THEPOWERGAME
Η αύξηση της χρήσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα οδηγήσει σε μεγάλη μείωση των τεράστιων εσόδων που έχει σήμερα το Ελληνικό Δημόσιο από τους χρήστες αυτοκινήτων μέσω των φόρων στα καύσιμα κίνησης, τα τέλη ταξινόμησης και κυκλοφορίας και τα διόδια, επισημαίνει ο ΟΟΣΑ στην τελευταία του έκθεση.
Τα έσοδα του Δημοσίου από αυτές τις πηγές αντιστοιχούν σχεδόν στο 4% του ΑΕΠ, το δεύτερο μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρωπαϊκή Ένωση μετά τη Σλοβενία. Για να διατηρηθούν μέχρι το 2050 στα σημερινά επίπεδα κρατικών εσόδων, το Δημόσιο, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, πρέπει να αυξήσει τα διόδια και γενικά τις χρεώσεις με βάση τη χρήση των οδικών αξόνων και των άλλων δημόσιων υποδομών στις μεταφορές.
Με βάση τα μοντέλα κυκλοφορίας του οργανισμού και του International Transport Forum (ITF), για να διατηρηθούν τα έσοδα στο 4% του ΑΕΠ πρέπει από το 2025 να επιβάλλεται μια πρόσθετη χρέωση στα διόδια, που θα ξεκινήσει από τα 0,003 ευρώ ανά χιλιόμετρο και θα φτάσει τα 0,021 ευρώ ανά χιλιόμετρο το 2050. Σήμερα η χρέωση σε όσους κινούνται στους οδικούς άξονες με διόδια προσεγγίζει τα 0,06 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Αυτές οι επιβαρύνσεις στα διόδια θα έρθουν να καλύψουν τη μείωση (που θα προσεγγίζει το 20%) που προβλέπεται πως θα έχει το Ελληνικό Δημόσιο λόγω της «πράσινης» μετάβασης (ηλεκτρικά αυτοκίνητα κ.λπ.) στις μεταφορές.
Η μείωση εσόδων λόγω της αύξησης στη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα είναι σημαντικότερη στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες του ΟΟΣΑ, επειδή τα συμβατικά καύσιμα κίνησης επιβαρύνονται με πολύ μεγάλους φόρους. Η χώρα μας διαθέτει σήμερα τον παλαιότερο στόλο οχημάτων στην ΕΕ, με 8 στα 10 να είναι ηλικίας άνω των 10 ετών, ενώ καταγράφονται πολύ χαμηλοί ρυθμοί ανανέωσης. Η κυβέρνηση μέσω πρωτοβουλιών όπως το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί», που ξεκίνησε αυτήν την εβδομάδα, επιχειρεί την ανανέωση του στόλου οχημάτων. Αντίστοιχα προγράμματα ζητούν και οι ιδιοκτήτες φορτηγών, καθώς η χώρα μας είναι πρωταθλήτρια παλαιότητας και στα βαριά οχήματα.
«Μια σταθερή βάση φορολογικών εσόδων σε ένα σύστημα μεταφορών που θα εξαρτάται λιγότερο από τα συμβατικά αυτοκίνητα μπορεί να επιτευχθεί με μετατόπιση από επιβαρύνσεις που συνδέονται με τα καύσιμα σε επιβαρύνσεις που συνδέονται με την απόσταση (σ.σ.: που διανύει ο κάτοχος του αυτοκινήτου)», επισημαίνει ο ΟΟΣΑ. Προσθέτει δε πως «το μοντέλο του ITF δείχνει πως η Ελλάδα μπορεί να διατηρήσει τα φορολογικά έσοδα, ενώ παράλληλα αλλάζει το σύστημα μεταφορών με χρέωση περίπου 0,003 ευρώ ανά χιλιόμετρο το 2025, που θα αυξηθεί σταδιακά στα 0,021 ευρώ το 2050. Τα έσοδα που θα αντληθούν θα αντιστοιχούν σε περίπου 86 ευρώ ανά ενήλικα κάτοικο ετησίως κατά μέσο όρο και θα ισοσταθμίζουν τη μείωση εσόδων από τέλη και φόρους που συνδέονται με τις οδικές μεταφορές».