THEPOWERGAME
Οι κυρώσεις που επέβαλε η ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο, οδήγησε τη Μόσχα να στέλνει περισσότερο αργό, που παράγεται στην περιοχή της Αρκτικής, στην Κίνα και στην Ινδία, προσφέροντας μάλιστα και μεγάλες εκπτώσεις, σύμφωνα με εμπορικές πηγές και στοιχεία που αναφέρει πρακτορείο Reuters.
Στο παρελθόν τα μείγματα Arco, Arco/Novy Port και Varandey της Αρκτικής δεν κατευθύνονται κανονικά προς την Ανατολή, αλλά τώρα, μετά το ανώτατο όριο τιμών στο ρωσικό πετρέλαιο που επέβαλαν η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι χώρες της G7 και η Αυστραλία, τα αποθέματα αυτά έχουν άλλο προορισμό.
Οι εξαγωγές αργού της Αρκτικής προς την Ινδία αυξάνονται σταθερά από τον Μάιο, με ρεκόρ 6,67 εκατ. βαρελιών που φορτώθηκαν τον Νοέμβριο και 4,1 εκατ. βαρελιών τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Refinitiv. Οι περισσότερες από τις προμήθειες ήταν Arco και Arco/Novy Port που παράγονται σε πεδία που διαχειρίζεται η Gazprom Neft.
Την περασμένη εβδομάδα, η Ινδία εισήγαγε το πρώτο φορτίο αργού Varandey που φορτώθηκε στο λιμάνι του Μουρμάνσκ στα τέλη Νοεμβρίου, σύμφωνα με δύο πηγές και στοιχεία της Refinitiv.
Το φορτίο των 900.000 βαρελιών επί του δεξαμενόπλοιου Bear Alcor που ταξίδεψε μέσω της Ευρώπης, της Μεσογείου και της διώρυγας του Σουέζ, εκφορτώθηκε στο λιμάνι Cochin στις 27 Δεκεμβρίου για την Bharat Petroleum. Τα άλλα δύο φορτία των 600.000 βαρελιών που φορτώθηκαν τον Νοέμβριο εκφορτώθηκαν στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας. Δεν ήταν σαφές ποιες εταιρείες αγόρασαν αυτά τα φορτία.
Η Ρωσία διαθέτει επίσης αρκετά καλές ποσότητες άλλων μειγμάτων, τα οποία προσφέρονται στους Ινδούς αγοραστές, δήλωσε μία από τις πηγές σε ινδικό διυλιστήριο.
Τουλάχιστον τρία πετρελαιοφόρα που φόρτωσαν αργό της Αρκτικής στο λιμάνι του Μουρμάνσκ κατευθύνονται τώρα προς την Κίνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Refinitiv.
Ένα από τα δεξαμενόπλοια, το Nikolay Zuyev, που μεταφέρει περίπου 780.000 βαρέλια αργού, αναμένεται να φτάσει στις 18 Ιανουαρίου, αλλά δεν έχει ακόμη συγκεκριμένο προορισμό. Άλλα δύο δεξαμενόπλοια – NS Bravo και Gladiator – που μεταφέρουν περίπου 900.000 βαρέλια αργού το καθένα – αναμένεται να φτάσουν στην ανατολική κινεζική πόλη Qingdao στις 3 και 15 Φεβρουαρίου αντίστοιχα, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Η Refinitiv ανέφερε ότι τα πλοία αυτά μεταφέρουν αργό τύπου Arco, αν και ένας Κινέζος trader δήλωσε ότι μπορεί να υπάρχει αργό Varandey στα πλοία. Δεν ήταν σαφές ποια διυλιστήρια αγόρασαν τα φορτία.
Ένας άλλος trader δήλωσε ότι το αργό Arco είχε προσφερθεί σε Κινέζους αγοραστές κατά 9 δολάρια το βαρέλι χαμηλότερα από το Brent, αλλά δεν ήταν σαφές σε ποια τιμή συνήφθησαν οι συμφωνίες.