THEPOWERGAME
Με το νέο έτος έρχονται νέα ξεκινήματα για τη Lion Design, καθώς τον Ιανουάριο η εταιρεία μετακομίζει σε σύγχρονες νέες εγκαταστάσεις, αλλά και λανσάρει στην αγορά τα πρώτα Bra Cups της από ανακυκλωμένο ύφασμα. Ο Τάσος Τερζίδης, διευθύνων σύμβουλος της Lion Design, της μοναδικής εταιρείας στην Ελλάδα που κατασκευάζει αξεσουάρ γυναικείων εσωρούχων, μαγιό και αθλητικών ειδών, εξηγεί στο powergame.gr πώς λειτουργεί ο κλάδος, καθώς και ποιες είναι οι προοπτικές του. Η Lion Design είναι η πρώτη εταιρεία στην Ευρώπη που ξεκίνησε την κατασκευή ενισχύσεων για στηθόδεσμους (Cups). Το επόμενο μεγάλο βήμα της εταιρείας είναι το πέρασμα από την πώληση τμημάτων του τελικού προϊόντος στην πώληση απευθείας τελικών προϊόντων. «Προς αυτήν την κατεύθυνση έχουμε δημιουργήσει ένα ολόκληρο τμήμα με πρωτοποριακές μηχανές (ιδιοκατασκευές) για την παραγωγή τελικών προϊόντων, επένδυση ύψους 300.000 ευρώ», επισημαίνει ο κ. Τερζίδης.
-
Έχουν επηρεάσει η ενεργειακή κρίση και ο υψηλός πληθωρισμός την παραγωγή σας; Έχετε προχωρήσει σε ενέργειες για τη διαχείριση του κόστους;
Οι πληθωριστικές πιέσεις έχουν επηρεάσει την παραγωγή μας, σαφώς και έχουμε προσπαθήσει να απορροφήσουμε ένα μέρος του κόστους, διότι μεγάλο κομμάτι της παραγωγής μας απευθύνεται στο εξωτερικό (κυρίως Ευρώπη). Εκεί, οι αυξήσεις της τάξεως του 15%-20% φαντάζουν τρομερές. Εμείς δεν έχουμε περιθώριο για μεγάλες αυξήσεις στους πελάτες του εξωτερικού. Για να καταλάβετε, αν ένας Γερμανός κάνει σε έναν Γάλλο αύξηση τέτοιου ύψους είναι αποδεκτή, αλλά στην αγορά -κυρίως της δυτικής Ευρώπης- θεωρείται περίεργο ένας Έλληνας να προβεί σε τέτοιες αυξήσεις. Όσον αφορά την ενέργεια, είχαμε βοήθεια από το ελληνικό κράτος, όσον αφορά όμως τις πρώτες ύλες παρατηρήσαμε μια κερδοσκοπία άνευ προηγουμένου. Με κάποιες διαπραγματεύσεις με τους προμηθευτές μας «ρίξαμε» τις τιμές, αλλά και πάλι ήταν ανεβασμένες. Αυτό μας ανάγκασε να πραγματοποιήσουμε αυξήσεις σε ορισμένους από τους πελάτες μας από τις αρχές του 2022 μέχρι τον Σεπτέμβριο. Από τον Οκτώβριο οι τιμές σταθεροποιήθηκαν προς τα κάτω σε κάποια υλικά που «βγάζαμε», επομένως προχωρήσαμε σε μειώσεις, οι οποίες αφορούσαν το σύνολο του πελατολογίου μας.
-
Ποιος είναι ο κύκλος εργασιών της εταιρείας το 2022 και ποιες οι προβλέψεις σας για του χρόνου; Τι ποσοστό του τζίρου σας οφείλεται στην εξαγωγική σας δραστηριότητα;
Το 2022 ο κύκλος εργασιών της Lion Design ανήλθε στο 1,5 εκατ. ευρώ, ενώ πέρυσι ο κύκλος εργασιών μας ήταν 1,2 εκατ. ευρώ. Υπάρχουν τεράστια περιθώρια αύξησης του τζίρου μας τα προσεχή έτη, η πρόβλεψή μου για το 2023 είναι πως ο κύκλος εργασιών μας θα έχει ανοδική τάση, καθώς η αγορά «έχει ανοίξει» συγκριτικά με πέρυσι. Στην Ελλάδα η Lion Design είναι μια μονοπωλιακή εταιρεία, με το 90% του τζίρου μας να προέρχεται από την εξαγωγική μας δραστηριότητα. Η μόνη επιπλοκή που είχαμε στην εξαγωγική μας δραστηριότητα είναι εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, που οι εξαγωγές μας προς την Ουκρανία σημείωσαν μείωση της τάξεως του 60% από την έναρξη του πολέμου.
