THEPOWERGAME
Μετά τη δημοσιοποίηση ιστορικών κερδών από την Tesla για το δ’ τρίμηνο του 2022, ο Έλον Μασκ επιχείρησε να υπερτονίσει τις θετικές επιδόσεις της εταιρείας ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, αναφέροντας πως η ζήτηση αυξάνεται με ρυθμό διπλάσιο σε σχέση με την παραγωγή. Υπογραμμίζοντας τις πρόσφατες μειώσεις τιμών έως και 20%, ο Μασκ εξέφρασε την πεποίθηση πως «η ζήτηση θα είναι ικανοποιητική, παρά την πιθανότητα συρρίκνωσης της συνολικής αγοράς αυτοκινήτων» μέσα στο 2023. «Οι αλλαγές στην τιμολόγηση κάνουν τη διαφορά για τον μέσο καταναλωτή», είπε ο 51χρονος Αμερικανός δισεκατομμυριούχος, καθώς ορισμένα μοντέλα με χαμηλότερο αντίτιμο εμπίπτουν στις επιδοτήσεις των ΗΠΑ και της Γαλλίας.
Για το εκλεκτικό κοινό της Tesla, όμως, οι προσφορές αυτές εξελήφθησαν ως κίνηση αδυναμίας, με σκοπό να αντισταθμίσει η εταιρεία την απογοήτευση των επενδυτών από τη μείωση της παραγωγής στην Κίνα, απ’ όπου η εξάρτηση της εταιρείας είναι μεγάλη, και βέβαια τους αμφιλεγόμενους χειρισμούς του Μασκ με την περιπετειώδη εξαγορά του Twitter έναντι 44 δισ. δολαρίων.
Με την εξαγορά αυτήν εκτέθηκαν σε κοινή θέα πτυχές της προσωπικότητας του Αμερικανού δισεκατομμυριούχου που ήρθαν σε σύγκρουση με το προφίλ του ονειροπόλου CEO της SpaceX, που θέλει να κατακτήσει το Διάστημα, ή του πρωτοπόρου επικεφαλής της Tesla, που καθιέρωσε μαζικά την ηλεκτροκίνηση και έτσι άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο σε όλον τον κλάδο.
Όσο η Tesla ήταν αντιμέτωπη με πολλαπλές προκλήσεις, φαίνεται να τέθηκε στο περιθώριο από τον Μασκ. Η προσοχή του επικεφαλής των Tesla και SpaceX επικεντρώθηκε στην απόλυση -πάνω από το ήμισυ- του προσωπικού του Twitter και στη χάραξη μιας στρατηγικής που έτρεψε σε φυγή τους διαφημιζόμενους του μέσου κοινωνικής δικτύωσης, με αποτέλεσμα να τίθεται υπό αμφισβήτηση η επιβίωσή του από τη μεγάλη στέρηση εσόδων.
Η πώληση μετοχών της Tesla, συνολικού ύψους 23 δισ. δολαρίων, για τη χρηματοδότηση της εξαγοράς του Twitter ξένισε τους επενδυτές της εταιρείας ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. «Πολλοί επενδυτές, ιδιαίτερα οι μικροεπενδυτές, που τοποθέτησαν δυσανάλογα μεγάλα ποσά από την περιουσία τους στην Tesla επειδή έτρεφαν εμπιστοσύνη στο πρόσωπο του Μασκ επί σειρά ετών, κάηκαν γρήγορα τους μήνες που ακολούθησαν την εξαγορά (του Twitter)», σχολίασε ο Άλεχ Λαγκέτκο, ιδρυτής της εταιρείας κεφαλαίων αντιστάθμισης κινδύνου VSO Capital Management, στην αμερικανική έκδοση Wired. Ο Λαγκέτκο επισημαίνει πως το μερίδιο που είχε αποκτήσει στην Tesla είχε φτάσει τα 46 δισ. δολάρια τον Νοέμβριο του 2021, όταν η τιμή της μετοχής είχε κορυφωθεί στα 415 δολάρια.
