THEPOWERGAME
Τα σημαντικότερα προβλήματα των επιχειρήσεων
Το υψηλό ενεργειακό κόστος θεωρείται το σημαντικότερο εμπόδιο στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του ΣΕΒ για τον σφυγμό της αγοράς. Το 53,5% των επιχειρήσεων που συμμετείχε στην έρευνα υποστηρίζει πως το μεγάλο κόστος της ενέργειας εμποδίζει την ανάπτυξή τους, σε σχέση με μόλις 28,6% στην περσινή έρευνα. Η καθυστέρηση στην απονομή δικαιοσύνης και την επίλυση διαφορών με το κράτος και τους ιδιώτες θεωρείται το δεύτερο σημαντικότερο πρόβλημα (31,7% από 27,4% πέρυσι), ενώ η πολυνομία και το ασαφές θεσμικό πλαίσιο βρίσκεται στην τρίτη θέση (30,6%). Πάντως, μία στις τρεις διοικήσεις επιχειρήσεων εκτίμησε πως το μεγαλύτερο πρόβλημα στην ανάπτυξή της είναι η αδυναμία πρόσβασης στη χρηματοδότηση και ο ακριβός τραπεζικός δανεισμός, ενώ μία στις τέσσερις θεωρεί ως κύριο εμπόδιο το έλλειμμα χρηματοδοτικών εργαλείων και επενδυτικών κινήτρων.
Η δεύτερη γενιά των funds του Equifund
Πρόσβαση σε νέα κεφάλαια αποκτά το εγχώριο νεοφυές οικοσύστημα. Καθώς ολοκληρώθηκε η επενδυτική περίοδος του EquiFund, πλέον τα…παιδιά του, τα venture capital funds, που δημιουργήθηκαν, περνούν στη… δεύτερη γενιά.
Χθες το ένα εξ αυτών, η Big Pi, που δημιουργήθηκε το 2018, ανακοίνωσε το δεύτερο fund της, το Big Pi II, ύψους 50 εκατ. ευρώ. Τα κεφάλαια του νέου fund θα κατευθυνθούν σε startups κυρίως «βαθιάς τεχνολογίας» (deep tech), κλάδος πολλά υποσχόμενος σε παγκόσμιο επίπεδο.
– Είχε προηγηθεί αντίστοιχη ανακοίνωση του έτερου VC του Equifund, του Marathon Venture Capital, όπως άλλωστε και του Venture Friends. Σύμφωνα με πληροφορίες, είναι θέμα χρόνου το νέο fund της Metavallon, ενώ οι ίδιες πηγές θέλουν και τα Uni.Fund και Velocity.Partners VC να ετοιμάζουν αντίστοιχες ανακοινώσεις.
Με δεδομένο ότι ο απολογισμός του Equifund είναι κάτι παραπάνω από «βαρύς», έχοντας υποστηρίξει περί τις 140 εταιρείες, προσελκύοντας περισσότερα από 1,13 δισ. ευρώ και στηρίζοντας 6.000 θέσεις εργασίας, είναι λογικό το οικοσύστημα να αναμένει με ενδιαφέρον τη νέα γενιά των εγχώριων funds.
Ο πληθωρισμός Ιανουαρίου, το «τεχνικό πρόβλημα» και τα επιτόκια
Την προκαταρκτική εκτίμησή της για τον εναρμονισμένο δείκτη πληθωρισμού Ιανουαρίου 2023 στην Ευρωζώνη δημοσιοποιεί σήμερα η Eurostat, με μια σημαντική διαφορά σε σχέση με ό,τι ίσχυε έως τώρα: για τη σημαντικότερη οικονομία της ευρωζώνης, τη Γερμανία, δεν θα υπάρχουν στοιχεία, αλλά εκτίμηση. Ο λόγος είναι ότι η γερμανική στατιστική αρχή Destatis ακύρωσε την προγραμματισμένη για χθες δημοσιοποίηση του εναρμονισμένου δείκτη πληθωρισμού και τη μετέθεσε για την εβδομάδα 6-10 Φεβρουαρίου, επικαλούμενη «τεχνικό πρόβλημα κατά την επεξεργασία των στοιχείων». Η εξέλιξη αυτή έρχεται ένα 24ωρο πριν από την (αυριανή) συνεδρίαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στη Φρανκφούρτη, κατά την οποία το consensus των εκτιμήσεων στις αγορές είναι νέα αύξηση κατά 50 μονάδες βάσης στα επιτόκια. Η σημερινή ανακοίνωση της Eurostat αναμένεται με εύλογο ενδιαφέρον και για την Ελλάδα, όπου ο εναρμονισμένος πληθωρισμός έχει αποκλιμακωθεί κατά 4,5%, στο 7,6% τον Δεκέμβριο, από τα υψηλά του Σεπτεμβρίου 2022 (12,1%).
