THEPOWERGAME
«Τόσο η Επιτροπή Ανταγωνισμού, όσο και η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, είναι και ισχυρές και διαθέτουν διαχρονικά όλα τα απαραίτητα εργαλεία για τον έλεγχο και την προστασία των ίσων όρων ανταγωνισμού, και στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας και σε όλα τα λιμάνια της χώρας», ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ιωάννης Πλακιωτάκης, απαντώντας νωρίτερα στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Μάριου Κάτση.
Ο βουλευτής της αξιωματικής αντιπολίτευσης, επεσήμανε ότι υπάρχει ζήτημα νόθευσης του ανταγωνισμού, σε εθνικό και ενωσιακό επίπεδο. Όπως ειδικότερα ανέφερε ο κ. Κάτσης:
«Ο νέος ιδιοκτήτης του λιμανιού, ο Όμιλος Grimaldi, είναι ταυτόχρονα και ο μεγαλύτερος πελάτης του λιμανιού, αφού αντιπροσωπεύει ποσοστό άνω του 60% του ετήσιου τζίρου του λιμανιού. Ο ίδιος θα καθορίζει την τιμολογιακή πολιτική έναντι των ανταγωνιστών του. Άρα ελέγχει την προσφορά και τη ζήτηση, αφού με όπλο την τιμολογιακή πολιτική αποκτά στρατηγικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών του και μπορεί να οδηγήσει στη φυγή ανταγωνιστικών εταιρειών από το λιμάνι», είπε ο κ. Κάτσης. Ο ίδιος έθεσε και ζήτημα εναρμονισμένων πρακτικών, «γιατί ο ιδιοκτήτης κατέχει λιμάνια σε όλη τη Μεσόγειο, η κυβέρνηση του δίνει την Ηγουμενίτσα και φημολογείται ότι θα του δοθεί και το Ηράκλειο». «Γνωρίζει η Κομισιόν αυτή την εξέλιξη; Έχετε αντιληφθεί πού πάτε να μπλέξετε τη χώρα;», είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ. Απευθυνόμενος δε, στον κ. Πλακιωτάκη, υπογράμμισε ότι η τοπική κοινωνία περιμένει την απόδοση ολόκληρης της χερσαίας ζώνης, όπως είχε δεσμευτεί επανειλημμένως η κυβέρνηση.
Οφέλη για την εθνική οικονομία και για τις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες
«Πολύ πρόσφατα είχαμε την κατοχύρωση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας για σαράντα χρόνια, αντί του τιμήματος των 84,2 εκατομμυρίων ευρώ. Διεθνής διαγωνισμός έγινε», απάντησε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και πρόσθεσε ότι στον συγκεκριμένο διαγωνισμό «συμμετείχαν μεγάλοι ξένοι επενδυτικοί όμιλοι και προφανώς εγχώριοι επενδυτικοί όμιλοι, γεγονός που πιστοποιεί και δικαιώνει την επιλογή της κυβέρνησης για τη στρατηγική αξιοποίηση των περιφερειακών λιμένων της χώρας, με οφέλη, όχι μόνο για την εθνική οικονομία, αλλά και για τις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες».
Ο κ. Πλακιωτάκης απάντησε και σε αναφορές του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης: «Προέκυψαν γεγονότα όπως η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Τι είπε ο πρωθυπουργός και τι λέμε; Ότι προσωρινά αναβάλλεται η συγκεκριμένη παραχώρηση. Αντ’ αυτού, προφανώς και θα προχωρήσει το αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Όλα τα λιμάνια της χώρας είναι υψίστης γεωπολιτικής και γεωστρατηγικής αξίας», είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και υπογράμμισε πως «όταν η κυβέρνηση μιλάει για αξιοποίηση των λιμανιών, δεν μιλάει ούτε για ξεπούλημα, ούτε προφανώς για πώληση. Μιλάει για παραχώρηση έναντι συγκεκριμένων υψηλών ανταλλαγμάτων, όπως για παράδειγμα επενδύσεις».
Η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων εξακολουθεί να έχει αρμοδιότητα
Απαντώντας στις επισημάνσεις του κ. Κάτση για νόθευση του ανταγωνισμού, στην περίπτωση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, ο Γιάννης Πλακιωτάκης υπογράμμισε ότι η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων εξακολουθεί να έχει αρμοδιότητα, να παρακολουθεί την εφαρμογή των όρων των δημοσίων συμβάσεων, να συνεργάζεται με την Επιτροπή Ανταγωνισμού για την εξασφάλιση της πιστής εφαρμογής της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας και την αποτροπή κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης. «Συνεπώς, η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων μπορεί να ζητήσει τη γνώμη της Επιτροπής Ανταγωνισμού σε θέματα ανταγωνισμού, ή να παραπέμψει τις συγκεκριμένες υποθέσεις οι οποίες ενδέχεται να εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της Επιτροπής Ανταγωνισμού», είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Ο κ. Πλακιωτάκης είπε επίσης, ότι το υπουργείο έχει προχωρήσει σε διαβουλεύσεις με την τοπική κοινωνία, με τον δήμαρχο Ηγουμενίτσας και με τον δήμαρχο Φιλιατών, με την Περιφέρεια και τον περιφερειάρχη, και προχωρά στην παραχώρηση συγκεκριμένων τμημάτων της χερσαίας ζώνης. «Όσα τμήματα δεν εξυπηρετούν λιμενικές δραστηριότητες και όσα τμήματα δεν εντάσσονται στον ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό του λιμένα, θα εξαιρεθούν από τη σύμβαση παραχώρησης, ρητά και κατηγορηματικά», ανέφερε ο υπουργός.