THEPOWERGAME
Για τον πληθωρισμό που έχει φτάσει στο αποκορύφωμα του και θα συνεχίσει να είναι και το 2023 πάνω από τα προ πανδημίας επίπεδα, μίλησε, μεταξύ άλλων, ο Ντέιβιντ Μαν, επικεφαλής οικονομολόγος στο Mastercard Economics Institute για την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική.
Ο επικεφαλής της Mastercard δήλωσε στο CNBC το εξής: «Ο πληθωρισμός έφτασε στο peak φέτος, αλλά θα εξακολουθεί να είναι πάνω από αυτό που είχαμε συνηθίσει πριν από την πανδημία το επόμενο έτος».
Θα χρειαστούν μερικά χρόνια ακόμη για να επιστρέψουμε στα επίπεδα του 2019, πρόσθεσε. «Περιμένουμε ότι θα επιστρέψουμε προς την κατεύθυνση που βρισκόμασταν το 2019, όταν συζητούσαμε πόσες χώρες χρειάζονταν αρνητικά επιτόκια».
Ο ρόλος των επιτοκίων
Οι περισσότερες κεντρικές τράπεζες στον πλανήτη προχώρησαν σε αύξηση επιτοκίων μόλις τον Νοέμβριο προκειμένου να αντιμετωπίσουν τον επίμονα υψηλό πληθωρισμό.
Ανάμεσά τους και οι κεντρικές τράπεζες της G7- όπως η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ, η Τράπεζα της Αγγλίας και η Κεντρική Τράπεζα της Αυστραλίας – καθώς και εκείνες των αναδυόμενων αγορών, όπως η Ινδονησία, η Ταϊλάνδη, η Μαλαισία και οι Φιλιππίνες, σύμφωνα με το Reuters.
Η Fed θα πραγματοποιήσει τη μηνιαία συνεδρίασή της αυτήν την εβδομάδα, όπου αναμένεται να αυξήσει τα επιτόκια κατά 50 μονάδες βάσης. Η κεντρική τράπεζα έχει αυξήσει τα επιτόκια κατά 375 μονάδες βάσης μέχρι στιγμής για το 2022.
«Ο πληθωρισμός είναι πλέον η μεγάλη πρόκληση. Αυξάνεται και παραμένει σε πολύ υψηλά» επίπεδα, δήλωσε ο Μαν. Ωστόσο, προειδοποίησε ότι θα ήταν επικίνδυνο εάν οι κεντρικές τράπεζες καταλήξουν να αυξήσουν τα επιτόκια περισσότερο από ό,τι χρειάζεται.
Θα μπορούσε να αποτελέσει ένα «σοβαρό σενάριο» εάν οι κεντρικές τράπεζες «καταλήξουν να το παρακάνουν ελαφρώς (με την αύξηση επιτοκίων), και μετά να χρειαστεί να οπισθοχωρήσουν σχετικά γρήγορα», πρόσθεσε.
Πάντως, παρά τον υψηλό πληθωρισμό, οι Αμερικανοί καταναλωτές εξακολουθούν να είναι πρόθυμοι να προχωρούν μη αναγκαίες δαπάνες, σε τομείς όπως τα ταξίδια, πρόσθεσε ο οικονομολόγος.
Μάλιστα, οι καταναλωτές είναι φειδωλοί στις δαπάνες τους για τα απαραίτητα, προκειμένου να μπορούν να ξοδεύουν σε πράγματα που τους ευχαριστούν, κάτι που ο Μαν εξηγεί λέγοντας ότι στο πίσω μέρος του μυαλού πολλών καταναλωτών υπάρχει ο φόβος μήπως επιστρέψουν οι περιορισμοί και τα lockdowns του κορoνοϊού.