THEPOWERGAME
Με θετικές εντυπώσεις αποχώρησαν το απόγευμα της Πέμπτης 15 Δεκεμβρίου επιχειρηματίες και επικεφαλής του ελληνικού τουρισμού, από το Ετήσιο Συνέδριο που έκανε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), με κεντρικό τίτλο Reimagining success και hashtag #someTHRIVEdifferent.
Είναι η πρώτη φορά, μετά το 2019, που τα μέλη του ΣΕΤΕ, όχι μόνο ξαναβρέθηκαν δια ζώσης με τους επικεφαλής των φορέων του κλάδου, αλλά συζήτησαν τα μελλοντικά σχέδια με πέντε κυβερνητικούς εκπροσώπους (B. Κικίλιας, Κ. Πιερρακάκης, Α. Σκέρτσος, Κ. Καραμανλής, Ν. Γιατρομανωλάκης).
Το powergame.gr συνομίλησε με τον Γιάννη Ρέτσο, πρόεδρο του ΣΕΤΕ και οικοδεσπότη του Συνεδρίου, αλλά και τους βασικούς εκπροσώπους του ελληνικού τουρισμού που έδωσαν το παρών, με το γενικό συμπέρασμα να προμηνύει ένα θετικό 2023.
Γιάννης Ρέτσος, Πρόεδρος ΣΕΤΕ: Είμαστε κοντά στο να προκύψουν θετικά πράγματα
«Είμαι αισιόδοξος, όχι μόνο για το 2023, αλλά γενικότερα για το μέλλον γιατί πλέον όλο και περισσότεροι συνειδητοποιούν τόσο την αξία του τουρισμού στην οικονομία, όσο και τον μεγάλο πολλαπλασιαστή που έχει και το πως αυτή η δραστηριότητα συμπαρασύρει κι άλλους κλάδους της οικονομίας», ανέφερε στο powergame.gr ο Γιάννης Ρέτσος.
Τα θετικά μηνύματα, βασίζει και στο ότι η Ελλάδα κατάφερε να κερδίσει δύο χρονιές, εφόσον, επικρατούσε η άποψη ότι λόγω της πανδημικής κρίσης ο τουρισμός θα επέστρεφε το 2024 στα νούμερα-ρεκόρ του 2019. Όπως λέει τα έσοδα του τουρισμού έχουν ήδη αγγίξει τα επίπεδα του 2019 και κατά περιπτώσεις τα έχουν ξεπεράσει, ύστερα από πολύ μεγάλη προσπάθεια του ιδιωτικού τομέα και χάρη στη στενή συνεργασία με το δημόσιο, την κυβέρνηση και την τοπική αυτοδιοίκηση.
«Θεωρώ ότι είμαστε σε ένα πάρα πολύ καλό σημείο για να προκύψουν θετικά πράγματα: η χώρα μας αποτελεί έναν προορισμό που προσελκύει τις διεθνείς επενδύσεις. Επιβάλλεται όμως πολλή δουλειά, συναινέσεις, συνέργειες και να απαλλαγούμε από πρακτικές του παρελθόντος. Ίσως, σε κοινωνικό επίπεδο να χρειαστεί να πάρουμε δύσκολες αποφάσεις που θα μας ξεβολέψουν προσωρινά, αλλά είμαι σίγουρος, ότι σε μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα θα έχουν πολύ θετική επίδραση», υπογραμμίζει, επισημαίνοντας και το γεγονός ότι η χώρα μας τώρα, έχει να διαχειριστεί πολλά δισεκατομμύρια ευρώ, μέσω του RRF.
«Η πρόκληση τώρα είναι η επόμενη ημέρα και αυτό συζητήσαμε στο Ετήσιο Συνέδριο του ΣΕΤΕ. Το σημαντικό είναι να έχουμε στο μυαλό μας ότι η Ελλάδα είναι ένας ώριμος τουριστικός προορισμός. Ως brand είναι στους πέντε ισχυρότερους προορισμούς παγκοσμίως, συνεπώς, πρέπει να διατηρηθούμε στην κορυφή και να πάμε ακόμα καλύτερα με δεδομένο ότι ο ανταγωνισμός θα είναι τεράστιος και οι διαφορετικών μορφών κρίσεις θα είναι αλλεπάλληλες τα επόμενα χρόνια, υπό το new normal όπως λέγεται», συμπληρώνει, αναφερόμενος στο Σχέδιο για τον Τουρισμό το 2030, και το διάλογο που ήδη έχει ξεκινήσει με την κυβέρνηση και τις περιφέρειες για το τι είδους Τουρισμό θέλει η χώρα σε κάθε περιοχή και τι είδους επενδύσεις χρειάζονται στις υποδομές ,ώστε να υποστηριχθούν οι τουριστικές επιχειρήσεις.
