THEPOWERGAME
Οι τρεις ξεχωριστές εταιρείες για το flyover της Θεσσαλονίκης
– Μέσω τριών ξεχωριστών εταιρειών, της ΚΕΔΡΗΝΟΣ ΛΟΦΟΣ, της ΚΕΔΡΗΝΟΣ ΛΟΦΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ και μιας κατασκευαστικής κοινοπραξίας, θα υλοποιηθεί η Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την κατασκευή και λειτουργία της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης με το υπερυψωμένο τμήμα (flyover). Και στις τρεις εταιρείες συμμετέχουν με ποσοστό 50% έκαστος η ΑΒΑΞ και η Mytilineos. Λεπτομέρειες για τους άλλους όρους της σύμβασης δεν έχουμε γιατί στο ΚΗΜΔΗΣ ανέβηκε μόνο το βασικό κείμενο και όχι τα υπόλοιπα παραρτήματα! Πάντως η περίοδος κατασκευής είναι τέσσερα χρόνια και η περίοδος λειτουργίας τα υπόλοιπα 26, μέχρι να λήξει η 30ετής σύμβασης ΣΔΙΤ.
Πεδίο δόξης λαμπρό για το FinTech στην Ελλάδα
– Εξαιρετικά γόνιμο έδαφος για ανάπτυξη των υπηρεσιών χρηματοοικονομικής τεχνολογίας -financial technology (FinTech) παρέχει η ελληνική αγορά. Οι πληρωμές, οι υπηρεσίες τεχνολογίας και οι υπηρεσίες δανειοδότησης είναι οι υπηρεσίες FinTech που αναμένεται ότι θα έχουν αυξημένη ζήτηση τα επόμενα χρόνια στην Ελλάδα. Όπως διαπιστώνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού σε σχετική έκθεσή της, η αγορά του FinTech, αποτελεί μια νέα και διαρκώς αναπτυσσόμενη αγορά, η οποία στη χώρα μας βρίσκεται σε αρχικό στάδιο διαμόρφωσης. Πάντως, η Επιτροπή εντοπίζει την ανάγκη για βελτιώσεις και προσαρμογές του ρυθμιστικού πλαισίου προκειμένου να ανταποκριθεί στα δεδομένα που δημιουργεί η δραστηριοποίηση των fintech εταιρειών.
– Εισηγείται δε να διερευνηθεί η ανάγκη σύστασης ενός φορέα υλοποίησης της ανοικτής τραπεζικής, σε συνεργασία με την ΤτΕ, σε περίπτωση που διαπιστωθούν στρεβλώσεις του ανταγωνισμού παρά το υπάρχον ρυθμιστικό πλαίσιο στον κλάδο των χρηματοοικονομικών τεχνολογιών. Η έρευνα καταλήγει ουσιαστικά στο συμπέρασμα ότι η υπάρχουσα κατάσταση είναι αρκετά καλή σε επίπεδο ανταγωνισμού, αν και υπάρχουν διάφοροι τομείς όπου χρήζουν προσοχής και θα πρέπει να υπάρξουν πρωτοβουλίες προκειμένου να περιοριστούν τα προβλήματα. Τομείς που σχετίζονται κατά κύριο λόγο με την κυρίαρχη θέση που έχουν σε συγκεκριμένα κομμάτια της αγοράς οι συστημικές τράπεζες, αλλά και οι μεγάλοι τεχνολογικοί κολοσσοί.
H Carrefour, το last mile και το delivery με όχημα χωρίς οδηγό
– Ένα ενδιαφέρον για το σύνολο των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην Ευρώπη πείραμα ξεκίνησε αυτές τις ημέρες η Carrefour στη Γαλλία. Άρχισε να παραδίδει τις ηλεκτρονικές παραγγελίες στους καθηγητές και φοιτητές μιας πολυτεχνειούπολης του Παρισιού με αυτόνομο όχημα, που αξιοποιεί το δίκτυο 5G αναπτύσσοντας ταχύτητα έως 70 χλμ/ώρα. Οι καταναλωτές στην πολυτεχνειούπολη κάνουν την ηλεκτρονική παραγγελία τους, μέσω υπολογιστή ή εφαρμογής στο κινητό, όπως όλοι οι υπόλοιποι πελάτες της Carrefour. Σε κοντινή προς το campus αποθήκη, η παραγγελία τους ετοιμάζεται και φορτώνεται στο αυτόνομο όχημα, το οποίο διανύει απόσταση περίπου 7,5 χιλιομέτρων προς την πολυτεχνειούπολη.
– Εκεί κάθε καταναλωτής ανοίγει τη θυρίδα εντός του οχήματος στην οποία βρίσκεται η παραγγελία του με κωδικό που έχει λάβει λίγο πριν στο κινητό του. Μόλις οι παραγγελίες παραδοθούν στο σύνολό τους, το όχημα επιστρέφει στην αποθήκη για το επόμενο δρομολόγιο. Όλα αυτά ίσως ακούγονται μακρινά για την Ελλάδα του σήμερα, ωστόσο παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι οι εξελίξεις στο last mile θα κυλήσουν ταχύτερα των προβλέψεων με τους πρωτοπόρους να κερδίζουν εκ των πραγμάτων πλεονεκτική θέση στην αγορά.
