Γ.Δ.
1432.6 -0,24%
ACAG
-0,84%
5.9
CENER
-0,10%
9.92
CNLCAP
0,00%
6.9
DIMAND
+0,10%
9.88
NOVAL
0,00%
2.71
OPTIMA
-0,50%
12.02
TITC
-0,90%
32.95
ΑΑΑΚ
0,00%
5.5
ΑΒΑΞ
-1,87%
1.366
ΑΒΕ
0,00%
0.451
ΑΔΜΗΕ
+0,24%
2.125
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.81
ΑΛΜΥ
+0,52%
2.88
ΑΛΦΑ
-0,31%
1.589
ΑΝΔΡΟ
-0,92%
6.44
ΑΡΑΙΓ
-0,63%
10.98
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-3,38%
7.44
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,47%
8.56
ΑΤΤ
-1,92%
8.16
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,01%
6
ΒΙΟΚΑ
+3,00%
2.06
ΒΙΟΣΚ
-1,49%
1.655
ΒΙΟΤ
0,00%
0.238
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
+0,85%
2.36
ΓΕΒΚΑ
+0,93%
1.635
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,11%
17.66
ΔΑΑ
-0,61%
7.8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.28
ΔΕΗ
+0,26%
11.6
ΔΟΜΙΚ
+0,15%
3.395
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,92%
0.329
ΕΒΡΟΦ
+0,31%
1.595
ΕΕΕ
+0,69%
32.02
ΕΚΤΕΡ
-2,04%
1.92
ΕΛΒΕ
0,00%
5.6
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
+1,09%
13.85
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,43%
2.07
ΕΛΠΕ
-0,56%
7.1
ΕΛΣΤΡ
-1,81%
2.17
ΕΛΤΟΝ
+1,29%
1.724
ΕΛΧΑ
+0,44%
1.834
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.12
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-1,20%
1.24
ΕΤΕ
-0,42%
8.118
ΕΥΑΠΣ
-2,15%
3.18
ΕΥΔΑΠ
-2,48%
5.51
ΕΥΡΩΒ
-0,62%
2.077
ΕΧΑΕ
-0,75%
4.625
ΙΑΤΡ
-1,23%
1.6
ΙΚΤΙΝ
-1,17%
0.3795
ΙΛΥΔΑ
-0,58%
1.71
ΙΝΚΑΤ
-0,19%
5.17
ΙΝΛΙΦ
-0,61%
4.86
ΙΝΛΟΤ
+1,77%
1.148
ΙΝΤΕΚ
-0,85%
5.8
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.44
ΙΝΤΕΤ
-1,20%
1.235
ΙΝΤΚΑ
-0,80%
3.115
ΚΑΡΕΛ
0,00%
340
ΚΕΚΡ
-1,34%
1.47
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
-1,65%
1.49
ΚΟΡΔΕ
+0,22%
0.457
ΚΟΥΑΛ
-1,17%
1.18
ΚΟΥΕΣ
-0,38%
5.25
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,23%
12.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.75
ΚΥΡΙΟ
-3,06%
1.11
ΛΑΒΙ
+0,59%
0.854
ΛΑΜΔΑ
-0,98%
7.07
ΛΑΜΨΑ
0,00%
39
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.94
ΛΕΒΚ
0,00%
0.278
ΛΕΒΠ
0,00%
0.262
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-0,69%
1.44
ΛΟΥΛΗ
-1,12%
2.64
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.704
ΜΕΒΑ
-4,57%
3.76
ΜΕΝΤΙ
-1,24%
2.39
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.6
ΜΙΓ
0,00%
3.45
ΜΙΝ
+4,17%
0.625
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-2,58%
21.14
ΜΟΝΤΑ
+1,55%
3.92
ΜΟΤΟ
+0,96%
2.63
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,88%
22.6
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,28%
3.55
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
+1,34%
34.9
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
0,00%
0.85
ΞΥΛΚ
+1,51%
0.269
ΞΥΛΠ
-3,66%
0.368
ΟΛΘ
+0,97%
20.9
ΟΛΠ
+1,34%
26.4
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.39
ΟΠΑΠ
-0,25%
16.15
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.845
ΟΤΕ
-2,14%
14.62
ΟΤΟΕΛ
-1,96%
11
ΠΑΙΡ
-1,94%
1.01
ΠΑΠ
-0,41%
2.42
ΠΕΙΡ
+1,88%
3.894
ΠΕΡΦ
0,00%
6.7
ΠΕΤΡΟ
+1,00%
8.1
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.97
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.7
ΠΡΔ
0,00%
0.228
ΠΡΕΜΙΑ
+0,32%
1.24
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-1,51%
4.58
ΡΕΒΟΙΛ
+5,22%
1.915
ΣΑΡ
-0,78%
10.12
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,52%
0.335
ΣΙΔΜΑ
+0,30%
1.645
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.52
ΣΠΙ
-1,52%
0.65
ΣΠΥΡ
0,00%
0.132
ΤΕΝΕΡΓ
+0,10%
19.16
ΤΖΚΑ
0,00%
1.345
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.2
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.9
ΦΡΙΓΟ
-2,75%
0.212
ΦΡΛΚ
+1,74%
3.81
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.64