«Πρέπει να δούμε ποιες αγορές είναι ώριμες και με ποιον τρόπο θα προβάλλουμε τα προϊόντα μας, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του σύγχρονου μάρκετινγκ», κατέληξε.
Γρ. Τάσιος, Πρόεδρος ΠΟΞ: Αυξάνονται οι προκρατήσεις για το 2023
Αισιόδοξος για το 2023 είναι και ο Γρηγόρης Τάσιος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) ο οποίος στέκεται σε δύο ημερομηνίες ορόσημο:
Η πρώτη είναι η 31η Ιανουαρίου που θα έχει τελειώσει ο πρώτος κύκλος του early booking και η δεύτερη μετά την ITB Berlin, κυρίως μετά την 31η Μαρτίου που θα έχει ολοκληρωθεί και ο δεύτερος κύκλος του early booking.
«Εκείνη την περίοδο, θα μπορούμε να οριοθετήσουμε πραγματικά το πως θα κινηθεί το 2023. Ήδη, η Μ. Βρετανία δείχνει ανοδικές τάσεις με τις προκρατήσεις να κυμαίνονται περίπου στο 15%, όταν στις αρχές του φθινοπώρου ήταν στο 10%», εξηγεί στο powergame, τονίζοντας πως και οι γερμανικοί tour operators βλέπουν υψηλή ζήτηση για την Ελλάδα. «Την άνοιξη θα έχουμε πλήρη εικόνα, αλλά είμαστε ήδη αρκετά αισιόδοξοι».
Όσο για το Συνέδριο του ΣΕΤΕ, ο Γρ. Τάσιος θεώρησε ιδιαίτερα σημαντικό το ότι αποφασίστηκε να μπει ένα φρένο στον αθέμιτο ανταγωνισμό της βραχυχρόνιας μίσθωσης και ότι ακούστηκαν σοβαρές προτάσεις ΣΔΙΤ για τα αεροδρόμια της χώρας αλλά και τη μεγάλη προσπάθεια που γίνεται για τα λιμάνια, όπως αυτό της Σαντορίνης.
Ηρ. Τσιτλακίδης, πρόεδρος ΕΞΕΠ: Η Ελλάδα γίνεται προορισμός δωδεκάμηνου τουρισμού
Το Συνέδριο του ΣΕΤΕ θεωρεί ότι έπιασε τόπο ο Ηρακλής Τσιτλακίδης, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Πιερίας ο οποίος, μιλώντας στο powergame, είπε ότι χαρακτηρίζει το πέρασμα από την πανδημία στη μετά- covid εποχή του τουρισμού.
«Σηματοδοτεί την επιστροφή στην κανονικότητα, αλλά και την είσοδο του κλάδου στα νέα τουριστικά μοντέλα, όπως τη ψηφιακή μετάβαση του τουρισμού και την τάση των digital nomads. Τα δύσκολα είναι πίσω μας».
Ακόμη, είπε πως το 2022 κλείνει με θετικό πρόσημο, ωστόσο στην καθαρή κερδοφορία παραμένει εμπόδιο η ενεργειακή κρίση και θα πρέπει να κοστολογηθεί.
«Η εικόνα που έχω για τον χειμερινό τουρισμό είναι σίγουρα καλύτερη από πέρσι. Έχουν γίνει βήματα όπως η επέκταση του προγράμματος Τουρισμός για Όλους που συνεχίζεται όλο το χρόνο, τα προγράμματα ΕΣΠΑ, το «Εξοικονομώ». Η Ελλάδα μπορεί να στηρίξει τουρισμό 365 ημέρες τον χρόνο, καθώς πάνω από όλα, ο επισκέπτης θέλει να βιώσει την τοπική γαστρονομία, να διασκεδάσει ως ντόπιος και να φάει ως ντόπιος. Θεωρώ πως είμαστε αυτό που λέμε trendy και έχουμε πολλά περιθώρια βελτίωσης. Από το συνέδριο του ΣΕΤΕ κράτησα το ότι η Ελλάδα είναι ένα ελκυστικός, ασφαλής και δημοφιλής προορισμός. Και αυτό θα το επιβεβαιώσω από τα στοιχεία των κρατήσεων», τόνισε.
Αντώνης Στελλιάτος, Πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ: Επιτυχία το ότι η κυβέρνηση ασχολήθηκε με τις υποδομές στον θαλάσσιο τουρισμό
Ικανοποιημένος έφυγε από το Συνέδριο και ο Αντώνης Στελλιάτος, Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, καθώς για πρώτη φορά ακούστηκαν σοβαρές επιλύσεις στα θέματα των υποδομών στις ελληνικές μαρίνες.
