Γ.Δ.
1403.55 -0,01%
ACAG
-0,55%
5.4
BOCHGR
+0,68%
4.41
CENER
+0,35%
8.63
CNLCAP
+0,69%
7.25
DIMAND
0,00%
8.2
NOVAL
+0,22%
2.275
OPTIMA
-0,16%
12.64
TITC
+0,52%
38.7
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,69%
1.44
ΑΒΕ
-1,30%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,63%
2.365
ΑΚΡΙΤ
+0,73%
0.69
ΑΛΜΥ
+2,86%
3.77
ΑΛΦΑ
-0,40%
1.484
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.38
ΑΡΑΙΓ
-1,08%
9.65
ΑΣΚΟ
+3,02%
2.73
ΑΣΤΑΚ
+1,16%
7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.78
ΑΤΤ
+2,14%
0.572
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
+0,57%
5.27
ΒΙΟΚΑ
+2,59%
1.785
ΒΙΟΣΚ
+1,79%
1.425
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+2,86%
2.16
ΓΕΒΚΑ
+0,39%
1.29
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,11%
18.52
ΔΑΑ
+0,70%
8.098
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.62
ΔΟΜΙΚ
+3,39%
2.895
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-3,68%
0.288
ΕΒΡΟΦ
+0,36%
1.38
ΕΕΕ
-0,58%
34.12
ΕΚΤΕΡ
+0,53%
1.508
ΕΛΒΕ
+0,43%
4.68
ΕΛΙΝ
-1,26%
1.96
ΕΛΛ
-0,38%
13.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,57%
1.774
ΕΛΠΕ
+0,59%
6.77
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2
ΕΛΤΟΝ
-0,33%
1.818
ΕΛΧΑ
-0,22%
1.836
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,91%
1.09
ΕΤΕ
+0,29%
6.826
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.79
ΕΥΡΩΒ
-1,03%
2.015
ΕΧΑΕ
+0,23%
4.405
ΙΑΤΡ
+1,66%
1.535
ΙΚΤΙΝ
-2,99%
0.2925
ΙΛΥΔΑ
-0,26%
1.895
ΙΝΚΑΤ
-0,31%
4.82
ΙΝΛΙΦ
+0,69%
4.35
ΙΝΛΟΤ
-0,43%
0.92
ΙΝΤΕΚ
+1,21%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.48
ΙΝΤΕΤ
+1,43%
0.99
ΙΝΤΚΑ
+1,12%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+1,65%
1.23
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-1,02%
1.46
ΚΟΡΔΕ
+0,24%
0.415
ΚΟΥΑΛ
-1,49%
1.06
ΚΟΥΕΣ
+0,72%
5.56
ΚΡΙ
0,00%
14.3
ΚΤΗΛΑ
+2,35%
1.74
ΚΥΡΙΟ
+0,43%
0.928
ΛΑΒΙ
+0,42%
0.718
ΛΑΜΔΑ
-1,11%
7.12
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
+2,22%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
-21,76%
0.266
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.7
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.56
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.08
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
+0,99%
3.065
ΜΙΝ
+1,00%
0.505
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,30%
19.59
ΜΟΝΤΑ
+1,09%
3.7
ΜΟΤΟ
+2,18%
2.58
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,24%
24.9
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
+0,47%
2.12
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,70%
31.04
ΝΑΚΑΣ
-1,37%
2.88
ΝΑΥΠ
+2,38%
0.86
ΞΥΛΚ
0,00%
0.254
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,93%
21.6
ΟΛΠ
+1,63%
31.25
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.3
ΟΠΑΠ
-1,08%
15.62
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,25%
0.789
ΟΤΕ
+0,60%
15.03
ΟΤΟΕΛ
-1,16%
10.24
ΠΑΙΡ
0,00%
0.988
ΠΑΠ
-0,84%
2.35
ΠΕΙΡ
+0,20%
3.507
ΠΕΡΦ
-0,75%
5.29
ΠΕΤΡΟ
+0,76%
7.96
ΠΛΑΘ
+1,54%
3.945
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.7
ΠΡΔ
0,00%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,39%
5.05
ΡΕΒΟΙΛ
+1,62%
1.565
ΣΑΡ
0,00%
10.78
ΣΑΡΑΝ
+7,48%
1.15
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.328
ΣΙΔΜΑ
+0,99%
1.535
ΣΠΕΙΣ
+1,79%
5.7
ΣΠΙ
-0,39%
0.51
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,35%
19.87
ΤΖΚΑ
-2,78%
1.4
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,99%
1.63
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-6,10%
7.7
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.204
ΦΡΛΚ
+0,42%
3.6
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.565

ΕΕΣ: Αργή η πρόοδος στην ολοκλήρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην ΕΕ

Την αργή πρόοδο της ΕΕ προς την ολοκλήρωση της εσωτερικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας διαπιστώνει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ) με έκθεσή του που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.

«Παρά τις φιλόδοξες προβλέψεις και τις όποιες προσπάθειες, η πρόοδος που καταγράφει η ΕΕ ως προς τον στόχο της σύνδεσης των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας, και τον απώτερο σκοπό της εξασφάλισης φθηνής ενέργειας για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, είναι αργή», αναφέρει στην ανακοίνωσή του το ΕΕΣ.

