THEPOWERGAME
Σημαντικά έργα που θα βελτιώσουν τη ζωή στις πόλεις με έμφαση στην Αθήνα – Αττική και τη Θεσσαλονίκη δρομολογούνται από τους αρμόδιους φορείς. Στον κατάλογο των έργων ανάπλασης-επαναπροσδιορισμού χρήσης εντάσσονται μεταξύ άλλων:
- το παραλιακό μέτωπο της Αθήνας,
- η διπλή ανάπλαση Βοτανικού και Λεωφόρου Αλεξάνδρας,
- η αξιοποίηση του τεράστιου χώρου της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης που θα δώσει ανάσες στην πόλη,
- η αξιοποίηση των εγκαταστάσεων της ΠΥΡΚΑΛ στον Υμηττό που θα γίνουν έδρα πολλών υπουργείων
- το Κέντρο Καινοτομίας και Τεχνολογίας ThessINTEC (Thessaloniki Innovation & Technology Center)
- οι ευρύτεροι χώροι του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών (ΟΑΚΑ)
- οι χώροι γύρω από τις αθλητικές εγκαταστάσεις του παραλιακού μετώπου του Φαλήρου
Στο παραλιακό μέτωπο της Αθήνας, τη μικρή Ριβιέρα, που θα ξεκινά από την Καλλιθέα και θα τερματίζει στη Βουλιαγμένη προβλέπεται να δημιουργηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ ενιαίο δίκτυο ποδηλατόδρομου και πεζόδρομου.
Η διπλή ανάπλαση Βοτανικού – Λεωφόρου Αλεξάνδρας θα δημιουργήσει επιχειρηματικό και αθλητικό πόλο στην έως πρότινος εγκαταλελειμμένη και υποβαθμισμένη περιοχή ενώ η Λ. Αλεξάνδρας θα αποκτήσει μια όαση πρασίνου.
Εξαιρετικά φιλόδοξο έργο αποτελεί η μεταφορά εννέα υπουργείων στο χώρο του πρώην εργοστασίου της ΠΥΡΚΑΛ στις παρυφές του Υμηττού, με απελευθέρωση δεκάδων κτιρίων στο κέντρο της Αθήνας, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν για τη δημιουργία ξενοδοχείων, . σύγχρονων χώρων εργασίας αλλά και οικιστικής αξιοποίησης για νέους / ψηφιακούς νομάδες που ενδιαφέρονται να ζήσουν στο κέντρο της πόλης.
Ο σχεδιασμός για την αναμόρφωση του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ με στόχο να έχει ολοκληρωθεί το 2026 που συμπληρώνονται 100 χρόνια από την πρώτη διοργάνωση της Διεθνούς Έκθεσης, προχωρά γρήγορα. Ο προϋπολογισμός της ανάπλασης προσεγγίζει πλέον τα 270 εκατ. ευρώ ενώ εξετάζεται η υλοποίηση του έργου μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Η οριστική μελέτη του έργου θα γίνει με βάση την προμελέτη των Saurbruch Hutton (Γερμανία), Gustafson, Porter, Bowman (Βρετανία) και Έλενας Σταυροπούλου που κέρδισαν το σχετικό διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό. Σύμφωνα με το σχεδιασμό της αρχιτεκτονικής ομάδας, θα διατηρηθούν ορισμένες εγκαταστάσεις (Πύργος ΟΤΕ, κ.α.) αλλά τα σημερινά 17 περίπτερα θα αντικατασταθούν από πέντε νέα μεγάλης επιφάνειας.
Στη Θεσσαλονίκη θα δημιουργηθεί το Κέντρο Καινοτομίας και Τεχνολογίας Thess INTEC (Thessaloniki Innovation & Technology Center) που αποτελεί πρωτοβουλία του ιδιωτικού τομέα, με τη συμμετοχή των φορέων της πόλης και την υποστήριξη και της Πολιτείας. Ήδη η Θεσσαλονίκη μεταβάλλεται σε πολυεθνικός εργασιακός κόμβος αξιοποιώντας το υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό της πόλης, τα πανεπιστήμια της Μακεδονίας αλλά την εγκατάσταση αρκετών πολυεθνικών που δημιουργούν κέντρα έρευνας και καινοτομίας. Η επένδυση χρηματοδοτείται εν μέρει και από το Ταμείο Ανάκαμψης, με περίπου 35 εκατ. ευρώ.
Για να ξεκινήσουν οι εργασίες απαιτείται η έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος. Πρόσφατα πάντως εγκρίθηκε από το αρμόδιο όργανο (ΚΕΣΥΠΟΘΑ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) το Στρατηγικό Σχέδιο ανάπτυξης.
Το σχέδιο για τη συνολική ανάπλαση του ΟΑΚΑ προβλέπει πως θα προσελκύει 40.000 επισκέπτες ημερησίως, κινητοποιώντας σημαντικά κεφάλαια ύψους 100 εκατ. ευρώ στη γύρω περιοχή. Εκτός από τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων του αθλητικού κέντρου του Αμαρουσίου που εκτείνεται σε 1.000 στρέμματα προβλέπονται σημαντικές αναπλάσεις στον περιβάλλοντα χώρο. Κρίσιμο έργο αποτελεί η συντήρηση και η ενεργειακή αναβάθμιση του κεντρικού σταδίου με έμφαση στην η επισκευή του στεγάστρου Καλατράβα που απειλείται σήμερα με εκτεταμένη διάβρωση.
Η αξιοποίηση της Ζώνης ΙΙΙ του Ολυμπιακού Πόλου Φαλήρου, έκτασης 262 στρεμμάτων, που περιλαμβάνει το κλειστό Γυμναστήριο Τάε Κβον Ντο (είχαν υπάρξει ανεπιτυχείς προσπάθειες αξιοποίησης στο παρελθόν), την Εσπλανάδα, το Γυάλινο κτίριο, την Πλατεία Νερού και υπαίθριους χώρους στάθμευσης αναμένεται να δώσει νέα πνοή στο συγκεκριμένο παραλιακό σημείο.
Το μεγάλο διακύβευμα σε όλα τα έργα ανάπλασης είναι πάντως η αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους υλικών που εκτροχιάζει τους προϋπολογισμούς των έργων.