«Είμαστε αισιόδοξοι για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και του τουρισμού γενικότερα μετά το πολύ πετυχημένο Ετήσιο Συνέδριο του ΣΕΤΕ, και τις σκέψεις που παρουσίασαν οι συναρμόδιοι υπουργοί», σχολίασε στο powergame.gr.
«Προσωπικά, θεωρώ ότι είναι εξαιρετικά υποσχόμενο για το 2023, το γεγονός ότι, επιτέλους, οι επικεφαλής του τουρισμού ασχολήθηκαν με την τεράστια έλλειψη υποδομών στον θαλάσσιο τουρισμό και ιδιαίτερα στις μαρίνες μας, όταν το yachting συνεισφέρει με 1,43% από το 20,8% (2019) που συμβάλλει ο τουρισμός στο ΑΕΠ, σε αντίθεση με την κρουαζιέρα που συνεισφέρει με 0,84%. Επιπλέον, θυμίζω ότι στο yachting δραστηριοποιούνται 6.500 σκάφη με ελληνική σημαία. Στην κρουαζιέρα κανένα».
Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας & Μάρκετινγκ ΔΑΑ: «Είμαστε σε συζητήσεις με τη Marketing Greece»
Ως ιδανική χρονική στιγμή έκρινε το ότι για πρώτη φορά το Συνέδριο του ΣΕΤΕ έγινε το μήνα Δεκέμβριο, δηλαδή στο κλείσιμο του έτους, η Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας & Μάρκετινγκ του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), στέλνοντας το δικό της θετικό μήνυμα για το 2023.
«Υπάρχουν ακόμα πολλές προκλήσεις για το νέο έτος, σε γεωπολιτικό και ενεργειακό επίπεδο, παράγοντες που επηρεάζουν σαφώς τον τουρισμό, αλλά αυτό που συζητάμε με τις αεροπορικές εταιρείες είναι ότι, για την ώρα, ο κόσμος δείχνει να έχει ανάγκη και επιθυμία το ταξίδι», είπε στο powergame.gr.
«Θεωρώ ότι ήταν πολύ σημαντικό το ότι όλοι όσοι ασχολούμαστε με τον ελληνικό τουρισμό βρεθήκαμε στο Συνέδριο του ΣΕΤΕ και ανταλλάξαμε καίριες απόψεις για τα μελλοντικά εγχειρήματα του κλάδου», είπε εκφράζοντας την ικανοποίηση της.
«Χαίρομαι που μια νέα προσπάθεια θα ξεκινήσει με περισσότερες στρατηγικές ενέργειες και συνέργειες, κάτι που είδαμε ότι φέρνει αποτέλεσμα όπως συνέβη με το This is Athens & Partners μια μεγάλη σύμπραξη για την ανάπτυξη της Αθήνας σε συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων, τον ΣΕΤΕ, την AEGEAN και τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, που από το 2019 σημείωσε μεγάλη ανάπτυξη».
Η Ι. Παπαδοπούλου στάθηκε ιδιαίτερα στη συζήτηση που είχε ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού με την Ιωάννα Δρέττα, CEO της Marketing Greece για ένα θέμα που είχε μείνει πίσω τα τελευταία χρόνια και που μπορεί να φέρει τεράστια άνοδο στα τουριστικά έσοδα: την πολύ στενή σχέση πολιτισμού και τουρισμού.
«Εμείς, ως αεροδρόμιο στην ελληνική πρωτεύουσα, υποστηρίζουμε τη σχέση αυτή από την έναρξη της λειτουργίας μας. Συνεργαζόμαστε ήδη, με φορείς των τεχνών και του πολιτισμού για αυτό και είναι σημαντικό να μοιραζόμαστε εμπειρίες με άλλους προορισμούς. Επίσης, είναι πολύ σημαντική η σύνδεση κατοίκου και τουρίστα, μέσα από τις νέες μορφές τουρισμού που αναδύονται με τους ψηφιακούς νομάδες και το workation (work and vacation), κάτι που κράτησα από το συνέδριο του ΣΕΤΕ».
Ερωτηθείσα για το αν συζητά νέα σχέδια για την προβολή της Αθήνας με την Marketing Greece η κ. Παπαδοπούλου απάντησε: «Ναι, είμαστε ήδη σε συζητήσεις με τη Marketing Greece και ετοιμάζουμε κάτι πολύ διαφορετικό που δεν θα είναι απλώς μια καμπάνια, αλλά ένας εντελώς εναλλακτικός τρόπος για την προώθηση της πόλης».
Το νέο project αναμένεται να λάβει σάρκα και οστά το 2023 και στην υλοποίησή του αναμένεται να συμβάλλει και η AEGEAN.