Ακήρυχτος πόλεμος ΕΕ – ΗΠΑ για τις πράσινες τεχνολογίες

Σε… πόλεμο για την προσέλκυση πράσινων τεχνολογιών οδεύουν ΗΠΑ και Ευρώπη, καθώς η αμερικανική κυβέρνηση, με το πακέτο των 369 δισ. δολαρίων, που προβλέπονται από το Νόμο για τη Μείωση του Πληθωρισμού (Inflation Reduction Act ή IRA) προσελκύει πλέον και ευρωπαϊκές επενδύσεις στον τομέα της πράσινης ενέργειας. Οι Ευρωπαίοι πάλι, διαμαρτύρονται για πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού, καθώς -την ώρα που αγοράζουν αμερικανικό LNG- η κυβέρνηση Μπάιντεν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού επιδοτεί την αμερικανική πράσινη ενέργεια ή και εταιρείες από Ευρώπη και Ασία που επιλέγουν να «μεταναστεύσουν» (ή να ιδρύσουν εργοστάσια) στις ΗΠΑ.

Από το αμερικανικό πακέτο, 231 δισ. δολάρια προορίζονται για επιδοτήσεις, που αναμένεται να αυξήσουν τα αμερικανικά ενεργειακά πρότζεκτ μέσα στα επόμενα χρόνια, ιδιαίτερα τις επενδύσεις σε αιολικά, φωτοβολταϊκά και μπαταρίες.

Είναι ενδεικτικό πως η σουηδική Northvolt, μία εταιρεία που μπήκε δυναμικά στον χώρο των μπαταριών ξεκινώντας ως start-up και εξασφαλίζοντας στήριξη από τις Volkswagen, BMW και Goldman Sachs, προτίθεται να επεκτείνει την παραγωγή της στις ΗΠΑ. Με βάση τον IRA, εξασφαλίζει άλλωστε επιδότηση περίπου 600-800 εκατ. δολαρίων για τη δημιουργία εργοστασίου στις Ηνωμένες Πολιτείες, όταν το αντίστοιχο ποσό που θα εξασφάλιζε στη Γερμανία δεν θα ξεπερνούσε τα 155 εκατ. ευρώ.

Ο νόμος IRA «μεταφέρει την προσοχή από την Ευρώπη στις ΗΠΑ», σχολιάζει στους Financial Times o Πήτερ Κάρλσον, διευθύνων σύμβουλος της Northvolt. Μάλιστα, επισημαίνει, αυτό δεν επηρεάζει μόνο τις ευρωπαϊκές εταιρείες, αλλά και ασιατικές, που μεταφέρουν τα σχέδιά τους για στρατηγικές επενδύσεις στη Βόρεια Αμερική. Σύμφωνα με το βιομηχανικό λόμπι «European Round Table for Industry», η προσφορά κινήτρων από την Ουάσινγκτον μπορεί να συμβάλλει ώστε οι ΗΠΑ να ξεπεράσουν την Ευρώπη στις πράσινες επενδύσεις.

Πράσινο υδρογόνο και φωτοβολταϊκά

Η ισπανική Iberdrola, μία από τις μεγαλύτερες ενεργειακές εταιρείες στον κόσμο, αυξάνει τις επενδύσεις της στις ΗΠΑ σχεδόν στο 50% του συνόλου παγκοσμίως για την τριετία 2023-25, όταν το αντίστοιχο ποσοστό της στην Ευρώπη ανέρχεται στο 23%. Ο διευθύνων σύμβουλος Ινάθιο Γκαλάν δήλωσε στους Financial Times πως οι ΗΠΑ είναι πλέον «πολύ περισσότερο» ελκυστικές για επενδύσεις. Για παράδειγμα στον τομέα του πράσινου υδρογόνου, οι ΗΠΑ προσφέρουν υπό τον IRA επιδοτήσεις της τάξης των 100 δισ. δολαρίων, ενώ στην Ευρώπη το ποσό που μπορούσε να διασφαλιστεί δεν ξεπερνούσε τα 5 δισ. δολάρια.