Η αδυναμία των Ελλήνων στις Porsche
– Καλή ήταν η χρονιά για τους πωλητές αυτοκινήτων. Μετά τη μεγάλη αύξηση πωλήσεων του 2021, καταγράφηκε πάλι αύξηση (μικρότερη βέβαια αυτή τη φορά) και το 2022. Και δεν είναι μόνον αυτό. Στην χώρα πωλήθηκαν πέρυσι τέσσερις καινούριες Lamborghini (10 μεταχειρισμένες), μία καινούρια Ferrari (19 μεταχειρισμένες), πέντε καινούριες Bentley (μία μεταχειρισμένη), 22 καινούριες Maserati (20 μεταχειρισμένες) και τριψήφιος αριθμός Porsche, τόσο καινούριες (158) όσο και μεταχειρισμένες (368). Μόνον τον περασμένο Δεκέμβριο πουλήθηκαν 19 καινούριες Porsche και 23 μεταχειρισμένες. Καθόλου άσχημα για τη Μοτοδυναμική και τους άλλους αντιπροσώπους αυτοκινήτων.
Στους πρωταθλητές εξαγωγών και εισαγωγών η Ελλάδα στην ΕΕ
– Βουλγαρία, Ελλάδα και Σλοβενία, ήταν οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη μεγαλύτερη αύξηση εξαγωγών, τόσο εντός, όσο και εκτός Ε.Ε. για το 2022. Οι ρυθμοί αύξησης για το 11μηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου ανήλθαν στο 41% για τη Βουλγαρία και στο 38% για Ελλάδα και Σλοβενία. Ωστόσο ήταν και οι χώρες με τη μεγαλύτερη αύξηση εισαγωγών. Μάλιστα η Ελλάδα ήταν η πρώτη σε αύξηση εισαγωγών το 11μηνο με ρυθμό αύξησης 46% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Αντίστοιχη αύξηση εισαγωγών σημείωσε και η Κροατία. Ακολούθησε η Βουλγαρία με 45% και η Σλοβενία με 40%.
Φρένο στους κινέζικους ομίλους βάζει η Ευρώπη
– Η Ευρώπη βάζει φρένο στους Κινέζους. «Επιτέλους» θα πουν πολλοί, επισημαίνοντας ότι ενώ οι ευρωπαϊκές εταιρίες υφίστανται ασφυκτικούς περιορισμούς ως προς τις κρατικές ενισχύσεις, οι κινεζικές εταιρίες που σαρώνουν σε όλα τα πεδία της οικονομίας, είχαν ως τώρα το ελεύθερο. Ο Κανονισμός, που τέθηκε σε ισχύ, προβλέπει μεταξύ άλλων την υποχρέωση των εταιρειών να κοινοποιούν στην Κομισιόν συμμετοχή σε διαδικασίες σύναψης δημόσιων συμβάσεων, όταν η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ισούται με τουλάχιστον 250 εκατ. ευρώ και η εκάστοτε ξένη χρηματοδοτική συνεισφορά ισούται με τουλάχιστον 4 εκατ. ευρώ ανά τρίτη χώρα. Σε αυτές τις διαδικασίες η Επιτροπή μπορεί, πλέον, να απαγορεύσει την ανάθεση συμβάσεων σε εταιρείες που ωφελούνται από στρεβλωτικές επιδοτήσεις. Το επόμενο στοίχημα είναι η εφαρμογή του Κανονισμού.
Πληθωρισμός μακράς διαρκείας
– Δυστυχώς, από αυτά που βλέπουμε, δεν θα πρέπει να αναμένεται υποχώρηση του πληθωρισμού των τροφίμων στον ορατό ορίζοντα. Πέρα από το κόστος ενέργειας, καταγράφονται ασύλληπτες αυξήσεις στις υπόλοιπες παραμέτρους του κόστους παραγωγής (λιπάσματα, σπόροι, φάρμακα, ζωοτροφές) ανεβάζοντας περαιτέρω το κόστος στον πρωτογενή τομέα κατά 24,2%, ενώ έχουμε συνέχεια στις εισαγόμενες αυξήσεις, που «χτυπάνε» τη μεταποίηση, στο χαρτί, στα τρόφιμα, στα μέταλλα, στα χημικά. Δεν είναι τυχαίο ότι στη Φρανκφούρτη «βλέπουν» υψηλές τιμές για περίπου μια διετία ακόμα…
Κάτι περίεργο συμβαίνει με την πλατφόρμα του e- katanalotis και θα ήταν σκόπιμο να το δουν στο υπουργείο Ανάπτυξης. Ενώ λοιπόν μέχρι πρότινος μπορούσε να δει κανείς τις διακυμάνσεις των τιμών ανά προϊόν, σε βάθος περίπου δύο εβδομάδων, τα συγκριτικά στοιχεία έχουν κολλήσει στην πρώτη εβδομάδα του Δεκεμβρίου. Επίσης, στο «καλάθι του νοικοκυριού» τα προϊόντα έχουν μια… ξερή τιμή, χωρίς να μπορεί ο καταναλωτής να δει ποια ήταν η τιμή της προηγούμενης εβδομάδας. Αν είναι τεχνικό το πρόβλημα, καλό θα ήταν να διορθωθεί άμεσα.