Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Τουρκία: Πώς και γιατί οι ελληνικές εξαγωγές θα μειώνονται σταθερά

Μπορεί οι περισσότεροι να έχουν την αίσθηση ότι το εμπορικό ισοζύγιο της Ελλάδας με την Τουρκία είναι έντονα ελλειμματικό, όμως κάτι τέτοιο δεν συνέβαινε. Τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια. Για μία δεκαετία, από το 2009, το εμπορικό ισοζύγιο των δύο χωρών ήταν πλεονασματικό υπέρ της Ελλάδας, με μοναδική εξαίρεση το 2016. Την τελευταία διετία αυτή η σχέση έχει αλλάξει και πλέον η Ελλάδα εισάγει περισσότερα απ’ ό,τι εξάγει στην Τουρκία.

Αυτό οφείλεται στους δύο παράγοντες οι οποίοι χαρακτηρίζουν διαχρονικά το διμερές εμπόριο. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση που δημοσίευσε πριν από λίγες ημέρες το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στην Άγκυρα, οι ελληνικές εξαγωγές σε ποσοστό που κυμαίνεται από 50%-70% αφορούν κυρίως προϊόντα διύλισης πετρελαίου-καυσίμων (και σε μικρότερο βαθμό ηλεκτρικής ενέργειας), την ίδια ώρα που το μείγμα των τουρκικών εξαγωγών στη χώρα μας διευρύνεται συνεχώς.

Τι άλλαξε

Τον Οκτώβριο του 2018 τέθηκε σε λειτουργία στην πόλη Αλιάγα, κοντά στη Σμύρνη, το διυλιστήριο STAR, μία επένδυση που διήρκεσε περισσότερα από 6 χρόνια και ξεπέρασε τα 6,5 δισ. δολάρια. Η κατασκευή της μονάδας πραγματοποιήθηκε από την κρατική εταιρεία πετρελαίου του Αζερμπαϊτζάν, τη SOCAR, η οποία είχε εξαγοράσει πριν τη μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρεία της Τουρκίας. Πρόκειται για μία στρατηγική επένδυση της γείτονος, η οποία ήθελε να μειώσει την εξάρτησή της από άλλες χώρες -μεταξύ των οποίων και την Ελλάδα- και ταυτόχρονα από εισαγωγέας να μεταμορφωθεί σε εξαγωγέας.

Ο τουρκικός στόχος επετεύχθη σε ό,τι αφορά την Ελλάδα. Όπως φαίνεται από τον σχετικό πίνακα του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας μας στην Άγκυρα, από 1,2 δισ. ευρώ που ήταν οι ελληνικές εξαγωγές καυσίμων και πετρελαιοειδών το 2018 (σ.σ.: στα τέλη της χρονιάς λειτούργησε το διυλιστήριο STAR), την επόμενη χρονιά μειώθηκαν σε 1,1 δισ. ευρώ και το 2020 σε 482 εκατ. ευρώ. Πέρυσι οι εξαγωγές πετρελαιοειδών από τη χώρα μας στην Τουρκία αυξήθηκαν κατά 89,2%, όμως απέχουν σημαντικά από τις ποσότητες που είχαν εξαχθεί από τη χώρα μας το 2018.

Αντίθετη ήταν η πορεία των τουρκικών εξαγωγών καυσίμων και πετρελαιοειδών προς την Ελλάδα, με εξαίρεση το «πανδημικό» 2020. Έτσι, από τα 260 εκατ. ευρώ το 2018, πήγαν στα 357 εκατ. ευρώ το 2019, έπεσαν στα 147 εκατ. ευρώ το 2020 και πέρυσι εκτοξεύθηκαν κατά 229,9%, στα 485 εκατ. ευρώ. Το εμπόριο πετρελαιοειδών μεταξύ των δύο χωρών είναι αυτό που οδήγησε ύστερα από χρόνια την Ελλάδα να είναι ελλειμματική στο ισοζύγιο με την Τουρκία κατά 213 εκατ. ευρώ το 2020 και ακόμη περισσότερο (438 εκατ. ευρώ) το 2021.

Χωρίς αντικατάσταση

Εάν συνεχιστεί η παραπάνω πορεία, η Τουρκία σύντομα θα πέσει κι άλλο από τις πρώτες θέσεις των χωρών προορισμών ελληνικών προϊόντων. Είχε βρεθεί στην 4η θέση το 2019, ενώ το 2020 και το 2021 κατήλθε στην 6η. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η Ελλάδα δεν έχει σημαντικά περιθώρια για να καλύψει το έδαφος που χάνει από τη μείωση των εξαγωγών πετρελαιοειδών. Οι υψηλοί δασμοί που έχει η Τουρκία στην εισαγωγή μιας σειράς γεωργικών προϊόντων και τροφίμων καθιστούν απαγορευτικές τις εξαγωγές από την Ελλάδα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι του ρυζιού, που πέρυσι οι εξαγωγές μας μειώθηκαν κατά 84% μετά την επιβολή δασμών (σ.σ.: οι συγκεκριμένοι δασμοί άρθηκαν μόλις την περασμένη εβδομάδα).

Στον αντίποδα, η Τουρκία έχει μiα σημαντική βεντάλια προϊόντων, κυρίως προστιθέμενης αξίας, καθώς πρόκειται για βιομηχανικά, όπως αυτοκίνητα και ηλεκτρικές συσκευές, η οποία αυξάνεται συνεχώς. Όπως αναφέρει το γραφείο της Πρεσβείας μας, πέρα από τον προστατευτισμό που χαρακτηρίζει την τουρκική οικονομική και εμπορική πολιτική, θα πρέπει να προστεθεί και η ανταγωνιστικότητα των τουρκικών προϊόντων λόγω αντικειμενικών παραγόντων (μέγεθος και δομή παραγωγικού ιστού, χαμηλότερο εργατικό και λειτουργικό κόστος).

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!