Όταν ξεκινήσαμε τη δραστηριότητά μας τη δεκαετία του ’80, υπήρχε στην Ελλάδα υποδομή για πολύ μεγάλη παραγωγή. Γι’ αυτό και στις αρχές είχα δώσει έμφαση στην ελληνική αγορά, συγκεκριμένα το 70%-80% των πελατών μας ήταν στην εγχώρια αγορά. Από τη χρηματοπιστωτική κρίση και έπειτα χάσαμε το 60% των πελατών μας στην Ελλάδα. Οι συνθήκες ήταν τέτοιες, που έπρεπε να προβούμε σε αλλαγές, γι’ αυτό και στρέψαμε την προσοχή μας περισσότερο στην αγορά του εξωτερικού. Από τον Ιανουάριο να σας πω ότι μετακομίζουμε τα γραφεία και την παραγωγή μας, μεταφερόμαστε από τον Πειραιά στον Ταύρο. Στις νέες μας, λοιπόν, εγκαταστάσεις θα ρίξουμε βάρος στο Molding και το Bonding, που για εμάς είναι οι νέες τεχνολογίες προς ανάπτυξη. Το βαρύ βιομηχανικό κομμάτι κατασκευής πλαστικών και μεταλλικών εξαρτημάτων που είχαμε το μεταφέραμε σε υπο-κατασκευαστές (Subcontractors). Τα πλαστικά, μάλιστα, τα οποία λειτουργούσαν με πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα, τα δώσαμε σε Subcontractor πρόσφατα, στις αρχές του 2022, διότι πλέον χρειάζονται ειδικές άδειες στις νέες μας εγκαταστάσεις και δεν ευνοούν τους νέους μας προσανατολισμούς για το μέλλον.
-
Τι προϊόντα παράγετε και ποια είναι τα επιχειρηματικά σας πλάνα για την επόμενη τριετία;
Έχουμε δυνατότητα να παρέμβουμε σε τρεις κατηγορίες προϊόντων, που αφορούν κυρίως τη γυναικά (γυναικεία εσώρουχα και αθλητικά είδη και τρίτον γυναικεία μόδα), στις οποίες έχουμε know how υψηλότερο από τον μέσο όρο που υπάρχει στην παγκόσμια αγορά. Αυτήν τη στιγμή εμείς αναπτύσσουμε δύο γραμμές παραγωγής και έχουμε αναθέσει άλλες τρεις βοηθητικές γραμμές παραγωγής σε υπο-κατασκευαστές (Subcontractors), όπως είπα. Στις δύο γραμμές παραγωγής μας τα είδη που κατασκευάζουμε είναι ολιγοπωλιακά στην παγκόσμια αγορά.
Η πρώτη γραμμή παραγωγής αφορά την κατασκευή Bra Cups που προορίζονται για τα γυναικεία εσώρουχα, να σημειωθεί ότι είμαστε η πρώτη εταιρεία που τα κατασκεύασε στην Ευρώπη. Σε αυτό το κομμάτι εμείς έχουμε ένα κάθετο know how, έχουμε σαφή γνώση των πρώτων υλών -που είναι ειδικές πρώτες ύλες-, του τρόπου επεξεργασίας τους και του μηχανολογικού εξοπλισμού. Φτιάχνουμε οι ίδιοι τις μηχανές της παραγωγής, καθώς πρόκειται για εξειδικευμένες μηχανές, που δεν πωλούνται στην αγορά. Για την ακρίβεια, μετατρέψαμε πειραματικές μηχανές για την επεξεργασία του υφάσματος και των αφρωδών υλικών σε παραγωγικές μηχανές.
Η δεύτερη γραμμή παραγωγής βασίζεται σε μια μέθοδο ραφής που ράβουμε υφάσματα μεταξύ τους χωρίς κλωστή (seamless προϊόντα). Αυτήν την τεχνολογία την ξεκινήσαμε πουλώντας την πρώτη ύλη και τις μηχανές. Το πλάνο μας το επόμενο διάστημα είναι να παράγουμε εμείς το τελικό προϊόν, καθώς διαπιστώνουμε ότι αυτό ζητεί η αγορά. Για να γίνει κατανοητό, η διαφορά είναι ότι αυτήν τη στιγμή φτιάχνουμε ένα συγκεκριμένο κομμάτι, το οποίο το αγοράζει το εκάστοτε brand και το ενσωματώνει στο ρούχο του μέσω μηχανής, ενώ αυτό στο οποίο στοχεύουμε είναι να διευκολύνουμε την αγορά όχι μόνο φτιάχνοντας το συγκεκριμένο κομμάτι, αλλά και ενσωματώνοντάς το απευθείας στο ρούχο του brand, ώστε να μη χρειάζεται περαιτέρω επεξεργασία. Ήδη, πιλοτικά αυτήν τη στιγμή το δοκιμάζουμε με ορισμένους πελάτες μας.
