Γ.Δ.
1452.5 0,00%
ACAG
0,00%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
0,00%
9.11
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
0,00%
7.82
NOVAL
0,00%
2.285
OPTIMA
0,00%
12.56
TITC
0,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.494
ΑΒΕ
0,00%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
0,00%
4.56
ΑΛΦΑ
0,00%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
0,00%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.19
ΒΙΟ
0,00%
5.27
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.865
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.6
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
0,00%
11.6
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.755
ΕΕΕ
0,00%
32.18
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
0,00%
2.18
ΕΛΛ
0,00%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
0,00%
7.3
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.08
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.856
ΕΛΧΑ
0,00%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
0,00%
7.84
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.25
ΕΧΑΕ
0,00%
4.47
ΙΑΤΡ
0,00%
1.5
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.334
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.975
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.83
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.75
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.998
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.86
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.429
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.18
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.86
ΚΡΙ
0,00%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
0,00%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.52
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.99
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
0,00%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΟΗ
0,00%
20.56
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.56
ΜΟΤΟ
0,00%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
0,00%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.75
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
0,00%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
0,00%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
0,00%
30.05
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.34
ΟΠΑΠ
0,00%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.798
ΟΤΕ
0,00%
14.85
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.36
ΠΑΙΡ
0,00%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
0,00%
3.891
ΠΕΡΦ
0,00%
5.39
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.24
ΠΛΑΘ
0,00%
3.92
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.7
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.55
ΠΡΟΦ
0,00%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
0,00%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.334
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.575
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.94
ΣΠΙ
0,00%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20.02
ΤΖΚΑ
0,00%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.23
ΦΡΛΚ
0,00%
3.7
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

Σε εκκρεμότητα παραγγελίες 12.720 νέων αεροπλάνων – Αναμονή έως οκτώ χρόνια 

Μπορεί τα αεροπορικά ταξίδια τις μέρες των γιορτών να ανέκαμψαν, όμως τα προβλήματα που μαστίζουν τις αεροπορικές παραμένουν, με πρώτο -πλέον- πρόβλημα τις ελλείψεις αεροσκαφών. Σύμφωνα με την Jefferies LLC, αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εκκρεμότητα περί τις 12.720 παραγγελίες, οι οποίες θα πάρουν χρόνια να εκτελεστούν, με αποτέλεσμα οι τιμές στα αεροπορικά εισιτήρια να αναμένεται να παραμείνουν στα ύψη για καιρό. Οι κατασκευάστριες Boeing και Airbus αναζητούν τρόπους να επισπεύσουν την γραμμή παραγωγής, ενώ δεν αποκλείεται μέσα στα επόμενα χρόνια να παραμείνουν σε χρήση παλαιότερα αεροσκάφη.

Εκατοντάδες αυτή τη στιγμή είναι οι παραγγελίες που γίνονται στις Boeing και Airbus από εταιρείες από την United Airlines Holdings Inc (η οποία πρόσφατα παρήγγειλε 100 Boeing 787 Dreamliner) ως την Air India. Εκτός από τον όγκο των παραγγελιών, οι δύο κολοσσοί έχουν να αντιμετωπίσουν και τα συνεχιζόμενα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Υπολογίζεται δε πως έχουν πουλήσει τα αεροσκάφη μονού κλίτους ως τουλάχιστον το 2029.

Boeing και Airbus

Η Airbus έχει ήδη ουρά αναμονής για την παράδοση 6.100 αεροσκαφών της οικογένειας του A320neo, η οποία εκτιμάται πως θα πάρει οκτώ χρόνια να εκτελεστεί. Παρότι μέχρι πρότινος διακήρυττε πως σχεδίαζε να εντατικοποιήσει την παραγωγή, ώστε να καταφέρει να παραγάγει ως και 75 αεροσκάφη A320 το μήνα, τώρα έχει αναβάλει αυτό τον σχεδιασμό ως τα μέσα της δεκαετίας. Επίσης, στις αρχές του περασμένου μήνα, εγκατέλειψε τον στόχο για την παράδοση 700 αεροσκαφών το χρόνο, επικαλούμενη τις ελλείψεις εξαρτημάτων και τα ενεργειακά κόστη, που έχουν πλήξει τους μικρότερους παραγωγούς που τις προμηθεύουν και εργάζονται σε ενεργειακά εντατικές γραμμές παραγωγής, όπως είναι τα χυτήρια.

Η Boeing, από την άλλη, έλαβε 850 μαζικές παραγγελίες το 2022 -συμπεριλαμβανομένης εκείνης των 100 αεροσκαφών της United Airlines στα μέσα Δεκεμβρίου, με δυνατότητα επέκτασης παραγγελίας σε ακόμη 100. Σύμφωνα όμως με την αναλυτή της RBC, Κεν Χέρμπερτ, η αμερικανική εταιρεία έχει καθυστερήσει να αντιμετωπίσει τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες και να επιτύχει επίσπευση της παραγωγής.

