THEPOWERGAME
Προχωρεί η διαδικασία εισαγωγής των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Οι δύο πλευρές, το ΤΑΙΠΕΔ και οι Καναδοί μέτοχοι της AviAlliance φέρονται να κατέληξαν στο πρώτο μνημόνιο εταιρικής διακυβέρνησης, που θα ισχύσει στον ΔΑΑ μετά την είσοδο των μετοχών στο Χρηματιστήριο. Έτσι, μετά την πρόσληψη συμβούλων που ασχολούνται με το θέμα, έρχεται η πρώτη συμφωνία μετόχων για την εισαγωγή των μετοχών στο ΧΑ.
Οι όροι εταιρικής διακυβέρνησης του ΔΑΑ είναι το σημαντικότερο «αγκάθι» μεταξύ των μετόχων, δεδομένου ότι η αρχική συμφωνία, γνωστή ως Σύμβαση Ανάπτυξης Αεροδρομίου (ΣΑΑ ΔΑΑ), έδινε ειδικά δικαιώματα στον μέτοχο μειοψηφίας, αρχικά στη γερμανική Hochtief και στη συνέχεια στην ελεγχόμενη από τους Καναδούς επενδυτές AviAlliance. Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα την πλειοψηφία των μετοχών έχει το Ελληνικό Δημόσιο (55%), αλλά το management ασκούν οι ιδιώτες μέτοχοι, χάρη στα ειδικά δικαιώματα της αρχικής ΣΑΑ ΔΑΑ.
Τα δικαιώματα αυτά μεταβλήθηκαν με τη νέα Σύμβασης Παράτασης της ΣΑΑ ΔΑΑ κατά 20 χρόνια, που υπογράφθηκε αρχές του 2019. Ωστόσο, η νέα σύμβαση διατήρησε τα νέα ειδικά προνόμια των ιδιωτών μετόχων έναντι της πλειοψηφίας που κατέχει το Δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ (30%) και της ΕΕΣΥΠ (25%). Μάλιστα, η διατήρηση αυτών των δικαιωμάτων αποτέλεσε βασικό σημείο τριβής για την ολοκλήρωση της νέας Σύμβασης Παράτασης της ΣΑΑ ΔΑΑ.
Η είσοδος της επιχείρησης στο ελληνικό (και όχι μόνον) Χρηματιστήριο θα σημάνει κατάργηση των όποιων ειδικών δικαιωμάτων υφίστανται σήμερα. Η εταιρεία θα υπόκειται στους κανόνες εταιρικής διακυβέρνησης που ισχύουν για κάθε εισηγμένη επιχείρηση σε οργανωμένη αγορά. Η AviAlliance, που ελέγχεται από το καναδικό fund PSP Investments και η οποία κατέχει τα ειδικά δικαιώματα, θα είναι ο βασικός «θιγόμενος» από τη μεταβολή αυτήν.
Ωστόσο, η εταιρεία, που σήμερα ελέγχει το 40% των μετοχών του ΔΑΑ, θα είναι ο βασικός μέτοχος. Υπό αυτήν την έννοια, θα έχει το management της επιχείρησης, δεδομένου ότι ο αμέσως επόμενος μέτοχος θα είναι η ΕΕΣΥΠ, το γνωστό υπερταμείο με 25%. Μάλιστα, εκτιμάται ότι κανένας δεν θα εμποδίζει την AviAlliance να αυξήσει τη συμμετοχή της στο ΔΑΑ, αποκτώντας νέες μετοχές κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ κατά τη Δημόσια Προσφορά.
Όπως και να έχει η κατάσταση, φαίνεται ότι η οριστικοποίηση του νέου καταστατικού εταιρικής διακυβέρνησης δεν θα αργήσει να έρθει. Σημειώνεται ότι το νέο κείμενο που συμφωνήθηκε θα πρέπει να εγκριθεί, τόσο από το Ελληνικό Δημόσιο, δηλαδή το υπουργείο Οικονομικών, όσο και από τους άλλους μετόχους του ΔΑΑ. Αυτό προβλέπει η ΣΑΑ ΔΑΑ, έτσι όπως τροποποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2019.
Επομένως, λόγο στο κείμενο έχει, εκτός από τον αρμόδιο υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, το υπερταμείο και η οικογένεια Κοπελούζου, που κατέχει το 5% του ΔΑΑ. Και οι τρεις αυτοί θα πρέπει να εγκρίνουν το νέο κείμενο εταιρικής διακυβέρνησης. Η κυβέρνηση φέρεται να βιάζεται να ολοκληρώσει τη διαδικασία, καθώς η κίνηση αυτή, εκτός από μεγάλα έσοδα, αναμένεται να αναζωογονήσει και το υποτονικό Χρηματιστήριο Αθηνών.
Προς την κατεύθυνση αυτήν, δεν ήταν τυχαίες οι δηλώσεις του συμβούλου του πρωθυπουργού, Αλέξη Πατέλη, αλλά και του διευθύνοντος συμβούλου του ΧΑ, Γιάννου Κοντόπουλου, για το listing του ΔΑΑ στο ΧΑ. Μάλιστα, ο επικεφαλής του ΧΑ δεν δίστασε να προβλέψει μια αρχική δημόσια προσφορά να γίνεται μέσα στο 2023.
Το ότι ο Προϋπολογισμός του 2023 δεν προβλέπει έσοδο από την αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να συντελεστεί μια τέτοια κίνηση μέσα στο έτος. Δεν αποκλείεται, αν βοηθήσουν και οι συγκυρίες (π.χ. κάμψη των τιμών των ενεργειακών αγαθών, μείωση της έντασης στην Ουκρανία κ.λπ.), η εισαγωγή αυτή να γίνει ακόμη και μέσα στο α’ εξάμηνο του 2023. Μάλιστα, η κυβέρνηση δεν θα ήταν αντίθετη σε μια επιτυχή είσοδο του ΔΑΑ στο Ελληνικό Χρηματιστήριο, πριν από τις εκλογές, προκειμένου να δείξει το εκσυγχρονιστικό και αναπτυξιακό της προφίλ.