Επίσης, να σας πω ότι σχεδιάζουμε επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες στη ραφή των προϊόντων χωρίς κλωστές. Ένα ρούχο έχει 5 με 10 διαφορετικά προϊόντα ενσωματωμένα. Ένα σουτιέν έχει τουλάχιστον από 23 μέχρι 30 διαφορετικά προϊόντα. Το πρόβλημα που προκύπτει είναι ότι χρειάζονται πολλά στάδια εργασίας για να βγει το τελικό προϊόν, το οποίο αντιστοιχεί σε minimum 15 φάσεις εργασίας. Εμείς σε αυτό έχουμε τη λύση. Η λύση είναι να μειώσουμε τις φάσεις εργασίας φτιάχνοντας ένα μονοκόμματο σουτιέν. Ήδη έχουμε διαθέσει μερικά στην αγορά του εξωτερικού σε πειραματικό στάδιο. Έχουμε φτιάξει τη μηχανή για την παραγωγή τέτοιων προϊόντων, μειώνοντας τις φάσεις εργασίας σε τρεις. Το επόμενο μεγάλο βήμα της Lion Design είναι, επομένως, το πέρασμα από την πώληση τμημάτων του τελικού προϊόντος στους πελάτες μας στην πώληση απευθείας των τελικών προϊόντων. Γι’ αυτό και έχουμε δημιουργήσει ένα ολόκληρο τμήμα με πρωτοποριακές μηχανές (ιδιοκατασκευές), για την παραγωγή τελικών προϊόντων, επένδυση ύψους 300.000 ευρώ.
-
Η Lion Design έχει κάνει το πέρασμα εδώ και χρόνια από την αναλογική στην αμιγώς τρισδιάστατη ψηφιακή μέθοδο κατασκευής. Σκοπεύετε να υιοθετήσετε και άλλες καινοτόμες-ψηφιακές λύσεις;
Τα χρήματα που δαπανά κατά μέσο όρο μια παρεμφερής εταιρεία με εμάς στην Ελλάδα ετησίως σε R&D υπολογίζονται στο 1%-3% του τζίρου της, εμείς δαπανούμε αντίστοιχα τα τελευταία χρόνια και σε περίοδο κρίσης περίπου 8%-10% του ετήσιου τζίρου μας. Όσον αφορά την τρισδιάστατη (3D) ψηφιακή μέθοδο σχεδιασμού και κατασκευής, (Design & Computer Numerical Control Processing), να σας πω ότι στον τομέα των γυναικείων στηθόδεσμων είμαστε οι πρώτοι παγκοσμίως από τη δεκαετία του 1990 που υιοθετήσαμε την τρισδιάστατη σκέψη, καθώς ο παραδοσιακός τρόπος που δουλεύει ο κλάδος ακόμη και σήμερα είναι οι δύο διαστάσεις.
-
Ποιο προϊόν έχει μεγαλύτερη ζήτηση και γιατί; Είναι στον σχεδιασμό σας η διάθεση στην αγορά προϊόντων φιλικών προς το περιβάλλον;
Τα Bra Cups είναι τα προϊόντα που διαπιστώνουμε ότι έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση, γιατί πρόκειται για ολιγοπώλιο. Τέλη του Ιανουαρίου θα λανσάρουμε στην αγορά τα πρώτα ανακυκλώσιμα προϊόντα μας. Πρόκειται για Bra Cups από ανακυκλωμένο ύφασμα. Παράλληλα, το διάστημα αυτό πραγματοποιούμε έρευνα τόσο για τη χρήση άλλων «πράσινων» προϊόντων, όπως του ανακυκλωμένου πολυουρεθανικού αφρού, όσο και για τα νέα σχέδια που θα διαθέσουμε στην αγορά το 2024.
-
Πώς βλέπετε το μέλλον του κλάδου;
Σήμερα σχεδόν το 95% από τις ελληνικές εταιρείες ραφής ρούχων έχουν κλείσει ή κάποιες έχουν μετακομίσει στα Βαλκάνια. Ένα μικρό ποσοστό σήμερα στη χώρα μας συνεχίζει να δραστηριοποιείται πάνω στον τομέα ραφής ρουχισμού. Αυτό δικαιολογεί τις μεγάλες εισαγωγές σε τέτοια είδη που έχει η χώρα μας. Θα λέγαμε ότι στον κλάδο τη μερίδα του λέοντος έχει η Ευρώπη, η οποία όμως κατασκευάζει στην Κίνα. Υπάρχουν και ευρωπαϊκές εταιρείες οι οποίες κατασκευάζουν τα ρούχα σε χώρες της Αφρικής ή την Τουρκία, καθώς είναι χαμηλότερο το κόστος παραγωγής εκεί. Εδώ και πέντε χρόνια περίπου η γραμμή που έχει περάσει σε όλη την ΕΕ είναι ότι πρέπει η παραγωγή να έρθει πίσω στην Ευρώπη και κυρίως αυτή της Ασίας. Υπό αυτό το πρίσμα, από εδώ και πέρα θα υπάρξουν τεράστια περιθώρια για αύξηση της παραγωγής και της απασχόλησης με μοντέρνους όρους στην Ευρώπη.