Γ.Δ.
1452.5 0,00%
ACAG
0,00%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
0,00%
9.11
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
0,00%
7.82
NOVAL
0,00%
2.285
OPTIMA
0,00%
12.56
TITC
0,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.494
ΑΒΕ
0,00%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
0,00%
4.56
ΑΛΦΑ
0,00%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
0,00%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.19
ΒΙΟ
0,00%
5.27
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.865
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.6
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
0,00%
11.6
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.755
ΕΕΕ
0,00%
32.18
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
0,00%
2.18
ΕΛΛ
0,00%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
0,00%
7.3
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.08
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.856
ΕΛΧΑ
0,00%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
0,00%
7.84
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.25
ΕΧΑΕ
0,00%
4.47
ΙΑΤΡ
0,00%
1.5
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.334
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.975
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.83
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.75
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.998
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.86
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.429
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.18
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.86
ΚΡΙ
0,00%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
0,00%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.52
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.99
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
0,00%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΟΗ
0,00%
20.56
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.56
ΜΟΤΟ
0,00%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
0,00%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.75
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
0,00%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
0,00%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
0,00%
30.05
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.34
ΟΠΑΠ
0,00%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.798
ΟΤΕ
0,00%
14.85
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.36
ΠΑΙΡ
0,00%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
0,00%
3.891
ΠΕΡΦ
0,00%
5.39
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.24
ΠΛΑΘ
0,00%
3.92
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.7
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.55
ΠΡΟΦ
0,00%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
0,00%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.334
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.575
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.94
ΣΠΙ
0,00%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20.02
ΤΖΚΑ
0,00%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.23
ΦΡΛΚ
0,00%
3.7
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

Βιώσιμη μόδα: Πόσο ακριβή είναι για να πετύχει

Η βιομηχανία της μόδας είναι αντιμέτωπη με ένα μεγάλο στοίχημα, την ώρα που η ανάγκη για ενίσχυση της «κυκλικής» έναντι της «γραμμικής» οικονομίας τείνει να βρίσκεται ολοένα και πιο ψηλά στην καταναλωτική ατζέντα. Πράγματι, η εν λόγω βιομηχανία συμμετέχει καθοριστικά στην καταστροφή του πλανήτη, ενώ τα τελευταία χρόνια έχει κερδίσει μία θέση ανάμεσα στις πιο ρυπογόνες βιομηχανίες. O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος σημειώνει πως ο κλάδος της μόδας είναι υπεύθυνος για το 10% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Κολοσσοί και βενιαμίν της αγοράς κάνουν μικρά και μεγάλα βήματα, ώστε να γίνει στροφή στη βιωσιμότητα. Η βιώσιμη μόδα καλεί σχεδιαστές και επιχειρήσεις να αναδιαμορφώσουν τον τρόπο παραγωγής των ρούχων τους, εξασφαλίζοντας καλύτερες συνθήκες για τους εργαζόμενους και επιλέγοντας βιώσιμα υλικά. Στη συνέχεια, η μπάλα περνά σε εμάς, τους καταναλωτές, αφού πρέπει να υιοθετήσουμε μία πιο υπεύθυνη στάση σε ό,τι αφορά τις αγορές μας. Ωστόσο το να αγοράσουμε ρούχα ή παπούτσια που έχουν απλώς ραμμένη την ετικέτα «sustainable»  δεν αρκεί για να «σώσουμε» τον πλανήτη. Πρέπει να επανεξετάσουμε πλήρως τις αγοραστικές μας συνήθειες και τον τρόπο που καταναλώνουμε και φοράμε τα ρούχα.

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε στο powergame.gr ανώτερος στέλεχος μεγάλης εταιρείας υπόδησης δεν πρέπει να εθελοτυφλούμε. «Ναι, το σκηνικό στον κόσμο της μόδας έχει αλλάξει ριζικά, αφού η βιώσιμη μόδα αποτελεί ένα από τα φλέγοντα ζητήματα της τελευταίας εικοσαετίας». Εντούτοις, οι όροι «βιωσιμότητα» και «κλιματική αλλαγή» δεν έχουν κερδίσει ακόμα τη θέση που τους αξίζει. «Είναι σημαντικό να αντιληφθούμε πως υπάρχει τεράστια παραγωγή η οποία δεν είναι ανάλογη με τις ανάγκες της αγοράς. Η γρήγορη μόδα (το λεγόμενο fast fashion) καλεί τους καταναλωτές να ψωνίζουν όσο πιο συχνά γίνεται, τα ρούχα φτιάχνονται γρήγορα από φτηνά υλικά και τα σχέδια επιδίδονται σε ένα διαρκές κυνήγι των τάσεων», συμπληρώνει. Με αυτούς τους όρους δεν μπορούμε να πλησιάσουμε τις αρχές που διέπουν τη βιωσιμότητα.