Σύμφωνα με τον ιδρυτή της Air Lease Corp., Στιβ Ούντβαρ-Χέιζι, παρατηρήθηκαν καθυστερήσεις στην παράδοση καθενός έκαστου αεροσκάφους που είχαν παραγγείλει οι μεγαλύτεροι εκμισθωτές στον χώρο, τα τελευταία δύο χρόνια. «Δεν λάβαμε ούτε ένα αεροπλάνο εγκαίρως, είτε επρόκειτο για ένα 737 Max ή 787 ή για ένα A330 ή A350», δήλωσε στο Bloomberg. «Και τα χειρότερα ήταν τα A321neo. Είχαμε καθυστερήσεις έξι και επτά μηνών στις παραδόσεις, σε σχέση με τις ημερομηνίες παράδοσης που προέβλεπαν τα συμβόλαια» εξηγεί. «Πρόκειται για συνδυασμό θεμάτων στις εφοδιαστικές αλυσίδες, αλλά και ελλείψεων προσωπικού (στη διάρκεια της πανδημίας). Οι εργάτες παραγωγής δεν μπορούν να δουλέψουν από το σπίτι. Οπότε αυτό αποτέλεσε ένα πραγματικό πρόβλημα».

Τα προβλήματα αυτά αναμένεται να μετακυλιστούν στους καταναλωτές, επηρεάζοντας τις τιμές των εισιτηρίων. Σύμφωνα με τον Ατζάι Αουτάνεϊ, ιδρυτή της ιστοσελίδας LiveFromALounge.com, «ο κόσμος έχει συνηθίσει στα χαμηλότερα ναύλα την περίοδο της πανδημίας. Το πρόσφατο «άνοιγμα» της Κίνας θα κάνει τα πράγματα χειρότερα. Για τις τιμές πάντως, δεν ευθύνονται μόνο οι ελλείψεις των αεροσκαφών, αλλά και άλλοι παράγοντες, όπως η τιμή του πετρελαίου».

Τα παρκαρισμένα αεροσκάφη της πανδημίας, η συντήρηση και η γήρανση των στόλων

Στα πρώτα δύο χρόνια της πανδημίας, χιλιάδες αεροσκάφη μπήκαν σε αχρηστία ανά τον πλανήτη (το 2020, σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας Cirium, ο σχετικός αριθμός έφτασε τις 16.000 επιβατικά αεροσκάφη. Εκατοντάδες επανήλθαν στους στόλους των εταιρειών. Όμως χρειάζονται έντονες εργασίες συντήρησης μετά από τόσο καιρό. Σε άλλες περιπτώσεις, οι εταιρείες σχεδιάζουν να τα βγάλουν εκτός χρήσης και δεν έχουν μπει καν στον κόπο να τα επαναφέρουν στα δρομολόγια.

Έτσι η επαναφορά των αεροσκαφών (πολλά από τα οποία είχαν «παρκαριστεί» στην έρημο, από τις ΗΠΑ ως την Αυστραλία) δεν λύνει το πρόβλημα. Πάντως δεν αποκλείεται κάποια να επιστρατευθούν μέχρι να εξομαλυνθούν οι παραδόσεις των καινούργιων αεροσκαφών, με αποτέλεσμα μέσα στα επόμενα χρόνια να… παλιώσει ο στόλος των εταιρειών.

«Ως ύστατη λύση, μπορεί να δούμε τις αεροπορικές να παρατείνουν τους κύκλους λειτουργίας των αεροσκαφών» σχολιάζει ο Σάνι Ξι, επικεφαλής της συμβουλευτικής Oliver Wyman της Σιγκαπούρης. Οι αεροπορικές εταιρείες της Ασίας κατά κανόνα λειτουργούν τους στόλους τους σε 12ετείς κύκλους, οι οποίοι είναι μάλιστα σχετικά σύντομοι, σε σχέση με άλλες περιοχές του πλανήτη. Όμως εξαιτίας των αναδιαρθρώσεων των τελευταίων χρόνων, όπως εξηγεί, «αρκετές αεροπορικές έχουν παρατείνει τη ζωή για τους υπάρχοντες στόλους και αναμένεται να το ξανακάνουν στο μέλλον».

Ένα θετικό σημείο της παρούσας συγκυρίας, πάντως, είναι πως οι θέσεις εργασίας σε αεροπορικές και κατασκευαστικές, λόγω της αυξημένης ζήτησης, αναμένεται να είναι σχετικά ασφαλείς μέσα στα επόμενα χρόνια.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!