαρία. Ειδικά στη διάρκεια του 2022, μετά και το κλείσιμο της στρόφιγγας του ρωσικού αερίου προς τη Σόφια, ο τερματικός σταθμός της Ρεβυθούσας αποτέλεσε βασική πύλη εισόδου LNG για τη βουλγαρική αγορά. Η κατασκευή των νέων πλωτών τερματικών σταθμών σε Αλεξανδρούπολη (προωθούνται από την Gastrade), Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας (από τη Διώρυγα Gas του ομίλου Motor Oil) κ.λπ. θα ενισχύσει περαιτέρω τον ρόλο της χώρας μας ως πύλης LNG για τη Νοτιοανατολική και την Κεντρική Ευρώπη.

Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζεται ήδη η αύξηση της χωρητικότητας του Διασυνδετήριου Αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB), που τέθηκε πρόσφατα σε λειτουργία και προσφέρει πρόσβαση και σε αγορές όπως η Σερβία και η Ρουμανία. Ο IGB συνδέει τη Βουλγαρία και τις άλλες αγορές με τον ΤΑΡ που μεταφέρει το αζέρικο αέριο και συνεπώς προσφέρει εναλλακτική λύση στο ρωσικό φυσικό αέριο. Ο IGB ξεκίνησε τη λειτουργία του με ετήσια δυναμικότητα τριών δισ. κυβικών μέτρων, που μπορεί, όμως, να αυξηθεί στα πέντε δισ. κυβικά μέτρα μέσω σταθμού συμπίεσης. Είναι μήκους 182 χιλιομέτρων και συνδέει την Κομοτηνή με τη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!