Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Καλογήρου – Planet: Οι τρεις άγνωστοι στην εξίσωση της ηλεκτροκίνησης

Μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να παρουσιαστεί το επόμενο βήμα της κυβέρνησης για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Ο κυβερνητικός σχεδιασμός θα στηριχθεί στην Εθνική Στρατηγική για την Ηλεκτροκίνηση, πρωτοβουλία που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD). Η μελέτη στρατηγικής εκπονήθηκε από την κοινοπραξία της ελληνικής εταιρείας συμβούλων Planet με τη γερμανική Dornier Consulting, σε στενή συνεργασία με όλα τα συναρμόδια υπουργεία και τους εμπλεκόμενους φορείς. Η μελέτη εξειδικεύει την υφιστάμενη νομοθεσία και θα ανακοινωθεί στις αρχές του νέου έτους.

Ο κ. Κωνσταντίνος Καλογήρου, senior director και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Planet, υποστηρίζει πως «η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης είναι περισσότερο πολύπλοκο σχέδιο σε σχέση με αυτό που κατ’ αρχήν φαίνεται!». Ο κ. Καλογήρου αποφεύγει να αναφερθεί στο περιεχόμενο της μελέτης και στις προτάσεις προς την κυβέρνηση. Ωστόσο, επισημαίνει πως στην Ελλάδα αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο υπάρχει εκτεταμένη συζήτηση με επίκεντρο τρία σημεία. Το αν πρέπει πρώτα να αναπτύξουμε το δίκτυο φορτιστών ή τον στόλο ηλεκτρικών οχημάτων, το πραγματικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα από τη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων (όπως π.χ. με τα υλικά κατασκευής ή με την τροφοδότησή τους με ενέργεια από Ανανεώσιμες Πηγές) και τον ανταγωνισμό με άλλα «πράσινα« καύσιμα, όπως το υδρογόνο. Κρίσιμο ζήτημα είναι και η εξεύρεση των σημαντικών κεφαλαίων που θα απαιτηθούν για τη χρηματοδότηση των υποδομών φόρτισης και την αναβάθμιση των δικτύων μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Ο Κ. Καλογήρου θεωρεί πως μια λύση είναι οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Ποια είναι τα σημαντικότερα εμπόδια για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα; Είναι κοινά τα προβλήματα στην Ευρώπη; 

«Τα κύρια σχετικά ζητήματα δεν αφορούν μόνο τη χώρα μας, δεν περιορίζονται καν μόνο στην Ευρώπη, είναι θα έλεγα παγκόσμια και είναι τρία.

Πρώτον, η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στηρίζεται σε δύο αλληλοεξαρτώμενους παράγοντες: ο ένας αφορά τη ζήτηση και έχει να κάνει με το πλήθος των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και τον ρυθμό με τον οποίο αυτά θα μπουν σε κυκλοφορία, υποκαθιστώντας τα οχήματα συμβατικού καυσίμου ή/και δημιουργώντας νέα ζήτηση, όπως για παράδειγμα η “μικροκινητικότητα”, για κάλυψη μικρών αποστάσεων μέσα στην πόλη. Ο δεύτερος αφορά την προσφορά υποδομών φόρτισης σε σημεία που ταιριάζουν με τη χρήση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, όπως στην πόλη, στον αυτοκινητόδρομο ή σε γεωγραφικές περιοχές με χαμηλότερη κυκλοφοριακή συχνότητα (π.χ. ενδοχώρα ή μικρά νησιά). Αυτοί οι δυο παράγοντες επηρεάζουν σημαντικά ο ένας τον άλλον και τροφοδοτούν το κλασικό δίλημμα του τι προηγείται: η ύπαρξη επαρκών υποδομών φόρτισης για έναν στόλο που ακόμη αναπτύσσεται, άρα οι επενδύσεις σε αυτές ενέχουν κινδύνους, ή η προώθηση πωλήσεων ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ώστε οι επενδύσεις σε υποδομές να είναι ελκυστικές επενδυτικά;».

Δεύτερον, η παραγωγική βάση της ενέργειας που χρησιμοποιείται για τη φόρτιση των οχημάτων θα πρέπει ιδανικά να προκύπτει και αυτή από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Οι ζητούμενες πρόσθετες ποσότητες και απαιτήσεις μεταφοράς ενέργειας, όταν θα υπάρξει σημαντικός αριθμός τέτοιων οχημάτων και υποδομών φόρτισης, θα είναι τεράστιες σε σχέση με τις ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια για οτιδήποτε άλλο. Επιπλέον, οι παραγωγικές διεργασίες που αφορούν την κατασκευή των οχημάτων και την απόσυρση των μπαταριών τους μετά την ολοκλήρωση του κύκλου ζωής τους είναι προς το παρόν σημαντικά κοστοβόρες, ενώ θα πρέπει να μην επιβαρύνουν το περιβάλλον περισσότερο απ’ ότι η προ της ηλεκτροκίνησης κατάσταση. Όλα τα παραπάνω, μαζί με το προς παρόν συγκριτικά ακριβότερο κόστος παραγωγής σε σχέση με τα ανάλογα συμβατικά οχήματα, επιβαρύνουν σημαντικά το συνολικό κόστος των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και τα καθιστούν μη ελκυστικά στον ευρύ πληθυσμό. Επιπλέον, απαιτούν πρόσθετες και μάλιστα σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές παραγωγής και μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Τρίτον, ενώ είναι σαφείς οι κατευθύνσεις πολιτικής, τουλάχιστον σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, γύρω από την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης μέσω μπαταριών, υπάρχουν κι άλλα εναλλακτικά “καύσιμα”, όπως είναι το υδρογόνο ως στοιχείο παραγωγής ενέργειας που αποθηκεύεται σε κυψέλες καυσίμου (fuel cells). Η εναλλακτική του υδρογόνου είναι προς το παρόν λιγότερο ώριμη στην αγορά, όμως σημαντικοί κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν ήδη δηλώσει ότι κινούνται και προς αυτήν την κατεύθυνση. Φαίνεται ότι έχει ενδιαφέροντα πλεονεκτήματα (π.χ. καταλληλότερη για βαρέα οχήματα μεγάλων διαδρομών) και κάποια βέβαια μειονεκτήματα (π.χ. ασφάλεια μεταφοράς και αποθήκευσης). Αυτή η προς το παρόν αβεβαιότητα έχει σίγουρα μια ανασταλτική επίδραση στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης με οχήματα που χρησιμοποιούν μπαταρίες».