Βιωσιμότητα και καταναλωτές

Την ίδια ώρα, επισημαίνει πως παρά το γεγονός πως κάποια brands προσπαθούν να εντάξουν το sustainability στον πυρήνα της φιλοσοφίας τους ο καταναλωτής στην Ελλάδα δεν είναι απόλυτα εξοικειωμένος. «Ένα μεγάλο ποσοστό στη χώρα μας δεν είναι επαρκώς ενημερωμένο γύρω από τη σημασία της βιώσιμης ανάπτυξης και κατ’ επέκταση δεν επιλέγει τα προϊόντα με γνώμονα τα βιώσιμα χαρακτηριστικά. Φυσικά, αυτή η αντιμετώπιση είναι και απόρροια των στρατηγικών προώθησης που χρησιμοποιεί η εκάστοτε εταιρεία. Ειδικότερα, όπως τονίζει «οι εταιρείες οφείλουν να φροντίζουν οι ισχυρισμοί που επικοινωνούν στους καταναλωτές περί βιωσιμότητας να είναι αληθείς και όχι παραπλανητικοί. Tο κομμάτι της επικοινωνίας είναι πολύ σημαντικό, ώστε να εκπαιδευτούν και οι καταναλωτές. Δεν αρκεί ένα μικρό ταμπελάκι στο παπούτσι που θα λέει ότι το προϊόν είναι βιώσιμο», σχολιάζει. Σε αυτό το σημείο επισημαίνει πως δεν πρέπει να πιστεύουμε ότι οι καταναλωτές θα ψάξουν συνειδητά, θα καταβάλουν προσπάθεια να εντοπίσουν αυτά τα προϊόντα. Αν όμως το έχουν εύκολα μπροστά τους, θα το επιλέξουν. Και αυτό είναι η απόδειξη ότι ο κόσμος και ιδίως οι νέες γενιές έχουν αρχίσει να ενδιαφέρονται για τα περιβαλλοντικά ζητήματα. «Αυτό αντανακλά μια αλλαγή νοοτροπίας».

Η μόδα το χρωστάει στον πλανήτη

Την ίδια ώρα, η απαλλαγή της αλυσίδας εφοδιασμού της μόδας από τις εκπομπές άνθρακα είναι μια περίπλοκη πρόκληση, αλλά ο βαθμός δυσκολίας δεν καθιστά την ανάγκη λιγότερο επείγουσα. Αν ο κλάδος αφιερωθεί στην πραγματική επίτευξή της θα αντιμετωπιστούν στην πορεία και άλλα προβλήματα της μόδας, όπως τα απόβλητα και η υπερβολική χρήση επικίνδυνων χημικών ουσιών. Παράλληλα, η επανεξέταση της μόδας μακριά από ορυκτά καύσιμα θα συμβάλλει καταλυτικά στην προσπάθεια αντιμετώπισης πλεοναζόντων προϊόντων.

Τέλος, η στροφή στη βιώσιμη μόδα κοστίζει. Οι εταιρείες και τα brands χρειάζεται να δαπανήσουν χρήματα, ώστε να προωθήσουν τις βιώσιμες συλλογές τους, την ανθεκτικότητα των ρούχων και των παπουτσιών, αλλά και νέες αξίες. Όπως σημειώνει το στέλεχος της εταιρείας ακόμα και πρακτικά, μικρά βήματα, που είναι ευκολότερο να πραγματοποιηθούν και δεν επιβαρύνουν με επιπλέον κόστος τον καταναλωτή θα μπορούσαν να φέρουν τη βιομηχανία ένα βήμα πιο κοντά στην «αειφορία». «Ο καθένας μπορεί να βάλει ένα μικρό λιθαράκι, σε αυτό το μεγάλο στοίχημα», καταλήγει.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!