THEPOWERGAME
Με σημαντικές προκλήσεις έρχεται το 2023 για τα φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, που αποτελούν τη δημοφιλέστερη κατηγορία δραστηριοποίησης των Ελλήνων πλοιοκτητών.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της S&P Global Market Intelligence, το 40,54% των συμμετεχόντων προβλέπει ότι τα έσοδα των φορτηγών πλοίων θα παραμείνουν σε παρόμοιο (χαμηλό) επίπεδο με του 2022, χωρίς μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των επιμέρους κατηγοριών πλοίων, ενώ σημειώνουν ότι θα διατηρηθούν και οι έντονες διακυμάνσεις στην ναυλαγορά σποτ φορτίων.
Ενδεικτικό των στρεβλώσεων που αναμένεται να παρατηρηθούν, είναι πως μόλις το 22,52% των ειδικών πιστεύει πως τα έσοδα για κάθε πλοίο θα συμβαδίζουν με το μέγεθός του. Μάλιστα, το 37% εκτιμά ότι τα Supramax φορτηγά πλοία, τα οποία προσφέρουν μεταφορική ικανότητα της τάξεως των 50.000 – 60.000 τόνων dwt, θα εξακολουθήσουν να παράγουν περισσότερα έσοδα από πλοία μεγαλύτερου μεγέθους, που δεν διαθέτουν φορτοεκφορτωτικό μηχανισμό (π.χ. γερανούς κτλ.). Αυτό γιατί τα Supramax είναι πιθανό να επωφεληθούν από ένα ενδεχόμενο κατάπαυσης του πυρός στην Ουκρανία, καθώς μπορούν να αξιοποιηθούν για την φορτοεκφόρτωση πρώτων υλών και σιτηρών στα αντίστοιχα λιμάνια.
Ο σοβαρότερος λόγος για τον οποίο επικρατεί απαισιοδοξία για τις προοπτικές των φορτηγών πλοίων το 2023, είναι ασφαλώς η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας, η οποία αποτέλεσε τον κατεξοχήν «κινητήριο μοχλό» της εν λόγω αγοράς, καθόλη την διάρκεια των προηγούμενων δύο δεκαετιών. Σύμφωνα με τους επαγγελματίες του κλάδου, είναι πλέον πασιφανές ότι η ανάπτυξη της κινεζικής οικονομίας έχει πλέον φτάσει στο ζενίθ της, ολοκληρώνοντας τον κύκλο της μεγέθυνσής της, όπως συνέβη με την ιαπωνική οικονομία στο τέλος της δεκαετίας του 1980.
Ως εκ τούτου, εκτιμάται ότι θα υπάρξει αρνητική επίδραση στην ζήτηση πρώτων υλών, που σχετίζονται με την κινεζική αγορά, όπως π.χ. ο άνθρακας (κάρβουνο), το σιδηρομετάλλευμα και τα σιτηρά, επομένως και στον τομέα του ξηρού χύδην φορτίου. Για παράδειγμα, η Κίνα εισάγει πλέον λιγότερες ποσότητες άνθρακα, με την αύξηση των εισαγωγών άνθρακα από την Ευρώπη και την Ινδία, εξακολουθεί να μην είναι αρκετή, για να αντισταθμίσει την απώλεια των φορτίων αυτών.
Σε ανάλογο συμπέρασμα καταλήγει και σχετική ανάλυση της MSI πριν από λίγες ημέρες. Η εταιρεία προειδοποιεί τους πλοιοκτήτες φορτηγών πλοίων για ένα «δύσκολο» 2023, με την αρνητική συγκυρία ενδεχομένως να επεκτείνεται και στο 2024. Στη σχετική τριμηνιαία της ανάλυση, η MSI σημειώνει ότι η μείωση των καθυστερήσεων σε σειρά λιμανιών έχει αυξήσει την προσφορά πλοίων, εξέλιξη που, σε συνδυασμό με την υποτονική ζήτηση, πιέζουν την ναυλαγορά ξηρού φορτίου προς τα κάτω. Οι παράγοντες αυτοί δεν προβλέπεται να διαφοροποιηθούν σημαντικά το 2023. Η MSI αναφέρει ότι «ο κλάδος των φορτηγών πλοίων βρίσκεται στην αρχή ενός νέου καθοδικού κύκλου, ο οποίος αναμένεται ότι θα διαρκέσει περίπου 2-3 χρόνια, διατηρώντας τους ναύλους σε χαμηλό επίπεδο».
Ασφαλώς, αν η ζήτηση από την Κίνα ανακάμψει σημαντικά, τα πάντα θα διαφοροποιηθούν και για την αγορά του ξηρού φορτίου. Κρίσιμο ρόλο σε μια τέτοια εξέλιξη, δύναται να διαδραματίσει μια ενδεχόμενη ανάκαμψη του τομέα του real estate, που έχει πληγεί σημαντικά κατά την διάρκεια του τελευταίου έτους. Μια ακόμα «αχτίδα» αισιοδοξίας για τις μελλοντικές προοπτικές της αγοράς, είναι πιθανό να προέλθει και από την χαμηλή ανάπτυξη του στόλου των φορτηγών πλοίων, κάτι που μέχρι σήμερα δεν μοιάζει ρεαλιστικό, αν υπολογιστεί ο σημαντικός όγκος νεότευκτων πλοίων που έχουν παραγγελθεί στα ναυπηγεία. Για τον λόγο αυτό, η MSI δεν αναμένει ουσιαστική ανάκαμψη της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου πριν από το 2026.