THEPOWERGAME
Δημοπρατούνται έργα 1 δισ. ευρώ
Μπορεί να πηγαίνουν για το 2023 οι αποφάσεις για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού (κάποιες μπορεί να μη γίνουν), αλλά μέσα στις επόμενες εβδομάδες δημοπρατούνται έργα κοντά στο 1 δισ. ευρώ στην Αττική. Το πρώτο είναι ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής, που θα ξεκινάει από τα Άνω Λιόσια και θα καταλήγει στα Μέγαρα, ύψους 125 εκατ. ευρώ, που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης. Το δεύτερο είναι η επέκταση της γραμμής 2 του μετρό στο τμήμα Ανθούπολη – Ίλιον, προϋπολογισμού 650 εκατ. ευρώ, που έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Το τρίτο είναι η στοιχειωμένη Δυτική Περιφερειακή Αιγάλεω, με τους τρεις ανισόπεδους κόμβους σε Σχιστό, Ναυπηγεία και Σκαραμαγκά.
Ξενοδοχείο το ιστορικό κτίριο των Μύλων στην Καλαμάτα
Σε ξενοδοχείο πρόκειται να μετατραπεί ένα ακόμη ιστορικό κτίριο της χώρας, το κτίριο των Μύλων που δεσπόζει στο λιμάνι της Καλαμάτας. Πρόκειται για κτίριο του Μεσοπολέμου (η πρώτη άδεια εξεδόθη το 1929), το οποίο είναι συνυφασμένο με την ιστορική διαδρομή της Καλαμάτας, καθώς χρησιμοποιήθηκε ως μύλος έως το 1994, όταν και ερήμωσε, για να «ξαναγεννηθεί» τώρα ως ξενοδοχείο κατηγορίας 4 αστέρων, δυναμικότητας 96 κλινών. Η επένδυση ύψους 5 εκατ. ευρώ εντάχθηκε προ ολίγων ημερών στον Αναπτυξιακό Νόμο, από τον οποίο θα επιδοτηθεί με 2,74 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, με το ξενοδοχείο πρόκειται να διαμορφωθούν χώρος εκδηλώσεων και μουσείο, στο οποίο θα αναδεικνύεται η ιστορία του κτιρίου.
Χρηματιστήριο: Στο σφυρί ακίνητα κλωστοϋφαντουργών
Το 2023 θα είναι η χρονιά που κλωστοϋφαντουργικές εταιρείες, άλλοτε εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών, θα δουν τα ακίνητά τους να βγαίνουν στο σφυρί. Οι επόμενοι μήνες θα σφραγίσουν το τέλος μιας εποχής, καθώς εταιρείες από το ζενίθ της χρηματιστηριακής δόξας βρέθηκαν στο ναδίρ της επιχειρηματικής δραστηριότητας και κυρίως της επενδυτικής απαξίωσης, όπως σχολιάζουν χρηματιστές. Είναι χαρακτηριστικό ότι μία μονάδα της γνωστής επιχειρηματικής οικογένειας της Θεσσαλονίκης, της οικογένειας Ακκά (Ελληνική Υφαντουργία), η Κλωστήρια Θράκης, στην Κομοτηνή, βγαίνει στο σφυρί τον ερχόμενο Ιανουάριο. Η οικογένεια Ακκά, αν και χαμηλών τόνων, γνώρισε δόξες μέσα από τα υφάσματα Denim, καθώς έφτασε να τα πουλάει ακόμα και σε μεγάλους παραγωγούς της Ευρώπης και γνωστά ονόματα, όπως η ιταλική Benetton. Πλέον, η μονάδα της Κομοτηνής βγαίνει σε πλειστηριασμό, με πρώτη προσφορά τα 5,4 εκατ. ευρώ.
– Τον Φεβρουάριο του 2023, μία ακόμα πρώην εισηγμένη, γνωστή στους παλιούς επενδυτές, η Τεξαπρέτ, παίρνει σειρά και θα δει τον βιομηχανικό της χώρο στον δήμο Δέλτα Θεσσαλονίκης να βγαίνει στο σφυρί, με πρώτη προσφορά τα 3,93 εκατ. ευρώ. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η μετοχή είχε βγει από το Χρηματιστήριο το 2011 και το 2018 έγινε η διαγραφή της. Μία ακόμα γνωστή οικογένεια για τους επενδυτές του Χρηματιστηρίου θα δει ακίνητό της να βγαίνει στον πλειστηριασμό στα μέσα Ιανουαρίου. Πρόκειται για την οικογένεια Δοντά, που το ακίνητό της, στο οποίο στεγαζόταν η μονάδα των Κλωστηρίων Πλεκτηρίων Αθηνών, πρόκειται να εκπλειστηριαστεί. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το ακίνητο βγαίνει με τιμή πρώτης προσφοράς τα 2,7 εκατ. ευρώ.Τέλος, τον ερχόμενο Μάρτιο παίρνει σειρά η Ελφίκο, για να δει δικό της ακίνητο στο σφυρί, με τιμή εκκίνησης τα 2,2 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ακίνητο επί της Εθνικής Οδού Αθηνών – Λαμίας στη Θήβα. Η εταιρεία ήταν εισηγμένη και το 2012 διεγράφη.
