Γ.Δ.
1436.24 +0,25%
ACAG
-0,51%
5.87
CENER
+0,50%
9.97
CNLCAP
0,00%
6.9
DIMAND
-0,91%
9.79
NOVAL
-0,37%
2.7
OPTIMA
+1,83%
12.24
TITC
-0,15%
32.9
ΑΑΑΚ
0,00%
5.5
ΑΒΑΞ
+0,88%
1.378
ΑΒΕ
-0,67%
0.448
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.125
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.81
ΑΛΜΥ
0,00%
2.88
ΑΛΦΑ
+0,76%
1.601
ΑΝΔΡΟ
+1,24%
6.52
ΑΡΑΙΓ
+0,46%
11.03
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.8
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.44
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.56
ΑΤΤ
+1,72%
8.3
ΑΤΤΙΚΑ
-1,21%
2.44
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-1,50%
5.91
ΒΙΟΚΑ
+1,47%
2.07
ΒΙΟΣΚ
+0,60%
1.665
ΒΙΟΤ
0,00%
0.238
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-0,85%
2.34
ΓΕΒΚΑ
-0,92%
1.62
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
17.66
ΔΑΑ
+0,82%
7.864
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.28
ΔΕΗ
+0,52%
11.66
ΔΟΜΙΚ
0,00%
3.395
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.329
ΕΒΡΟΦ
-1,88%
1.565
ΕΕΕ
-0,69%
31.8
ΕΚΤΕΡ
+1,25%
1.944
ΕΛΒΕ
0,00%
5.6
ΕΛΙΝ
-0,46%
2.17
ΕΛΛ
-0,72%
13.75
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,97%
2.09
ΕΛΠΕ
+0,70%
7.15
ΕΛΣΤΡ
-0,92%
2.15
ΕΛΤΟΝ
+0,35%
1.73
ΕΛΧΑ
+1,20%
1.856
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
-8,33%
0.11
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,40%
1.245
ΕΤΕ
-1,08%
8.03
ΕΥΑΠΣ
+2,20%
3.25
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.51
ΕΥΡΩΒ
-0,10%
2.075
ΕΧΑΕ
-0,22%
4.615
ΙΑΤΡ
-1,25%
1.58
ΙΚΤΙΝ
+1,98%
0.387
ΙΛΥΔΑ
-2,63%
1.665
ΙΝΚΑΤ
-1,16%
5.11
ΙΝΛΙΦ
+0,82%
4.9
ΙΝΛΟΤ
+2,96%
1.182
ΙΝΤΕΚ
+0,86%
5.85
ΙΝΤΕΡΚΟ
-2,46%
2.38
ΙΝΤΕΤ
+0,81%
1.245
ΙΝΤΚΑ
+3,21%
3.215
ΚΑΡΕΛ
0,00%
340
ΚΕΚΡ
-3,74%
1.415
ΚΕΠΕΝ
+8,13%
1.73
ΚΛΜ
-0,34%
1.485
ΚΟΡΔΕ
-4,60%
0.436
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+1,14%
5.31
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,41%
12.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.75
ΚΥΡΙΟ
+1,80%
1.13
ΛΑΒΙ
-2,11%
0.836
ΛΑΜΔΑ
+0,14%
7.08
ΛΑΜΨΑ
0,00%
39
ΛΑΝΑΚ
-12,23%
0.825
ΛΕΒΚ
0,00%
0.278
ΛΕΒΠ
-9,16%
0.238
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.44
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.64
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.704
ΜΕΒΑ
0,00%
3.76
ΜΕΝΤΙ
-1,26%
2.36
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.6
ΜΙΓ
-2,03%
3.38
ΜΙΝ
-0,80%
0.62
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,19%
21.1
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.92
ΜΟΤΟ
+0,38%
2.64
ΜΟΥΖΚ
+4,13%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+1,42%
22.92
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.55
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
0,00%
34.9
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
-0,47%
0.846
ΞΥΛΚ
-1,12%
0.266
ΞΥΛΠ
+8,15%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
20.9
ΟΛΠ
0,00%
26.4
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.39
ΟΠΑΠ
-0,43%
16.08
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,59%
0.85
ΟΤΕ
+1,78%
14.88
ΟΤΟΕΛ
+0,55%
11.06
ΠΑΙΡ
0,00%
1.01
ΠΑΠ
+0,41%
2.43
ΠΕΙΡ
+1,05%
3.935
ΠΕΡΦ
+0,15%
6.71
ΠΕΤΡΟ
+0,25%
8.12
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.965
ΠΛΑΚΡ
-1,36%
14.5
ΠΡΔ
+4,39%
0.238
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.238
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,33%
4.565
ΡΕΒΟΙΛ
+1,31%
1.94
ΣΑΡ
+0,79%
10.2
ΣΑΡΑΝ
+9,35%
1.17
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,49%
0.33
ΣΙΔΜΑ
+2,13%
1.68
ΣΠΕΙΣ
-0,92%
6.46
ΣΠΙ
+1,23%
0.658
ΣΠΥΡ
0,00%
0.132
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.15
ΤΖΚΑ
0,00%
1.345
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.2
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,24%
1.632
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+0,63%
7.95
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,26%
3.8
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.64

