THEPOWERGAME
Η επιστροφή στην κανονικότητα μετά την άτυπη λήξη της πανδημίας δεν ήρθε για την Κωτσόβολος, αλλά και για πολλές αλυσίδες του λιανεμπορίου, καθώς ακολούθησαν η ένταση του ανταγωνισμού, η αύξηση του ενεργειακού κόστους, το τέλος των κρατικών επιδοτήσεων και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών. Σε αυτό το αρνητικό μείγμα, η Κωτσόβολος κατάφερε να αυξήσει πωλήσεις και να εμφανίσει λειτουργικά κέρδη στο αδύναμο πρώτο εξάμηνο (σ.σ.: Μάιος – Οκτώβριος, δηλαδή η περίοδος που δεν συμπεριλαμβάνει την εορταστική περίοδο, την Black Friday και τις χειμερινές εκπτώσεις), όπως δημοσίευσε ο βρετανικός όμιλος Currys, στον οποίο ανήκει.
Τα έσοδα της Κωτσόβολος την περίοδο Μάιος – Οκτώβριος 2022 διαμορφώθηκαν σε 295 εκατ. στερλίνες, αυξημένα κατά 5% συγκρινόμενα με την ίδια περίοδο πέρυσι. Από αυτά, η συντριπτική πλειονότητα αφορά την πώληση αγαθών (268 εκατ. στερλ.) και ακολουθούν με μεγάλη διαφορά τα έσοδα από προμήθειες (12 εκατ. στερλ.), από τεχνική υποστήριξη (6 εκατ. στερλ.) και τα έσοδα από άλλες υπηρεσίες (9 εκατ. στερλ.). Σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου, πάνω από το 1/3 των προϊόντων που πωλούνται στη χώρα περιλαμβάνει κάποιο είδος υπηρεσιών προστασίας (π.χ. επέκταση εγγύησης). Αξίζει να σημειωθεί ότι η ελληνική θυγατρική κινήθηκε κόντρα στο ρεύμα, καθώς τόσο σε Βρετανία, Ιρλανδία και σκανδιναβικές χώρες οι εκεί θυγατρικές εμφάνισαν μείωση κύκλου εργασιών και πέρασμα σε ζημίες.
Σε επίπεδο αποτελεσμάτων, ο Κωτσόβολος παρουσίασε κέρδη προ φόρων και τόκων 1 εκατ. στερλ. έναντι 11 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο της προηγούμενης χρήσης. Παράλληλα, το μεικτό περιθώριο μειώθηκε κατά 210 μονάδες βάσης σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο της προηγούμενης χρήσης. Αυτό, σύμφωνα με τη διοίκηση, οφείλεται μεταξύ άλλων στα υψηλά αποθέματα, την ένταση του ανταγωνισμού, στις αυξήσεις κόστους που δεν μετακυλίσθηκαν πλήρως στους καταναλωτές, στην αυξημένη συμμετοχή στο μείγμα της κινητής τηλεφωνίας, η οποία έχει μικρότερο περιθώριο κέρδους, κ.λπ.
Παράλληλα, ο δείκτης λειτουργικών εξόδων επιδεινώθηκε κατά 150 μονάδες βάσης, επηρεασμένος από την αύξηση του ενεργειακού κόστους αλλά και του υψηλότερου μισθολογικού κόστους. Σε αντίθεση με πέρυσι, στη φετινή χρήση δεν υπήρχαν και οι κρατικές επιδοτήσεις στον τομέα των εμπορικών μισθώσεων, που είχαν δοθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Σε προϊοντικό επίπεδο, η αγορά της κινητής τηλεφωνίας κινήθηκε ιδιαίτερα δυναμικά και πριμοδοτήθηκε και από την κυκλοφορία της νέας σειράς των iPhone. Αντίθετα, οι πωλήσεις υπολογιστών και tablet κινήθηκαν πτωτικά σε σύγκριση με πέρυσι, όταν οι πωλήσεις είχαν εκτοξευθεί εξαιτίας των μαζικών αγορών που πραγματοποιήθηκαν από μαθητές, φοιτητές, σπουδαστές και εκπαιδευτικούς μέσω του σχετικού προγράμματος επιδότησης που πραγματοποίησε η κυβέρνηση.
Κατώτερη των προσδοκιών που είχαν δημιουργηθεί φαίνεται να είναι η κίνηση στον τομέα των κλιματιστικών και της ψύξης από το πρόγραμμα «Εξοικονομώ». Όπως σημειώνεται, οι πωλήσεις ψύξης και κλιματισμού υποβοηθήθηκαν εν μέρει από την έναρξη του προγράμματος κρατικών επιδοτήσεων, αυτό όμως δημιούργησε υψηλές προσφορές και μετατόπιση του μείγματος σε προϊόντα χαμηλότερης ποιότητας. Η διοίκηση του ομίλου αναμένει θετικότερο αντίκτυπο από τη συνέχιση του προγράμματος στο τρέχον εξάμηνο.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι ο αριθμός των καταστημάτων της Κωτσόβολος στην Ελλάδα εμφάνισε μικρή μείωση στο εξεταζόμενο διάστημα, από 94 σε 91 (ή 93 μαζί με τα καταστήματα που άνοιξαν στην Κύπρο), με σημαντικότερη κίνηση το άνοιγμα του outlet που λειτουργεί στο ΣEA «Σείριος» στην εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας. Η συντριπτική πλειονότητα των πωλήσεων συνεχίζει να πραγματοποιείται από το κανάλι των φυσικών καταστημάτων, μάλιστα αυτές αυξήθηκαν περαιτέρω εις βάρος των online (κατέχουν την περίοδο Μαΐου – Οκτωβρίου φέτος μερίδιο 7%, έναντι 8% πέρυσι), κάτι το οποίο οφείλεται στην παύση των περιοριστικών μέτρων εξαιτίας του κορονοϊού και την επιστροφή των καταναλωτών στα φυσικά καταστήματα.