THEPOWERGAME
Θύματα απώλειας χρημάτων από απάτες στο πλαίσιο του digital banking έπεσαν το 2022 κάτι λιγότερο από 30.000 άτομα. Τα «καλά νέα» είναι ότι τουλάχιστον η συντριπτική πλειονότητα αυτών έχασε από μικροποσά έως 1.000 ευρώ μάξιμουμ.
Σύμφωνα με στοιχεία του powergame.gr, την περσινή χρονιά 1.500-3.000 πελάτες όλων των τραπεζών έπεφταν σε μηνιαία βάση θύματα απάτης και έχαναν κάποιο ποσό από τις τραπεζικές τους καταθέσεις (με κάποια από τις περίτεχνες μεθόδους του phishing, που «ψαρεύουν» οι επιτήδειοι αριθμούς λογαριασμών, κωδικούς και άλλα στοιχεία).
Μάλιστα, ο αριθμός των θυμάτων που έπεσαν στα δίχτυα απατεώνων του Διαδικτύου εμφανίζει και μία ενδιαφέρουσα εποχικότητα:
Τους καλοκαιρινούς μήνες, ίσως επειδή το επίπεδο του πλήθους συναλλαγών είναι μικρότερο συγκριτικά με άλλες περιόδους, παρατηρήθηκε μια σχετική υποχώρηση των κρουσμάτων στα 1.500-2.000 άτομα ανά μήνα σε όλο το τραπεζικό σύστημα, έναντι 2.500-3.500 θυμάτων απάτης τους υπόλοιπους μήνες.
Όπως επισημαίνουν τραπεζικές πηγές, περισσότερο από 80% των περιπτώσεων αυτών έχασε από 50 ευρώ έως μάξιμουμ 1.000 ευρώ, με το υπόλοιπο 20% να χάνει ποσά που υπερβαίνουν τα 1.000 ευρώ.
Από την άλλη πλευρά, προληπτικές ενέργειες των τραπεζών και οι διπλές δικλίδες ασφαλείας (με τη συνδυαστική επαλήθευση της συναλλαγής με επιπλέον κωδικό OTP) είχαν αποτέλεσμα να ανακοπούν προσπάθειες διενέργειας συναλλαγών από υποκλοπή στοιχείων, σε διπλάσιο ποσοστό από τον αριθμό των περιπτώσεων που χάθηκαν χρήματα.
Δημ. Πλέσσας: «Καλύτερη άμυνα, η ενημέρωση του κοινού»
«Μπορεί το πλήθος των πελατών που πέφτουν θύματα απάτης στατιστικά να είναι μικρό μπροστά στα εκατομμύρια των ενεργών χρηστών online, ωστόσο καθεμία περίπτωση από μόνη της είναι εξαιρετικά σημαντική», επισημαίνει στο powergame.gr ο κ. Δημήτρης Πλέσσας, βοηθός γενικός διευθυντής Cards and Digital Business της Εθνικής Τράπεζας.
«Με αυτό το σκεπτικό και με ιδιαίτερη προσοχή και φροντίδα αντιμετωπίζουν οι τράπεζες το θέμα της απάτης, έχοντας επενδύσει σε τεχνολογία και προσωπικό, τα οποία συνδυάζονται σε 24ωρη βάση, ώστε να περιορίσουν τα περιστατικά απάτης», προσθέτει ο κ. Πλέσσας, για να καταλήξει ότι «η καλύτερη άμυνα παραμένει η ενημέρωση και η εκπαίδευση του κοινού».
Γιατί τόσα κρούσματα απάτης;
Αναζητώντας τα αίτια για τα ποσοστά της απάτης στο Διαδίκτυο, τραπεζικά στελέχη συσχετίζουν το θέμα με την έλλειψη απαιτούμενης εκπαίδευσης-πληροφόρησης.
Όπως εξηγούν προς το powergame.gr, τα τελευταία δύο έτη και με τον περιορισμό στην κυκλοφορία που επέβαλε η πανδημία, η χρήση ψηφιακών καναλιών στις τραπεζικές συναλλαγές έφθασε σε επίπεδο που περίμενε να δει η αγορά 3-4 χρόνια αργότερα.
Σήμερα, τρία περίπου χρόνια μετά την έναρξη της πανδημίας, μόλις ένα ποσοστό 3% των εγχρήματων συναλλαγών πραγματοποιούνται στα καταστήματα, με τις υπόλοιπες να γίνονται online και στα μηχανήματα αυτόματων συναλλαγών.
Είναι σαφές ότι ο έντονος ρυθμός ανάπτυξης των ψηφιακών συναλλαγών δεν επέτρεψε στο καταναλωτικό κοινό να φτάσει σε ένα αντίστοιχο επίπεδο ψηφιακής ωριμότητας, με αποτέλεσμα επιτήδειοι να καταφέρνουν να εξαπατούν τους λιγότερο εκπαιδευμένους, παρά την προσπάθεια όλων των αρμοδίων για εκπαίδευση και τα μέτρα προστασίας που έχουν λάβει οι τράπεζες.
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης
Ένα μεγάλο πρόβλημα προς την κατεύθυνση αυτήν φιλοδοξεί να λύσει το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης σχετικά με την κάλυψη ενός ποσοστού της απώλειας χρημάτων από τον τραπεζικό τομέα. Στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων με τις τράπεζες, πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα συνάντηση με τους υπουργούς, τους αρμόδιους φορείς και το προεδρείο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, το οποίο έχει τις δικές του επιφυλάξεις για τον χρόνο και την πολυπλοκότητα των συναλλαγών, αν προστεθούν κι άλλες, επιπλέον των σημερινών, δικλίδες ασφαλείας. Θέμα το οποίο είναι σε εξέλιξη.