Managers στα θρανία
Ωραία πράγματα συμβαίνουν στην Κρήτη και δη στο Πολυτεχνείο, που φαίνεται να κάνει πράξη την πολυπόθητη σύνδεση της εκπαίδευσης με την επιχειρηματικότητα. Μιλάμε για το λογισμικό «BGAME – Επιχειρησιακό Παίγνιο Ανταγωνιστικότητας» , που τρέχει το Πολυτεχνείο Κρήτης. Το λογισμικό ανήκει στην κατηγορία των λεγόμενων «serious games» και πρακτικά είναι ένας επιχειρηματικός προσομοιωτής. Φοιτητές αναλαμβάνουν τη λειτουργία μιας επιχείρησης και λαμβάνουν επιχειρηματικές αποφάσεις για την ανάπτυξη νέων προϊόντων, το μάρκετινγκ, τη διείσδυση σε νέες αγορές, τη διαχείριση ανθρώπινων και άλλων πόρων, τη λήψη δανείων. Επίσης, το λογισμικό της εταιρείας Specisoft επιτρέπει στους σπουδαστές να έχουν στην κατοχή τους ένα αρχικό κεφάλαιο, ώστε να δημιουργούν και να λειτουργούν για κάποια χρόνια τη δική τους επιχείρηση.
Δεν θα ήταν ίσως άσχημη ιδέα κάποιοι εγχώριοι managers να καθίσουν ξανά στα φοιτητικά έδρανα…
Οι «μαϊμούδες» τρώνε τους μικρομεσαίους
Ακριβά πληρώνουν το μάρμαρο των προϊόντων-«μαϊμού» οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ειδικά τα παραποιημένα προϊόντα, που παραβιάζουν δικαιώματα Διανοητικής Ιδιοκτησίας (ΔΙ), συνιστούν ανοιχτή πληγή για τις ΜμΕ. Μια μικρομεσαία εταιρεία, της οποίας τα προϊόντα προστατεύονται από δικαιώματα ΔΙ, εφόσον αυτά παραβιαστούν έχει 34% λιγότερες πιθανότητες να επιβιώσει εντός πενταετίας. Αυτή η διαπίστωση, αν συνδυαστεί με το γεγονός ότι το 15% των ΜμΕ, που κατέχουν καταχωρισμένο δικαίωμα ΔΙ, έχει παραβιαστεί, δείχνει και το μέγεθος του προβλήματος.
Βασική πληγή για τις ΜμΕ σε αυτό το πεδίο είναι το Διαδίκτυο, αφού τα μισά από τα προϊόντα-«μαϊμού» που κατασχέθηκαν στα σύνορα της ΕΕ και παραβίαζαν δικαιώματα ΔΙ αγοράστηκαν online. Τα ηλεκτρονικά είδη, τα είδη ένδυσης, τα καλλυντικά και τα παιχνίδια παραμένουν μεταξύ των πιο ευρέως κατασχεμένων πλαστών προϊόντων.
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO) και του ΟΟΣΑ, η Κίνα είναι μακράν η σημαντικότερη πηγή παραποιημένων αγαθών. Αντιπροσωπεύει δε το 85% των κατασχέσεων που σχετίζονται με διαδικτυακές πωλήσεις και το 51% των παγκόσμιων κατασχέσεων πωλήσεων εκτός Διαδικτύου.
Για μία ακόμη φορά θα πέσει έξω το ΔΝΤ
Το ΔΝΤ αναθεώρησε προς το καλύτερο τις προβλέψεις του για την Ευρωζώνη, αν και συγκρατημένα, λόγω των αρνητικών επιπτώσεων της επιθετικής αύξησης επιτοκίων. Ωστόσο, φαίνεται ότι θα πέσει για μια ακόμα φορά έξω όσον αφορά τις εκτιμήσεις του για βουτιά στο 4ο τρίμηνο του 2022, καθώς τα πρώτα στοιχεία της Eurostat δείχνουν θετικό πρόσημο. Αυτά βλέπουν και στο ελληνικό οικονομικό επιτελείο και όλο και ενισχύεται η εκτίμηση ότι η φετινή ανάπτυξη θα ξεπεράσει το 2% και θα τείνει προς το 2,5%. Αναθεώρηση δεν αναμένεται, πάντως, πριν από το Πρόγραμμα Σταθερότητας του Απριλίου, όταν και θα υπάρχει πιο καθαρή εικόνα από το πεδίο της ενέργειας.