Η σωρεία καθυστερήσεων στη σύζευξη των εθνικών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας οφείλεται σε αδυναμίες στη διακυβέρνηση της ΕΕ και σε ένα περίπλοκο σύστημα ρυθμιστικών εργαλείων για το διασυνοριακό εμπόριο, που έδρασε ανασταλτικά όσον αφορά την εφαρμογή των κανόνων της αγοράς, τονίζει το ΕΕΣ. Η δε παρακολούθηση της αγοράς από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον ACER, τον οργανισμό της ΕΕ για την ενέργεια, δεν στάθηκε ικανή, ούτε αυτή, σύμφωνα με το ΕΕΣ, για να φέρει τις αναγκαίες βελτιώσεις. Επισημαίνεται, επίσης, ότι τα εποπτικά μέτρα που εφαρμόστηκαν για τον περιορισμό των καταχρήσεων και της χειραγώγησης της αγοράς δεν έφθασαν μακριά, με την έννοια ότι το κυρίως βάρος του κινδύνου στον οποίο είναι εκτεθειμένη η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ μετακυλίστηκε στους τελικούς καταναλωτές.

Στόχος ήταν η προσφορά των φθηνότερων δυνατών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας

Υπενθυμίζεται ότι το 1996 ήταν η χρονιά που σήμανε για την ΕΕ την έναρξη ενός πολύπλοκου έργου, αυτού της πλήρους ολοκλήρωσης των εθνικών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας. Στόχος ήταν η προσφορά των φθηνότερων δυνατών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας στους καταναλωτές και η εξασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού της ΕΕ. Ωστόσο, σχεδόν μία δεκαετία μετά τον προβλεπόμενο χρόνο ολοκλήρωσης του έργου το 2014, στην πράξη η αγορά εξακολουθεί να διέπεται από 27 εθνικά ρυθμιστικά πλαίσια, επισημαίνει η έκθεση του ΕΕΣ. Όπως κατέστη σαφές από την τρέχουσα ενεργειακή κρίση, οι τιμές χονδρικής διαφέρουν σημαντικά μεταξύ κρατών μελών, ενώ οι τιμές λιανικής εξακολουθούν να επηρεάζονται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τους εθνικούς φόρους και τα τέλη πρόσβασης στα διάφορα δίκτυα και δεν είναι ανοικτές στον ανταγωνισμό.

Κατά την άποψη του ΕΕΣ, οι καθυστερήσεις οφείλονται στο γεγονός ότι η Επιτροπή επέλεξε οι κατευθυντήριες γραμμές δικτύου να εφαρμοστούν μέσω «όρων, προϋποθέσεων και μεθοδολογιών», μετατοπίζοντας την ευθύνη για την έγκρισή τους στις εθνικές ρυθμιστικές αρχές (ΕΡΑ) και στον ACER. Η επιλογή αυτή περιέπλεξε και καθυστέρησε υπερβολικά την εναρμόνιση των κανόνων για το διασυνοριακό εμπόριο. Το ΕΕΣ τονίζει ότι η Επιτροπή, στη σχετική εκτίμηση επιπτώσεων, δεν ανέλυσε επαρκώς τον αντίκτυπο των αποφάσεών της που αφορούσαν τον σχεδιασμό και τη διακυβέρνηση της αγοράς. Η παρακολούθηση της συνεπούς εφαρμογής των κανόνων από μέρους των κρατών μελών ανατέθηκε κυρίως στον ACER. Ωστόσο, με τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι η παρακολούθηση και η αναφορά σχετικών στοιχείων από τον οργανισμό ήταν ελλιπείς, ιδίως λόγω της ανεπάρκειας των δεδομένων, της έλλειψης πόρων και της απουσίας συντονισμού με την Επιτροπή.

Ο ACER δεν διέθετε επαρκείς πόρους για την ανάλυση των δεδομένων

Ελλιπής ήταν εξάλλου και η εποπτεία της αγοράς, η οποία απέβλεπε στον εντοπισμό και στην αποτροπή φαινομένων κατάχρησης και χειραγώγησής της. Το ΕΕΣ καταλήγει ότι η προσέγγιση που υιοθέτησε ο ACER για τη συλλογή στοιχείων δεν ήταν ολοκληρωμένη, καθώς και ότι η αξιολόγηση των δεδομένων που συγκέντρωνε τελικά κάλυπτε εξαιρετικά μικρό φάσμα καταχρηστικών συμπεριφορών. Επίσης, ο οργανισμός δεν διέθετε επαρκείς πόρους για την ανάλυση των δεδομένων, ούτε ήταν σε θέση να υποστηρίξει τις έρευνες που έπρεπε να γίνουν καθώς αυξανόταν διαρκώς το πλήθος των εικαζόμενων περιπτώσεων κατάχρησης της αγοράς κατά τις διασυνοριακές συναλλαγές. Το ΕΕΣ προειδοποιεί ότι οι παραγωγοί, προμηθευτές και μεσίτες ηλεκτρικής ενέργειας μπορούν, όλοι τους, να εκμεταλλευθούν τις αδυναμίες του συστήματος ή, ακόμη χειρότερα, ότι τα κράτη μέλη μπορούν να ανταγωνιστούν μεταξύ τους για το ποιο θα προσφέρει το πλέον ανεκτικό περιβάλλον από άποψη κυρώσεων και επιβολής. Την ίδια στιγμή, ο ACER δεν έχει την εξουσία που χρειάζεται, προκειμένου να εξασφαλίσει τη συνεπή επιβολή των κανόνων από τα κράτη μέλη, καταλήγει η έκθεση του ΕΕΣ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!