THEPOWERGAME
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την απόφασή της να απαγορεύσει την πώληση οχημάτων που κινούνται με θερμικούς κινητήρες ορυκτών καυσίμων από το έτος 2035 έχει προκαλέσει αναταραχή σε όλη την αλυσίδα κατασκευής και διάθεσης αυτοκινήτων.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειες, οι αρχές διαχείρισης των δικτύων διανομής αλλά και τα αρμόδια υπουργεία ενέργειας ανά χώρα – μέλος της Ε.Ε. προσπαθούν να θέσουν τις βάσεις για αποτελεσματική διαχείριση των τεραστίων αλλαγών και αναγκών σε ηλεκτρική ενέργεια που επιφέρει η συγκεκριμένη απόφαση.
Η γεωμετρική αύξηση του ρυθμού εγκατάστασης σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, η αναβάθμιση και επέκταση των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας ώστε να εξυπηρετούν τους σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και η εγκατάσταση νέων μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση ανανεώσιμων πηγών που να καλύπτει τη ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια των ηλεκτρικών οχημάτων αποτελούν τον οδικό χάρτη για την επιτυχή υποστήριξη της ηλεκτροκίνησης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οι επενδύσεις για φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Υπολογίζεται πως θα πρέπει να επενδυθούν περί τα 10 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη δικτύου φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σταθμών φόρτισης για φορτηγά και λεωφορεία στο σύνολο του οδικού δικτύου αλλά και αναβάθμισης του δικτύου μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας προκειμένου να υποστηριχθούν οι εν λόγω σταθμοί επαναφόρτισης.
Στο σύνολο των χωρών μελών της Ε.Ε. θα πρέπει να έχουν εγκατασταθεί έως το 2030, 3,4 εκατ. δημόσιοι σταθμοί φόρτισης, που θα απαιτήσουν έργα αξίας 240 δισ. ευρώ για την αναβάθμιση και επέκταση της κάλυψης του ηλεκτρικού δικτύου των χωρών μελών στα αντίστοιχα σημεία.
Με σκοπό την ταχεία εγκατάσταση δικτύου φορτιστών ηλεκτρικής ενέργειας στους αυτοκινητοδρόμους και τις εθνικές οδούς, το υπουργείο Υποδομών εξετάζει το ενδεχόμενο παράτασης των συμβάσεων παραχώρησης των οδικών αξόνων ώστε οι παραχωρησιούχοι να επενδύσουν ίδια κεφάλαια για την ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών.
Πέραν αυτού, όμως, θα πρέπει να τροφοδοτηθούν με ηλεκτρική ενέργεια που προέρχεται από ΑΠΕ μέσω εκτεταμένης εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων σε πρανή ή/και σε διαχωριστικές νησίδες του εθνικού δικτύου, κάτι που προβλέπεται στο πρόσφατο σχέδιο REPower EU της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Οι υφιστάμενες συμβάσεις παραχώρησης των οδικών αξόνων λήγουν το 2037 (Άξονας Κεντρικής Ελλάδας, Ιόνια Οδός και τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια, τμήμα Μαλιακός – Κλειδί), το 2038 (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα) και μετά το 2041 (Ολυμπία Οδος δηλαδή το τμήμα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος).
Το σχέδιο του Υπουργείου και οι φορείς ηλεκτρικής ενέργειας
Πηγές του υπουργείου επισημαίνουν πως η επεξεργασία του σχεδίου βρίσκεται σε αρχικό στάδιο ώστε να εξεταστεί ποιοι σύμβουλοι πρέπει να αναζητηθούν (χρηματοοικονομικός, νομικός, κ.λπ.), ενώ έχουν γίνει διερευνητικές «ανεπίσημες συζητήσεις» με τους παραχωρησιούχους. Υποστηρικτικά εξετάζεται η αδειοδότηση εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σε πρανή ή σε διαχωριστικές νησίδες του εθνικού δικτύου, όπως έγραψε το Powergame.gr για να τροφοδοτούνται οι σταθμοί επαναφόρτισης.
Επόμενα βήματα από πλευράς υπουργείου είναι η παρουσίαση της ιδέας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ειδικά στη γενική διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που θα πρέπει να δώσει το πράσινο φως για την επέκταση των συμβάσεων χωρίς διαγωνιστική διαδικασία.
Αξίζει να αναφερθεί πως θα πρέπει οι αρμόδιοι φορείς διαχείρισης του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να επιτρέψουν τη διασύνδεση των φωτοβολταϊκών μονάδων παραγωγής στο δίκτυο ώστε η ενέργεια που παράγεται να είναι από ΑΠΕ.
Η ΔΕΗ κινείται συστηματικά προς την ανάπτυξη του δικού της δικτύου φορτιστών μπαταριών οχημάτων, υλοποιώντας πρόγραμμα ανάπτυξης 10.000 δημόσια προσβάσιμων φορτιστών έως το 2025, ενώ έως το τέλος του έτους αναμένεται να έχει εγκαταστήσει 1.000 φορτιστές πανελλαδικά. Φιλόδοξα σχέδια έχει και ο όμιλος Motor Oil μέσω της θυγατρικής NRG, ενώ αξιόλογες επενδύσεις προωθεί και η HellenIQ Energy.
Σημαντικό θέμα που καλούνται να διαχειριστούν οι αρμόδιοι φορείς αποτελεί η πρόθεση της Ε.Ε. να μπορεί να χρησιμοποιείται η αποθηκευμένη ενέργεια στις μπαταρίες των οχημάτων ως εφεδρική πηγή ενέργειας για κάλυψη εκτάκτων αναγκών. Η αμφίδρομη χρήση των δικτύων φόρτιση για λήψη αλλά και επιστροφή ενέργειας στο δίκτυο θα απαιτήσει ακόμα πιο εξελιγμένο δίκτυο διανομής ενέργειας, τομέα όπου η χώρα μας υστερεί σημαντικά σε επενδύσεις.