! Πολύ ενδιαφέροντα τα στοιχεία από το λιανεμπόριο. Τον Νοέμβριο, δηλαδή πριν μπούμε στην εορταστική περίοδο, τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων κατέγραψαν αύξηση τζίρου κατά 9,9%, ωστόσο ο όγκος των πωλήσεων ήταν μειωμένος κατά 3,7%. Ποιο είναι το συμπέρασμα; Αγοράσαμε πολύ λιγότερα, αλλά σαφώς ακριβότερα, ενώ αντίστοιχη εικόνα προκύπτει κι από τα πολυκαταστήματα, όπου οι εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 2,1%, αλλά οι πωλήσεις έπεσαν 6,5%. Τα στοιχεία του Δεκεμβρίου θα δείξουν αν το «καλάθι του νοικοκυριού» διαφοροποίησε την εικόνα…
Ένας και μοναδικός συντελεστής ΦΠΑ
Μία ακόμα έρευνα για τον ΦΠΑ αναδεικνύει δύο δεδομένα. Το πρώτο είναι ότι η Ελλάδα έχει τον πέμπτο υψηλότερο συντελεστή (περιττό να πούμε ότι αυτό δεν συνεπάγεται ανάλογα έσοδα) και το δεύτερο ότι, αν και γίνεται σε όλη την Ευρώπη ευρεία χρήση εξαιρέσεων, με εφαρμογή μειωμένων και υπερμειωμένων συντελεστών, είναι λίαν αμφίβολο αν επιτυγχάνεται ο στόχος της ανακούφισης των πιο ευάλωτων. Αντ’ αυτού (και), ο ΟΟΣΑ προτείνει απευθείας εισοδηματικές ενισχύσεις στους πιο αδύναμους και κατάργηση όσο το δυνατόν περισσότερων εξαιρέσεων, έτσι ώστε να εφαρμόζεται ένας και μοναδικός συντελεστής, ίσως και χαμηλότερος από 15%.
Ο καπνός κάνει καλό στις σχέσεις Ελλάδας – Ιαπωνίας
Μόνο… βλαβερός δεν είναι ο καπνός στις οικονομικές σχέσεις της Ελλάδας με την Ιαπωνία. Με την επίσκεψη του πρωθυπουργού και του κυβερνητικού κλιμακίου στην Ιαπωνία, οι δύο χώρες προσπαθούν να πιάσουν ξανά το νήμα της σύσφιγξης των επενδυτικών και των οικονομικών σχέσεων, όμως, σε αντίθεση με το παρελθόν, η Ελλάδα έχει καταφέρει -για πρώτη φορά- τα δύο τελευταία χρόνια να έχει θετικό εμπορικό ισοζύγιο. Αυτό οφείλεται αποκλειστικά στον καπνό και στον μεγαλύτερο βαθμό στις εξαγωγές των ράβδων καπνού για Iqos που πραγματοποιεί η Παπαστράτος – Philip Morris στη «χώρα του ανατέλλοντος Ηλίου». Από τα 459 εκατ. ευρώ που ήταν οι συνολικές εξαγωγές της Ελλάδας στην Ιαπωνία, ο καπνός άγγιξε τα 300 εκατ. ευρώ ή το 64,02% των συνολικών εξαγωγών της χώρας μας, και μαζί με τα φάρμακα αγγίζουν το 90%. Είναι αξιοσημείωτο ότι και από την πλευρά της Ιαπωνίας η μόνη αξιόλογη άμεση επένδυση στη χώρα μας αφορά την αγορά του καπνού. Εδώ και λίγα χρόνια το εργοστάσιο της πρώην ΣΕΚΑΠ πέρασε από την εταιρεία του Ιβάν Σαββίδη στην ιαπωνική JTI. Μάλιστα, η εταιρεία παρουσίασε αύξηση παραγωγής 112% την περίοδο 2020-2022 στο εργοστάσιο της Ξάνθης, με το 76% αυτής να κατευθύνεται στις αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το 24% να παραμένει στην ελληνική αγορά.
Τα επόμενα βήματα της Sinsay στην Ελλάδα
Κάτι παραπάνω από θερμή ήταν η υποδοχή για την πολωνική αλυσίδα Sinsay στο Ηράκλειο της Κρήτης την προηγούμενη Παρασκευή. Το άνοιγμα της πόρτας θύμιζε κάτι από Black Friday, όταν πρωτοήρθε στην Ελλάδα, με τις πελάτισσες να ορμάνε στο κατάστημα για να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες των εγκαινίων. Με αφορμή την έλευσή της στη χώρα μας, η μητρική LPP σε ανακοίνωσή της στα social media μοιράστηκε την πληροφορία ότι επόμενοι σταθμοί της θα είναι η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη.