THEPOWERGAME
Επιτυχία Σκρέκα το πλαφόν στο αέριο
Υιοθετήθηκε η ελληνική πρόταση για το πλαφόν στο φυσικό αέριο, σε μια απόφαση-ορόσημο για όλη την Ευρώπη. Ως γνωστόν, η ελληνική κυβέρνηση από την προηγούμενη εβδομάδα είχε καταθέσει τη συγκεκριμένη (ολοκληρωμένη) πρόταση, σε μια φάση που όλα έδειχναν να οδηγούμαστε σε αδιέξοδο. Συγκεκριμένα, ο αρμόδιος επί της Ενέργειας υπουργός, Κώστας Σκρέκας, όπως επισημαίνουν όσοι γνωρίζουν καλά το σχετικό παρασκήνιο, ήταν ο πρώτος που μίλησε για πλαφόν στο φυσικό αέριο, δημιουργώντας μάλιστα και μια ομάδα από ομολόγους του η οποία βρέθηκε απέναντι στους «ισχυρούς». Ανεξάρτητα, όμως, από την ομολογουμένως εθνική επιτυχία, πρέπει να σας πω ότι ο υπουργός Σκρέκας έχει αρχίσει να κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος στο μυαλό του προέδρου Μητσοτάκη. Για παράδειγμα, αν υπήρχε τρόπος να γίνει μια δημοσκόπηση στο «προεδρικό μυαλό», ο Τρικαλινός πολιτικός θα διεκδικούσε σίγουρα θέση στην πρώτη τριάδα.
Μια περίεργη δημοσκόπηση από την MRB
– Κάπου πήρε το μάτι μου μια δημοσκόπηση της MRB που διενεργήθηκε για λογαριασμό του τηλεοπτικού σταθμού ΚΡΗΤΗ TV, του φίλου μου Αντώνη Δημητρίου, η οποία φέρνει τα πάνω κάτω σε επίπεδο Κρήτης. Δείχνει τον ΣΥΡΙΖΑ και τον Τσίπρα να «σαρώνουν» σε μια χρονική συγκυρία που δεν δικαιολογείται μια τέτοια δυναμική από τα γεγονότα. Πέραν τούτου, η συγκεκριμένη πρωτιά του ΣΥΡΙΖΑ έχει προκαλέσει κάποια ερωτήματα, λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι αντίστοιχες έρευνες έχουν διενεργήσει οι εταιρείες Alco και GPO, από τις οποίες όχι μόνο δεν προκύπτει προβάδισμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αλλά απεναντίας για πρώτη φορά καταγράφεται καθαρή νίκη της ΝΔ στους τρεις από τους τέσσερις νομούς της Κρήτης. Επί τη ευκαιρία, πάντως, να επισημάνω και την πληροφορία που θέλει τον Δημήτρη Μαύρο της MRB να έχει ξεκινήσει συνεργασία σε συμβουλευτικό επίπεδο με τον Αλέξη Τσίπρα.
Δημοσκοπήσεις από GPO, Metron και MARC
– Μια και ο λόγος για τις δημοσκοπήσεις, να σας πω ότι αυτήν την εβδομάδα αναμένεται να δημοσιευτούν τρεις έρευνες κοινής γνώμης. Η πρώτη φιλοξενείται σήμερα στο site (μας) και δείχνει την ανθεκτικότητα του προέδρου Μητσοτάκη, χωρίς μάλιστα να μετρά και την πολύ καλή εμφάνιση του πρωθυπουργού στη Βουλή, κατά τη διάρκεια της συζήτησης επί του Προϋπολογισμού. Αύριο αναμένεται να δημοσιοποιηθεί η συνδρομητική έρευνα της Metron Analysis του συντρόφου Στράτου Φαναρά και την Κυριακή στο Πρώτο Θέμα η δημοσκόπηση της Marc του Θωμά Γεράκη. Αν το καταλάβατε, πρόκειται για τη… Μεγάλη των δημοσκοπήσεων εβδομάδα. Με δεδομένο ότι θα είναι και οι τελευταίες πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων, όπως και να το κάνουμε έχουν ξεχωριστή βαρύτητα, αφού θα διαμορφώσουν το πολιτικό κλίμα που θα μας συνοδεύει στα τραπέζια της γαλοπούλας.
! Την Τετάρτη αναμένεται να καταθέσει στη δίκη των Παππά – Καλογρίτσα, που πραγματοποιείται στο Ειδικό Δικαστήριο, ο εφοπλιστής Βαγγέλης Μαρινάκης, που ως γνωστόν είχε αποκαλύψει ότι ο παλιός υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ του είχε στείλει τον γνωστό κατασκευαστή, προκειμένου να τον βοηθήσει μήπως και καταφέρει να πληρώσει την προκαταβολή για την άδεια του ΣΥΡΙΖΑ TV.
Ένας Μεταλληνός δεν φέρνει την άνοιξη
– Θυμάστε που σας έγγραφα για τον φίλο μου τον Άκη Μεταλληνό, ο οποίος κάπου στο 2012 είχε «εμφανίσει» αυτόν τον ταλαίπωρο δωρητή του Tetra, Γιάννη Λαβράνο, στον τότε υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Νίκο Δένδια; Θεωρώ ότι θα το θυμάστε, όπως δεν θα διαφεύγει από την ισχυρή μνήμη σας ότι ο νυν υπουργός Εξωτερικών στο άκουσμα της σχετικής πρότασης απέλυσε με συνοπτικές διαδικασίες τον τότε διευθυντή του. Εκείνο που ενδεχομένως να σας διαφεύγει (και λογικά, γιατί ήταν κάπως πολύ ιδιαίτερη πληροφορία) έχει να κάνει με το γεγονός της υπόσχεσης που είχε δώσει ενώπιον Θεού και ανθρώπων ο ταλαίπωρος Λαβράνος, σύμφωνα με την οποία θα «εξαφάνιζε από τον πολιτικό χάρτη τον Δένδια». Δεν χρειάζεται να σας πω ποια ήταν η μετέπειτα πορεία του Κερκυραίου πολιτικού, άλλωστε αυτά και να θέλεις να τα κρύψεις δεν κρύβονται. Πάντως, οφείλω να σας πω ότι η συγκεκριμένη υπόσχεση του ταλαίπωρου Λαβράνου μού θύμιζε αυτά τα βαρύγδουπα που έλεγε ο απατεώνας συνονόματός του. Αυτός με τις 18 εταιρείες ανά τον πλανήτη, τη στενή σχέση με τη συγχωρεμένη τη βασίλισσα Ελισάβετ και τις μεγάλες business με το βαθύ κράτος του Ισραήλ. Σαν να άκουγα τον απατεώνα, που, σαν σύγχρονος Χάρι Πότερ, «έστηνε» και «κατέστρεφε» (πολιτικές) καριέρες από τη μία ώρα στην άλλη. Όλα αυτά δεν έχουν πλέον καμία αξία, από τη στιγμή που με τον «κακό Λαβράνο» άρχισαν να ασχολούνται κάτι άνθρωποι ειδικοί στις… αποκαλύψεις και στις κανονικές παρακολουθήσεις. Όλα αυτά τα γράφω για να ξεκαθαρίσω ότι ο φίλος μου ο Άκης ο Μεταλληνός δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τον απατεώνα Λαβράνο. Φίλος και μάλιστα στενός υπήρξε και παραμένει με αυτό το άφραγκο παιδί από την Κέρκυρα, τον Γιάννη τον Λαβράνο. Και επειδή εμπιστεύομαι το αλάνθαστο κριτήριο του Άκη, είμαι σίγουρος ότι όσα έλεγε για τις σχέσεις του καλού Λαβράνου γενικώς με το σύστημα (εντός και εκτός πλανήτη) στηρίζονταν σε πραγματικά και μόνο δεδομένα.
! Χθες σας έγραφα ότι Μπρατάκος, Μαρινάκης και Νέζης άρχισαν να προετοιμάζουν τα ψηφοδέλτια της ΝΔ. Είμαι σίγουρος ότι μέσα στην «τρέλα» της εποχής, δεν θα ξεχάσουν να συμπεριλάβουν στη λίστα της Κέρκυρας τον γνωστό δικηγόρο Σπύρο Κλαδά, ο οποίος είχε λάβει (μεταξύ των άλλων) τη δέσμευση του ταλαίπωρου Λαβράνου ότι θα συμμετάσχει στο «γαλάζιο» ψηφοδέλτιο της Κέρκυρας.
Ο Μυτιληναίος και ο στόχος των παραχωρήσεων
– Εντύπωση προκάλεσε στους παροικούντες την επιχειρηματική Ιερουσαλήμ η απόφαση του προέδρου Βαγγέλη Μυτιληναίου να δημιουργήσει αυτόνομο «μαγαζί» (μέσα στο μεγάλο μαγαζί) για τις παραχωρήσεις. Επειδή δεν ανήκει στους ανθρώπους που κάνουν κάτι τυχαία, η συγκεκριμένη κίνηση εξελήφθη ως προάγγελος δυναμικού μπασίματος στον επικείμενο διαγωνισμό της Αττικής Οδού. Ο πρόεδρος Βαγγέλης, που διαθέτει τεράστια ρευστότητα, δείχνει διατεθειμένος να ρίξει γερή ζαριά, προκειμένου να εξασφαλίσει τη νούμερο ένα παραχώρηση της χώρας. Πέραν, όμως, της Αττικής Οδού, επενδύει και στην παραχώρηση του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης, που η ΜΕΤΚΑ θα διεκδικήσει μερίδιο από το 1,2 δισ. ευρώ, που είναι ο προϋπολογισμός του έργου. Επί της ουσίας, ο Μυτιληναίος μαγειρεύει πριν πεινάσει!
! Παρά την ανακατωσούρα στις αγορές, η Goldman Sachs συστήνει στους επενδυτές να μην απέχουν, γιατί θα χάσουν το τρένο. Το focus πρέπει να είναι σε εταιρείες με εύρωστα και σταθερά περιθώρια κέρδους, συνδυαστικά με μια διαρκή και μακροπρόθεσμη ταμειακή ροή, λέει η GS.
Η επίδραση της επιδότησης επιτοκίου στα κέρδη των τραπεζών
– Η οποία ασχολείται και με τις ελληνικές τράπεζες και την επίπτωση των μέτρων στήριξης που ανακοίνωσαν για τους ευάλωτους ενήμερους δανειολήπτες. Ο αντίκτυπος των μέτρων θα είναι περιορισμένος στα κέρδη των τραπεζών, λέει η GS, εκτιμώντας ότι η επιδότηση για το 50% της αύξησης του επιτοκίου από τις -50 μονάδες βάσης στις 300 μονάδες βάσης (που αναμένεται το 2023), για ένα χαρτοφυλάκιο επιλέξιμων δανείων 2 δισ. ευρώ, θα έχει μέσο κόστος περίπου 9 εκατ. ευρώ για μία ελληνική τράπεζα, με την αντίστοιχη επίδραση στα κέρδη της στο 1,3%.
! Η Τράπεζα Πειραιώς έχει δώσει, πάντως, τις εκτιμήσεις για τον εαυτό της. Οι επιδοτήσεις επιτοκίου και η στοχευμένη μείωση των προμηθειών θα έχουν αντίκτυπο 6 εκατ. ευρώ (από 3 εκατ. έκαστη) στα αποτελέσματα χρήσης, δηλαδή περίπου 1% των κερδών. Το κόστος των καταθέσεων αναμένεται να ξεπεράσει τα 200 εκατ. ευρώ το 2023, υποδηλώνοντας μέση απόδοση 0,34% το 2023 (έναντι 12 εκατ. ευρώ το τρίτο τρίμηνο του 2022, με τεκμαρτή απόδοση 0,08%).
Η επίθεση των challenger banks
– Πολύ ζωηρά αναμένεται να κινηθούν το 2023 στην εγχώρια αγορά οι λεγόμενες challenger banks. H tbi bank, που είναι από τις ηγέτιδες εναλλακτικών πληρωμών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και δραστηριοποιήθηκε στη χώρα μας από τον Απρίλιο του 2022, έχει ήδη συνάψει συμφωνίες με περισσότερους από 1.500 εμπόρους. Παράλληλα, μέσω ψηφιακών καναλιών ξεκίνησε να προσφέρει δάνεια γενικού σκοπού. Στο εννεάμηνο του 2022 η tbi bank εξυπηρέτησε σχεδόν 850 χιλιάδες αιτήσεις δανείων στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την Ελλάδα και εκταμίευσε περίπου 400 χιλιάδες δάνεια ύψους 520 εκατ. ευρώ, μια ετήσια αύξηση 36%. Ομοίως, ακολούθησαν και τα καθαρά κέρδη της τράπεζας, που στο εννεάμηνο ξεπέρασαν όχι μόνο κατά 33% τα κέρδη του περσινού εννεαμήνου, αλλά και το σύνολο της κερδοφορίας του 2021. Πάνε οι καιροί που οι μεγάλες τράπεζες έλεγαν πως καλές είναι οι μικρές fintech, αλλά δεν κάνουν κέρδη και δεν θα μακροημερεύσουν. Ζορίζουν τα πράγματα για τον ανταγωνισμό και τα λουριά δεν τα σφίγγει μόνο ο Σταϊκούρας…
! Στο τοπίο μπαίνει αλλιώς πλέον και η Viva Wallet, μετά το deal με την JP Morgan. Η οποία Viva, για να τα λέμε όλα, μπορεί να μοσχοπουλήθηκε (σε κανένα εξάμηνο υποτίθεται η JP Morgan θα αγοράσει και το ποσοστό των Καρώνη – Αντύπα, δηλαδή το υπόλοιπο 51,49%), αλλά κέρδη μέχρι στιγμής δεν έχει δείξει. Με 7,4 δισεκατομμύρια συναλλαγές, έχει έσοδα 82 εκατ. ευρώ και ζημιογόνο αποτέλεσμα.
Η ψηφιακή τράπεζα…
– Νέο αίμα θα έρθει και από τη Natech, την πρώτη ψηφιακή τράπεζα που στήνει η Τράπεζα Πειραιώς. Όπως λέει ο Χρήστος Μεγάλου, μέσω της νέας ψηφιακής τράπεζας η Πειραιώς θα πραγματοποιήσει την επέκτασή της στο εξωτερικό. Το εγχείρημα, που θα είναι έτοιμο το β’ εξάμηνο του 2023, θα στοχεύει αποκλειστικά στη νέα γενιά, θα δουλέψει μόνο μέσω κινητού τηλεφώνου, ενώ η νέα τράπεζα θα ξεκινήσει με Buy Now – Pay Later και στη συνέχεια θα δίνει και δάνεια.
…και οι νέες τιτλοποιήσεις της Πειραιώς
– Μιλώντας για την Τράπεζα Πειραιώς, μαθαίνω ότι ετοιμάζει ανακοινώσεις εντός της εβδομάδας για νέες συνθετικές τιτλοποιήσεις. Η τράπεζα προχώρησε σε δύο ακόμη τιτλοποιήσεις ενήμερων επιχειρηματικών δανείων, φτάνοντας συνολικά τις έξι συνθετικές τιτλοποιήσεις (όλων των ειδών δανείων), μέσω των οποίων ελαφραίνει τα σταθμισμένα για τον κίνδυνο στοιχεία του ενεργητικού της φέτος κατά 1,6 δισ. ευρώ.
! Μετά την Autohellas, η Εθνική Τράπεζα χρηματοδοτεί με 3 εκατ. ευρώ και επένδυση ηλεκτροκίνησης και αποθήκευσης ενέργειας της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ. Το έργο, με την ονομασία Ecoshift, συνολικού προϋπολογισμού 10 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτείται επίσης κατά 5 εκατ. από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και 2 εκατ. ευρώ ιδία συμμετοχή της εταιρείας. Η επένδυση αφορά την κατασκευή γραμμής παραγωγής και συναρμολόγησης ηλεκτρικών οχημάτων πόλης, για επιχειρήσεις και ιδιώτες, τη δημιουργία φορητών μονάδων μπαταριών αποθήκευσης ενέργειας, καθώς και την ανακύκλωση συσσωρευτών ηλεκτρικών οχημάτων, όταν ολοκληρωθεί η διάρκεια χρήσης τους.