THEPOWERGAME
Μπορεί ο πληθωρισμός στις ΗΠΑ να παρουσιάζει σημάδια επιβράδυνσης, όμως οι τιμές των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ και τις βιτρίνες των καταστημάτων παραμένουν στα ύψη. Και σύμφωνα με αναλυτές, εκεί θα παραμείνουν για αρκετό καιρό ακόμα.
Πολλοί από τους παράγοντες που πυροδότησαν το «άλμα» του πληθωρισμού σε υψηλό τεσσάρων δεκαετιών το προηγούμενο διάστημα έχουν αρχίσει να υποχωρούν, όπως επισημαίνει το CNBC. Για παράδειγμα, τα έξοδα αποστολής έχουν μειωθεί, όπως επίσης φθηνότερα είναι πλέον το βαμβάκι, το βόειο κρέας και άλλα προϊόντα έχουν γίνει φθηνότερα. Στη διάρκεια της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων, τα online καταστήματα και τα μεγάλα εμπορικά κέντρα προχώρησαν σε σημαντικές εκπτώσεις, προκειμένου να «διώξουν» τα αποθέματα εμπορευμάτων από τις αποθήκες τους. Τον Δεκέμβριο του 2022, οι τιμές καταναλωτή μειώθηκαν κατά 0,1%, σημειώνοντας την μεγαλύτερη μηνιαία πτώση των τελευταίων τριών μηνών.
Οι συμβάσεις των προμηθευτών που καθορίζουν τις τιμές για τους επόμενους μήνες έχουν όμως ήδη «κλείσει», με αποτέλεσμα το κόστος μεταφοράς και παραγωγής να μην μειώνεται άμεσα για τους καταναλωτές. Για την ακρίβεια, επισημαίνει το CNBC, oι τιμές εξακολουθούν να είναι πολύ υψηλότερες από ό,τι ήταν πριν από ένα χρόνο. Ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή, ο οποίος μετρά το κόστος μιας μεγάλης ποικιλίας αγαθών και υπηρεσιών, αυξήθηκε κατά 6,5% τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Εργασίας. των ΗΠΑ. Και οι καταναλωτές μένουν αντιμέτωποι με εξωφρενικές αυξήσεις σε σειρά προϊόντων όπως το κόστος των μεγάλων αυγών που έχει υπερδιπλασιαστεί, ή τα δημητριακά και τα προϊόντα αρτοποιίας έχουν αυξηθεί κατά 16,1%.
Σύμφωνα με τον Μαρκ Ζάντις, επικεφαλής οικονομολόγο της Moody’s Analytics, σε ορισμένα προϊόντα οι τιμές υποχωρούν. «Αλλά σε γενικές γραμμές, οι τιμές δεν πέφτουν. Απλώς ο ρυθμός αύξησης επιβραδύνεται», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Οι έμποροι λιανικής, τα εστιατόρια, οι αεροπορικές εταιρείες και άλλες εταιρείες καλούνται να αποφασίσουν εάν θα μετακυλήσουν τις περικοπές των τιμών στους καταναλωτές ή εάν θα εντυπωσιάσουν τους επενδυτές με βελτιωμένα περιθώρια κέρδους. Την ίδια στιγμή, οι καταναλωτές έχουν γίνει πια πολύ επιλεκτικοί όσον αφορά στις δαπάνες τους. Και οι οικονομολόγοι σταθμίζουν αν οι ΗΠΑ θα εισέλθουν σε ύφεση φέτος.
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Δείκτη Εμπορευματοκιβωτίων της Drewry, το κόστος ενός εμπορευματοκιβωτίου μήκους 40 ποδιών έχει πέσει 80% κάτω από το ανώτατο όριο των 10.377 δολαρίων που άγγιξε τον Σεπτέμβριο του 2021 εν μέσω πανδημίας, στα 2.079 δολάρια στα μέσα Ιανουαρίου. Παρά την μείωση παραμένει υψηλότερο από τα προπανδημικά ποσοστά.
Παράλληλα, τα υλικά τροφίμων και ένδυσης έχουν γίνει φθηνότερα. Οι τιμές χονδρικής του βοείου κρέατος μειώθηκαν κατά 15,6% τον Νοέμβριο σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, αλλά παραμένουν ιστορικά υψηλές, σύμφωνα με το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ. Οι κόκκοι καφέ μειώθηκαν κατά 19,7% την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τη σύνθετη παγκόσμια τιμή του Διεθνούς Οργανισμού Καφέ. Το κόστος του ακατέργαστου βαμβακιού μειώθηκε κατά 23,8%, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Εργασίας.
Ωστόσο, για να προστατευτούν από απρόβλεπτες αυξήσεις στις τιμές, πολλές εταιρείες έχουν μακροπρόθεσμα συμβόλαια που καθορίζουν τις τιμές που πληρώνουν για να λειτουργήσουν τις επιχειρήσεις τους μήνες νωρίτερα, από την αγορά συστατικών έως τη μεταφορά αγαθών σε όλο τον κόσμο, διατηρώντας τις τιμές στα ύψη ανεξαρτήτως των εξελίξεων σε επίπεδο πληθωρισμού