THEPOWERGAME
Ολoκληρώθηκε το πιο βασικό βήμα στην περαιτέρω αποκρατικοποίηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ). Οι δύο πλευρές, ΤΑΙΠΕΔ και AviAlliance, συμφώνησαν στον νέο κώδικα εταιρικής διακυβέρνησης, ο οποίος ήταν το πιο δύσκολο βήμα στη διάθεση του 30% των μετοχών ΔΑΑ κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ. Η διάθεση αυτή θα γίνει μέσω δημόσιας εγγραφής για την εισαγωγή των μετοχών στο ΧΑ (20%) και το υπόλοιπο 10% μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης, το οποίο θα περιέλθει στους Γερμανοκαναδούς μετόχους της AviAlliance.
Στη συμφωνία των βασικών μετόχων του ΔΑΑ, μένει να συμφωνήσουν επί του νέου κώδικα οι λοιποί μέτοχοι, δηλαδή το Υπερταμείο που κατέχει το 25% και η οικογένεια Κοπελούζου, που κατέχει το 5%. Αυτό αναμένεται να συμβεί μέσα στους επόμενους μήνες.
Η νομική αξιολόγηση που έγινε αναφέρει ότι η υλοποίηση της συμφωνίας για την αλλαγή του κώδικα εταιρικής διακυβέρνησης απαιτεί τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του αερολιμένα των Σπάτων. Μια τέτοια αλλαγή θα γίνει είτε μέσω τροπολογίας στη Βουλή είτε μέσω Προεδρικού Διατάγματος. Υπενθυμίζεται ότι η αρχική σύμβαση παραχώρησης του ΔΑΑ του 1995 αλλά και η τροποποιημένη του 2019 κυρώθηκαν αμφότερες μέσω νόμου στη Βουλή.
Όπως και να έχει η κατάσταση, το δεδομένο είναι ότι οι Γερμανοκαναδοί ιδιώτες μέτοχοι του ΔΑΑ παίρνουν τον έλεγχο της πλειοψηφίας. Η συμμετοχή τους, από 40% που είναι σήμερα, θα ανέλθει στο 50%. Το νέο διοικητικό συμβούλιο που έχει συμφωνηθεί να συγκροτηθεί θα είναι 10μελές, εκ των οποίων τα πέντε μέλη θα προέρχονται από την AviAlliance και δύο από το Ελληνικό Δημόσιο και το Υπερταμείο. Τις τρεις εναπομείνασες θέσεις του ΔΣ θα καταλάβουν ανεξάρτητα μέλη, σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία περί εταιρικής διακυβέρνησης των εισηγμένων εταιρειών στο ΧΑ.
Σήμερα το ΔΣ του ΔΑΑ είναι 9μελές, εκ των οποίων οι τέσσερις ελέγχονται από την AviAlliance, τέσσερις ελέγχονται από το Ελληνικό Δημόσιο και μία (κοινής αποδοχής) από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, δηλαδή του βασικού χρηματοδότη του έργου.
Η απόκτηση της πλειοψηφίας από την AviAlliance θα γίνει με την καταβολή υπερτιμήματος επί της τιμής διάθεσης των μετοχών. Ειδικότερα, η συμφωνία προβλέπει την καταβολή υπερτιμήματος για το 10% που θα προσφερθεί στην AviAlliance σε σχέση με την τιμή που θα αποφασιστεί για το υπόλοιπο 20% που θα διατεθεί σε ιδιώτες και θεσμικούς επενδυτές. Η AviAlliance θα καταβάλει δηλαδή το premium που καταβάλλεται κατά την παραχώρηση ενός controlling μεριδίου σε μια επιχείρηση.
Σημειώνεται ότι αντίστοιχη διαδικασία είχε αποφασιστεί και στην περίπτωση που συνεχιζόταν ο διαγωνισμός που ξεκίνησε το 2019 και ο οποίος «πάγωσε» λόγω της πανδημίας. Ο διαγωνισμός αυτός δεν προέβλεπε την εισαγωγή των μετοχών στο ΧΑ, αλλά τη διάθεση του 30% μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης, εκ των οποίων το 10% θα αποκτούσε η AviAlliance, επίσης με την καταβολή υπερτιμήματος (premium) σε σχέση με τους άλλους επενδυτές-αγοραστές του 20%.
Αν και μένει να γίνουν πολλά βήματα, καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν ότι μια αρχική δημόσια προσφορά για το 30% του ΔΑΑ κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ θα μπορούσε να ολοκληρωθεί ακόμη και στο α’ εξάμηνο του έτους. Και αυτό συμβαίνει παρ’ όλο που ο Προϋπολογισμός που ψηφίστηκε πριν από λίγες εβδομάδες στη Βουλή δεν περιλαμβάνει μια τέτοια εξέλιξη.
Αν μάλιστα δεν υπάρχουν εξωγενείς παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν τις συνθήκες της αγοράς, τότε η χώρα θα μπορέσει να πραγματοποιήσει μια αρχική δημόσια προσφορά (IPO) μεγάλων διαστάσεων, καθώς η αξία του 30% ΔΑΑ μπορεί να φτάσει και το 1 δισ. ευρώ.