Στην παρούσα φάση, η μετοχή της Tesla κινείται περίπου στα 160 δολάρια, με απώλειες άνω του 42% το τελευταίο 12μηνο. Εκτός των μετοχών της Tesla που πούλησε ο Μασκ, διοχέτευσε 33 δισ. δολάρια σε ρευστό και προχώρησε επίσης στην έκδοση ομολογιακών δανείων 13 δισ. δολαρίων για να χρηματοδοτήσει την εξαγορά του Twitter. Σε ό,τι αφορά τα ομόλογα, θα πρέπει να καταβληθούν τόκοι έως 1,5 δισ. δολάρια κιόλας από τα τέλη Ιανουαρίου, σύμφωνα με τους «Financial Times». Οπότε οι μέτοχοι της Tesla δεν μπορούν να γνωρίζουν εάν ο Μασκ προτίθεται να θυσιάσει κι άλλες από τις 424 εκατ. μετοχές που κατέχει στην Tesla στον «βωμό» του Twitter, οι προοπτικές του οποίου διαφαίνονται «γκρίζες».
Σκληραίνει ο ανταγωνισμός για την Tesla
Αναλυτές της αγοράς τονίζουν πως τα προβλήματα της Tesla είχαν ξεκινήσει πριν από τον περασμένο Απρίλιο, όταν ο Μασκ ανήγγειλε για πρώτη φορά την εξαγορά του Twitter, ολοκληρώνοντας τελικά τη συμφωνία στα τέλη Οκτωβρίου. Αν και τα κέρδη του δ’ τριμήνου διαμορφώθηκαν σχεδόν στο ιστορικό υψηλό των 3,7 δισ. δολαρίων, με άνοδο 59% από πέρυσι, ήταν υποδεέστερα των 3,8 δισ. δολαρίων που είχε προβλέψει η Wall Street.
Εκτός της μείωσης των παραδόσεων στην Κίνα κατά 21% τον περασμένο μήνα σε σχέση με έναν χρόνο πριν -μια κατάσταση που εκτιμάται πως θα εξομαλυνθεί με το άνοιγμα της οικονομίας μετά την τριετή πολιτική των lockdowns-, η Tesla έχει θέσει φιλόδοξους στόχους για ετήσια αύξηση των παραδόσεων κατά 50% παγκοσμίως. Αλλά, όπως τονίζει η Wall Street Journal, η δέσμευση για 1,8, ίσως και 2 εκατ. οχήματα το 2023 -δίχως να διευκρινίζει εάν είναι στόχος παραγωγής ή παραδόσεων- αντικατοπτρίζει μια αύξηση της τάξεως του 37% από το 2022 και όχι 50%.
Εν τω μεταξύ, ο ανταγωνισμός εντείνεται από τις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες στρέφουν το χαρτοφυλάκιο των μοντέλων τους στην ηλεκτροκίνηση, την ώρα που ο σχεδιασμός των αυτοκινήτων Tesla έχει μείνει στάσιμος. Παράλληλα οι πλούσιες επιδοτήσεις και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού δίνουν κίνητρα για να επεκτείνουν τα δίκτυα επαναφόρτισης αυτοκινήτων, λύνοντας τα χέρια σε υποψήφιους καταναλωτές.
Πριν από το 2020 «η Tesla έπαιξε ποδόσφαιρο με ομάδες Β’ Εθνικής», σχολιάζει ο Ματίας Σμιντ, ανεξάρτητος αναλυτής στο Βερολίνο, που παρακολουθεί τις πωλήσεις ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Απευθυνόμενος στην ηλεκτρονική έκδοση του Wired, αναφέρει πως έκτοτε έχουν προστεθεί αξιόλογοι παίκτες στην Α’ Εθνική.
Η Tesla πρόκειται να παρουσιάσει νέο μοντέλο μέσα στο 2023 για πρώτη φορά μετά το 2020. Ο λόγος για το Cybertruck, που ανήκει την κατηγορία των SUVs. Το Model S είναι πάνω από 10 ετών.
Αντίθετα, η Ford θα αυξήσει την παραγωγή των F-150 Lighting EV και Mustang Mach-E, δύο μοντέλων ελευθέρου χρόνου (SUVs), που είναι ηλεκτροκίνητα. Ως άμεσα ανταγωνιστικά των Model Y και Model 3 θεωρούνται τα IONIQ 5 της Hyundai και το EV6 της Kia. Σύμφωνα με τα στοιχεία της S&P Global Mobility, το μερίδιο της Tesla στην αμερικανική αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων υποχώρησε στο 61% το γ’ τρίμηνο του 2022 από 71% έναν χρόνο πριν.