Από θεσμικής πλευράς, υπάρχουν εκκρεμότητες ώστε να τρέξει πιο γρήγορα η ηλεκτροκίνηση; Ποιες νομοθετικές παρεμβάσεις και ποια νομοθετικά κίνητρα προτείνετε ώστε να αναπτυχθεί η αγορά;

«Στην Ελλάδα υπάρχει εδώ και καιρό το θεσμικό πλαίσιο που προωθεί την ηλεκτροκίνηση, όχι μόνο με θεσμικές παρεμβάσεις, αλλά και με σημαντικά οικονομικά κίνητρα, λαμβάνοντας υπόψη και τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις. Αυτήν την περίοδο ολοκληρώνεται έπειτα από ένα οκτάμηνο η εθνική στρατηγική για την ηλεκτροκίνηση, η οποία χρηματοδοτείται από την EBRD και εκπονείται από την Planet , σε συνεργασία με τη γερμανική Dornier Consulting και όλα τα συναρμόδια υπουργεία-φορείς. Οι προτάσεις πολιτικής που προκύπτουν από αυτήν τη στρατηγική θα αποτελέσουν αντικείμενο ΚΥΑ, που αναμένεται να εκδοθεί το αργότερο στις αρχές του νέου χρόνου».

Από τις προτάσεις πολιτικής που αναφέρονται ως πρώτης προτεραιότητας στη μελέτη, ποιες θεωρείτε πως είναι οι πιο δύσκολα υλοποιήσιμες;

«Θα ήθελα σε αυτό το θέμα να περιμένουμε την οριστικοποίηση των προτάσεων, που θα γίνει με την έκδοση της ΚΥΑ».

Το μεγάλο θέμα, εκτός από το χωροταξικό, για το οποίο επίσης θα σας ρωτήσω, αφορά το ποιος θα χρηματοδοτήσει τις μεγάλες επενδύσεις που απαιτούνται για την αναβάθμιση των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας και την ανάπτυξη του δικτύου φορτιστών. Τι προτείνει η μελέτη;

«Όπως και σε άλλες περιπτώσεις που απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις, μια πολύ καλή λύση είναι η αξιοποίηση του πολύ ώριμου πλέον στην Ελλάδα θεσμικού πλαισίου των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Μάλιστα, επειδή οι περισσότερες επενδύσεις του τομέα της ηλεκτροκίνησης συνδέονται και με εμπορική εκμετάλλευση, τέτοιες συμπράξεις θα μπορούσαν να έχουν πολύ χαμηλή έως καθόλου επιβάρυνση για το Δημόσιο. Ταυτόχρονα, θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν και πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, λόγω του πλήρως “πράσινου” χαρακτήρα τέτοιων επενδύσεων».

Με ποιο μοντέλο πρέπει να αναπτυχθούν τα δημόσια δίκτυα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στις πόλεις; Πώς θα ξεπεράσουμε το σοβαρό πρόβλημα κάποιων πόλεων με τις θέσεις στάθμευσης; Δεν μπορούμε να βάλουμε φορτιστές όταν δεν μπορεί κάποιος να παρκάρει το όχημα και να το φορτίσει…

«Πράγματι, οι παρόδιες θέσεις στάθμευσης μπορούν να καλύψουν ένα μέρος των αναγκών φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Το οικιστικό πρότυπο στην Ελλάδα στις περισσότερες αστικές και πυκνοκατοικημένες περιοχές δεν προβλέπει επαρκείς θέσεις στάθμευσης στα σπίτια, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες. Για την περίπτωση της χώρας μας φαίνεται ότι μεγάλη συμβολή θα μπορούσαν να έχουν τα πάρκινγκ σε χώρους/κτίρια εργασίας, καθώς και χώροι στάθμευσης που θα διαθέτουν υποδομές φόρτισης για τα οχήματα που σταθμεύουν εκεί, χωρίς να είναι αναγκαίο τέτοιες υποδομές να είναι δημόσιες».

Ποιος είναι ο Κωνσταντίνος Καλογήρου

Senior director και μέλος του ΔΣ της PLANET, ηγείται της Μονάδας Μεγάλων Επιχειρήσεων. Διαθέτει εκτεταμένη επαγγελματική εμπειρία άνω των 30 ετών σε θέματα Στρατηγικού & Επιχειρηματικού Σχεδιασμού, Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών, Οργανωτικού Σχεδιασμού & Ανασχεδιασμού Επιχειρησιακών Λειτουργιών, Διοίκησης Πληροφοριακών Συστημάτων, Χρηματοοικονομικής Διοίκησης και Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού. Έχει διευθύνει έργα σε ευρύ φάσμα κλάδων, όπως Τραπεζών, Ενέργειας, Μεταφορών, Κατασκευών, Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Άμυνας, Εμπορίου & Βιομηχανίας, Τουρισμού & Αναψυχής. Είναι κάτοχος πτυχίων B.Sc. στη Διοίκηση Επιχειρήσεων και MBA.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!