Η γαλλική Safran, προμηθευτής αεροπορικών μηχανών και άλλων τμημάτων αεροσκαφών, επανεξετάζει επίσης τα επενδυτικά της σχέδια. Παρότι προγραμμάτιζε την ανέγερση ενός δεύτερου εργοστασίου κοντά στη Λυών, το οποίο θα γινόταν και ερευνητικό κέντρο για την τεχνολογία χαμηλού άνθρακα, πλέον μεταφέρει τον εξοπλισμό της στη Μαλαισία και τις ΗΠΑ, αναβάλλοντας την απόφαση για τη γαλλική μονάδα για 8 μήνες. «Χρέος μου είναι να διασφαλίσω πως η όποια επένδυση είναι οικονομικά βιώσιμη», σχολιάζει ο CEO, Ολιβιέ Αντριές.

Αλλά και οι αμερικανικές εταιρείες επεκτείνουν τις επενδύσεις τους στην πατρίδα. Η First Solar, που δραστηριοποιείται στον τομέα της ηλιακής ενέργειας, ανακοίνωσε πως επέλεξε την Αλαμπάμα για να δημιουργήσει την τέταρτη εργοστασιακή μονάδα της στις ΗΠΑ, ενώ και οι SolarEdge και Enphase Energy εξετάζουν την ανάπτυξη της παραγωγής στις ΗΠΑ, όπως μεταδίδει το CNBC. Η εταιρεία μπαταριών Freyr και η εξορυκτική λιθίου Piedmont Lithium είναι επίσης μεταξύ εκείνων που ανακοίνωσαν νέες εγκαταστάσεις.

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Η συζήτηση γύρω από τις αμερικανικές επιδοτήσεις επικεντρώθηκε αρχικά -και όχι αδίκως- στον τομέα του διατλαντικού ανταγωνισμού για τα ηλεκτρικά οχήματα (EV). Παρότι η Ευρώπη φιλοξενεί περισσότερο από το ¼ της παγκόσμιας παραγωγής, χάρη στην ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία της και το 20% της εφοδιαστικής αλυσίδας, σύμφωνα με στοιχεία της IEA, και οι ΗΠΑ μόλις το 10% της κατασκευής EV και το 7% της παραγωγής μπαταριών, αυτό δεν αποκλείεται να αλλάξει στο μέλλον. Ο Κάρλος Ταβάρες, επικεφαλής της γαλλο-ιταλικής Stellantis, κάλεσε την Ευρώπη να εξετάσει αντίμετρα. Η ΕΕ κατηγορεί την Ουάσινγκτον για παραβίαση των κανόνων του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, όμως προς το παρόν επιδιώκει μέσω συνομιλιών να γεφυρώσει το χάσμα, αντί να προσφύγει στον ΠΟΕ σε βάρος των ΗΠΑ. Εκτιμάται πως αν η ΕΕ επιθυμούσε να ανταγωνιστεί ευθέως τις ΗΠΑ, θα έπρεπε να ενισχύσει τις σχετικές επενδύσεις ετησίως κατά 520 δισ. δολάρια μέσα στη ερχόμενη δεκαετία.

Ραντεβού στις 5 Δεκεμβρίου

Στη Σύνοδο των υπουργών Εμπορίου στις Βρυξέλλες την Παρασκευή, ο υπουργός Βιομηχανίας και Εμπορίου της προεδρεύουσας Τσεχίας, Τζόζεφ Σικέλα, προανήγγειλε πως απαιτούνται λύσεις ως τις 5 Δεκεμβρίου, οπότε θα είναι η επόμενη συνάντηση του Συμβουλίου Εμπορίου και Τεχνολογίας ΕΕ – ΗΠΑ, του ειδικού σώματος που συστάθηκε από ΕΕ και ΗΠΑ για την επίλυση των σχετικών διαφορών.

Η Γαλλία, δια του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν, έχει εμφανιστεί υπέρ μίας ευρωπαϊκής νομοθεσίας στη λογική «αγοράστε ευρωπαϊκά», που θα πριμοδοτεί δηλαδή ευρωπαϊκές επενδύσεις και προϊόντα. Ωστόσο, άλλα κράτη-μέλη, όπως η Ολλανδία και η Σουηδία, διστάζουν, ανησυχώντας πως αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μία λογική εμπορικής αντεκδίκησης, ακόμη και σε εμπορικό πόλεμο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!