THEPOWERGAME
Εάν υπάρχει ένα προϊόν με το οποίο έχει συνδεθεί όσο με κανένα άλλο η ΦΑΓΕ, αυτό δεν είναι άλλο από το γιαούρτι. Το τυποποίησε στην Ελλάδα και το έκανε συνώνυμο του Greek yoghurt σε όλο τον κόσμο. Έως και τις αρχές της δεκαετίας του ‘90 η εταιρεία που δημιούργησαν οι αδελφοί Γιάννης και Κυριάκος Φιλίππου αποσπούσε μερίδια «Τσαουσέσκου» στη σχετικά μικρή αγορά που υπήρχε τότε. Η είσοδος της ΔΕΛΤΑ και αργότερα κι άλλων παικτών στην αγορά του γιαουρτιού «ροκάνιζαν» μερίδια, όμως ποτέ δεν αμφισβητήθηκε η πρωτιά της ΦΑΓΕ στην κατηγορία.
Τα private labels σε απόσταση αναπνοής
Στις αρχές της δεκαετίας του 2010 το μερίδιο της ΦΑΓΕ στο γιαούρτι υπολογιζόταν ελαφρά πάνω από το 34% σε ό,τι αφορά τον όγκο πωλήσεων, ενώ το 2021 το μερίδιο είχε πέσει κατά δέκα ποσοστιαίες, στο επίπεδο του 24%. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, στο δεκάμηνο του 2022 το μερίδιό της περιορίστηκε ακόμη περισσότερο και διαμορφώθηκε στο 20,1%. Στη δεύτερη θέση τον τελευταίο χρόνο, κάνοντας πραγματικά σπριντ, έχουν ανέβει τα private labels. Με άνοδο κατά 4,1 ποσοστιαίες μονάδες -από 15,1% σε 19,2%- έχουν φτάσει στη ΦΑΓΕ σε απόσταση αναπνοής, κάτω από τη μία ποσοστιαία μονάδα (0,9%).
Το «καλάθι του νοικοκυριού»
Στα παραπάνω στοιχεία δεν έχει καταγραφεί η επίδραση του μέτρου του «καλαθιού του νοικοκυριού», το οποίο ξεκίνησε τον περασμένο Νοέμβριο, που στην κατηγορία του γιαουρτιού σχεδόν μονοπώλησαν τα προϊόντα private label. Εκτιμάται ότι στα συνολικά μερίδια του έτους η διαφορά της ΦΑΓΕ από τα private labels θα έχει περιοριστεί κι άλλο, ενώ δεν αποκλείεται φέτος να επιτευχθεί η ιστορική ανατροπή, τουλάχιστον σε επίπεδο όγκων. Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις σε αξία, η διαφορά μεταξύ ΦΑΓΕ και private labels είναι πάνω από 10 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ διατηρεί και διαφορά ασφαλείας από τους υπόλοιπους ισχυρούς παίκτες.
Σύμφωνα με στοιχεία μετρήσεων στα σούπερ μάρκετ, στο δεκάμηνο του 2022, το μερίδιο της ΦΑΓΕ σε αξία διαμορφώνεται σε 21,4%, με δεύτερο παίκτη στην αγορά την ΚΡΙ ΚΡΙ (17,1%), τρίτο την ΔΕΛΤΑ (14,1%), ενώ τα private labels σε σχέση με το 2021 αναρριχήθηκαν στην τέταρτη θέση με μερίδιο 11,2%. Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ πέρυσι η αγορά γιαουρτιού κινήθηκε πτωτικά σε όγκο (περίπου 7%) και ελάχιστα ανοδικά σε αξία (περίπου 1,5%) λόγω πληθωρισμού, τα private labels κινήθηκαν ανοδικά και στις δύο μετρήσεις και σε ό,τι αφορά την αξία με ρυθμούς (2,2%) πάνω από τον μέσο όρο.
Η πρωτιά της ΚΡΙ ΚΡΙ
Για τη ΦΑΓΕ δεν είναι η πρώτη φορά που επισκέπτεται τη «γειτονιά» του 20% σε επίπεδο μεριδίων στην Ελλάδα. Είχε βρεθεί ξανά σε αυτά τα επίπεδα στα μέσα της περασμένης δεκαετίας από επιλογή. Ήταν η περίοδος που αχνοφαινόταν το «κανόνι» της Μαρινόπουλος και η ΦΑΓΕ είχε επιλέξει να αποσυρθεί από τα ψυγεία της τότε μεγαλύτερης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, με τίμημα την απώλεια μεριδίων. Ήταν όμως και η περίοδος που η σερραϊκή Κρι Κρι του Παναγιώτη Τσινάβου έμπαινε δυνατά στο παιχνίδι, ξεπερνώντας σε μερίδια τον έναν μετά τον άλλον τους παραδοσιακούς παίκτες.
Σε επίπεδο επώνυμων προϊόντων, το 2022 η ΚΡΙ ΚΡΙ βρίσκεται, τόσο σε όγκο όσο και σε αξία, στη δεύτερη θέση πίσω από τη ΦΑΓΕ, σε απόσταση τεσσάρων ποσοστιαίων μονάδων. Στην πολύ δύσκολη για το επώνυμο γιαούρτι περσινή χρονιά ήταν από τους ελάχιστους παίκτες που κατάφεραν να κερδίσουν μερίδια. Στο δεκάμηνο του 2022 βελτίωσε τα μερίδιά της σε όγκο κατά 0,8%, φτάνοντας το 16,6%, και σε αξία κατά 0,9% σε 17,1%. Άτυπα η Κρι Κρι είναι ο μεγαλύτερος παίκτης στην αγορά, καθώς το δυνατό της χαρτί είναι η παραγωγή private label γιαουρτιών.
Συγκεκριμένα, η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία παράγει το 90% των γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας στην Ελλάδα, παραγωγή η οποία, αν προστεθεί στα επώνυμα προϊόντα της, το συνολικό μερίδιό της ξεπερνάει το 35% σε όγκο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της εταιρείας, περίπου 1 στα τρία γιαούρτια που παράγονται στη χώρα μας είναι από το εργοστάσιό της.