Το τέλος των ακριβών ναύλων
Ένα από τα πολλά προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι επιχειρήσεις, αυτό των ακριβών ναύλων, κυρίως από Ασία, φαίνεται να υποχωρεί. Σύμφωνα με διεθνείς αναλύσεις, το τελευταίο διάστημα παρατηρείται ραγδαία μείωση των ναύλων στις διεθνείς ναυτιλιακές μεταφορές. Έτσι, η μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου 20 ποδών (1 TEU) από τη Σαγκάη στη Βόρεια Ευρώπη κόστιζε στις αρχές του έτους 8.000 δολάρια, σήμερα ο αντίστοιχος ναύλος δεν υπερβαίνει τα 1.500 δολάρια. Προ πανδημικής κρίσης, η εν λόγω μεταφορά κόστιζε 1.000 δολάρια, ενώ οι ναύλοι για μεταφορές από τη Σαγκάη στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ είναι αυτή τη στιγμή φθηνότεροι, ακόμη συγκριτικά και με το 2019.
– Ένα από τα ενθαρρυντικά στοιχεία ότι και τα επόμενα χρόνια δεν θα υπάρξουν ξανά ανοδικές τάσεις είναι οι νέες παραγγελίες, που δημιουργούν υπερπροσφορά στις διεθνείς διαπόντιες μεταφορές. Το 2023 θα καταπλεύσουν νεότευκτα πλοία συνολικής χωρητικότητας 2,3 εκατ. TEU, ενώ θα αποσυρθούν παλαιά πλοία χωρητικότητας μόλις 0,65 εκατ. TEU. Το παραπάνω, σε συνδυασμό με την προτεραιοποίηση από την πλευρά των καταναλωτών στα ταξίδια αντί για την απόκτηση αγαθών, την ενεργειακή κρίση και τον πόλεμο στην Ουκρανία, δημιουργούν ένα κοκτέιλ που μπορεί να οδηγήσει σε ακόμη πιο χαμηλά ναύλα.
Το χαμένο παιχνίδι της σταφίδας
Η Ελλάδα μπορεί να είναι μακράν ο μεγαλύτερος παραγωγός σταφίδας -κυρίως κορινθιακής- όμως η χώρα μας καλύπτει λιγότερο από το 5% της συνολικής ευρωπαϊκής προμήθειας σε σταφίδες. Κορυφαίος παίκτης είναι η Τουρκία, η οποία καλύπτει σχεδόν το 1/3 (30,59%) της παγκόσμιας αγοράς. Στην Ευρώπη, αν και η αγορά της σταφίδας αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 1%-2%, αυτός είναι πολύ μικρότερος απ’ ό,τι για τα περισσότερα αποξηραμένα φρούτα. Αν δεν ήταν οι μπάρες δημητριακών και τα άλλα υγιεινά σνακ, η κατάσταση θα ήταν πολύ χειρότερη.
! «Πάγωσαν» τα χαμόγελα, πριν καλά καλά δημοσιοποιηθούν τα στοιχεία της Eurostat, που έδειξαν «φρενάρισμα» του πληθωρισμού και των τιμών ενέργειας. Το φυσικό αέριο έβαλε πλώρη για τα 150 ευρώ, χωρίς να έχει μπει ακόμα ο χειμώνας και, το σημαντικότερο, χωρίς να έχουν σημειωθεί σημαντικές εκροές από τις αποθήκες αερίου στην Ευρώπη. Αν η εικόνα δεν αλλάξει σύντομα, είναι προφανές ότι πάει περίπατο ο σχεδιασμός για ανακατεύθυνση των διαθέσιμων πόρων του Προϋπολογισμού σε άλλα πεδία, όπου ο πληθωρισμός είναι στα… κόκκινα.
Παρηγοριά το «καλάθι του νοικοκυριού»
Έχει πολύ ενδιαφέρον η ποιοτική ανάλυση των στοιχείων της Eurostat. Ενώ καταγράφεται ένα σχετικό «φρενάρισμα» στην ενέργεια, οι αυξήσεις στα τρόφιμα και δη τα επεξεργασμένα επιταχύνθηκαν για 6ο συνεχόμενο μήνα. Στα καθ’ ημάς, οι τιμές χονδρικής στη βιομηχανία τροφίμων αυξήθηκαν κατά περίπου 12% κι αυτό σημαίνει πολύ απλά ότι βρισκόμαστε ενώπιον ενός νέου κύματος ανατιμήσεων στα ράφια. Το μόνο παρήγορο είναι ότι τουλάχιστον στα προϊόντα του «καλαθιού» καταγράφεται σταθεροποίηση ή μείωση τιμών στο 95% των αγαθών…