Κοντά στην επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης – Σκοπίων

H ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ, εταιρεία που λειτουργεί τον πετρελαιαγωγό που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τα Σκόπια υπέβαλε αίτημα στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας, προκειμένου να λάβει άδεια για την επαναλειτουργία του αγωγού, ο οποίος από το 2013 παραμένει ανενεργός.

Όπως αναφέρει η οικονομική ιστοσελίδα των Σκοπίων “Faktor”, το αίτημα υποβλήθηκε στις 23 Νοεμβρίου.

Το 80% της ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ ανήκει στην ΕΛΠΕΤ-ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ (100% θυγατρική της HELLENiQ ENERGY-μέχρι πρότινος ΕΛΠΕ) και το 20% στην κρατική εταιρεία της Βόρειας Μακεδονίας, NAFTOVOD.

Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.

Ωστόσο, η λειτουργία του διακόπηκε το 2013, όταν τα ΕΛΠΕ ανέστειλαν ως οικονομικά ασύμφορη τη λειτουργία του διυλιστηρίου στην όμορη χώρα.

Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί -καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού- και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.

«Αγκάθι» για την επαναλειτουργία του μήκους 213 χλμ. αγωγού αποτελούν οι αποζημιώσεις που διεκδικούν τα ΕΛΠΕ από το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας, στο πλαίσιο αθέτησης των συμβατικών του υποχρεώσεων για εξαγορά τουλάχιστον 500.000 τόνων πετρελαίου σε ετήσια βάση. Για την περίοδο 2008 – 2011, το ποσό αυτό ανέρχεται σε 32 εκατ. ευρώ.

Τα οφέλη από την επαναλειτουργία

Το σχέδιο επαναλειτουργίας προβλέπει την αναβάθμιση του αγωγού, για τη μεταφορά προϊόντων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, τα οποία θα αποθηκεύονται στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, που στο ενδιάμεσο έχει μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο.

Από το 2013 η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, με συνέπεια το κόστος ανεφοδιασμού να είναι υψηλό. Επίσης, η διακίνηση καυσίμων οδικώς καθιστά πιο εύκολη τη λαθρεμπορία, η οποία «μεταφράζεται» σε απώλεια εσόδων.

Αντίθετα, με την επαναλειτουργία του αγωγού, η Βόρεια Μακεδονία θα μπορούσε να ανεφοδιάζεται με υψηλής ποιότητας καύσιμα, και με μικρότερο κόστος. Παράλληλα, η HELLENiQ ENERGY θα μπορούσε να αξιοποιήσει τις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ ως κέντρο διακίνησης καυσίμων στην ευρύτερη περιοχή και κυρίως προς το Κόσοβο και τη Σερβία.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!