Γ.Δ.
1480.23 -0,15%
ACAG
+0,17%
5.87
CENER
-0,52%
9.65
CNLCAP
+1,42%
7.15
DIMAND
+0,90%
8.97
NOVAL
0,00%
2.77
OPTIMA
+1,32%
12.26
TITC
+0,98%
31.05
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
-1,23%
1.446
ΑΒΕ
-1,53%
0.45
ΑΔΜΗΕ
+0,67%
2.27
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+0,33%
3.08
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.715
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.62
ΑΡΑΙΓ
-1,01%
11.77
ΑΣΚΟ
+1,79%
2.84
ΑΣΤΑΚ
+2,02%
7.06
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,46%
8.6
ΑΤΤ
+2,64%
9.34
ΑΤΤΙΚΑ
-0,79%
2.52
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,33%
5.96
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+2,17%
1.415
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-2,45%
1.59
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,99%
17.92
ΔΑΑ
-0,73%
7.94
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
+1,74%
11.7
ΔΟΜΙΚ
+7,01%
3.895
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+3,23%
1.6
ΕΕΕ
-0,36%
33.1
ΕΚΤΕΡ
-0,69%
4.29
ΕΛΒΕ
+0,91%
5.55
ΕΛΙΝ
+2,22%
2.3
ΕΛΛ
0,00%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.09
ΕΛΠΕ
-0,72%
7.565
ΕΛΣΤΡ
-0,44%
2.24
ΕΛΤΟΝ
+0,46%
1.76
ΕΛΧΑ
-0,63%
1.88
ΕΝΤΕΡ
+1,00%
8.08
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,77%
1.305
ΕΤΕ
+0,55%
8.46
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.79
ΕΥΡΩΒ
-0,49%
2.229
ΕΧΑΕ
-0,93%
4.775
ΙΑΤΡ
+0,57%
1.75
ΙΚΤΙΝ
-1,19%
0.414
ΙΛΥΔΑ
+4,05%
1.8
ΙΝΚΑΤ
+0,10%
4.995
ΙΝΛΙΦ
0,00%
5.14
ΙΝΛΟΤ
-0,79%
1.25
ΙΝΤΕΚ
+0,66%
6.11
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,61%
2.44
ΙΝΤΕΤ
-0,79%
1.25
ΙΝΤΚΑ
-0,29%
3.4
ΚΑΡΕΛ
-0,59%
336
ΚΕΚΡ
-2,99%
1.46
ΚΕΠΕΝ
+3,43%
1.81
ΚΛΜ
+0,33%
1.51
ΚΟΡΔΕ
-0,80%
0.493
ΚΟΥΑΛ
+0,67%
1.206
ΚΟΥΕΣ
+0,75%
5.37
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,88%
11.45
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+3,48%
1.19
ΛΑΒΙ
-0,22%
0.892
ΛΑΜΔΑ
+0,27%
7.43
ΛΑΜΨΑ
-1,64%
36
ΛΑΝΑΚ
-3,16%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,73%
1.38
ΛΟΥΛΗ
+0,75%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,87%
2.72
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-0,40%
3.715
ΜΙΝ
+1,69%
0.6
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,93%
23.8
ΜΟΝΤΑ
-0,54%
3.68
ΜΟΤΟ
+1,07%
2.84
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-1,35%
24.86
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.975
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+0,22%
36.58
ΝΑΚΑΣ
+2,21%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,43%
0.934
ΞΥΛΚ
+1,45%
0.28
ΞΥΛΠ
-3,76%
0.41
ΟΛΘ
-0,47%
21.1
ΟΛΠ
-0,18%
27.5
ΟΛΥΜΠ
+0,39%
2.59
ΟΠΑΠ
-0,12%
15.99
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,22%
0.897
ΟΤΕ
-0,34%
14.5
ΟΤΟΕΛ
+0,34%
11.74
ΠΑΙΡ
-0,45%
1.095
ΠΑΠ
-0,42%
2.36
ΠΕΙΡ
-1,78%
3.918
ΠΕΤΡΟ
+0,23%
8.88
ΠΛΑΘ
+1,30%
4.3
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-0,34%
1.164
ΠΡΟΝΤΕΑ
-0,70%
7.1
ΠΡΟΦ
-0,58%
5.15
ΡΕΒΟΙΛ
+6,43%
2.07
ΣΑΡ
-0,18%
11.16
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,45%
0.35
ΣΙΔΜΑ
+1,19%
1.695
ΣΠΕΙΣ
-0,87%
6.84
ΣΠΙ
+2,10%
0.68
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
+1,75%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,37%
1.628
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+0,63%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.21
ΦΡΛΚ
+0,37%
4.09
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Ναυτιλία: Νέα φορτία και αλλαγές δρομολογίων για τα φορτηγά πλοία

Περίοδος έντονων μεταβολών είναι η υφιστάμενη, σε ό,τι αφορά την λειτουργία της ναυτιλίας. Ο ανασχεδιασμός του «χάρτη» των ταξιδιών των πλοίων είναι δεδομένος και διαδρομές και φορτία, που μέχρι πρότινος ήταν δεδομένα και ιδιαίτερα εμπορικά, πλέον σταματούν να υφίστανται και αντικαθίστανται από άλλα, που στο παρελθόν θα ήταν εκτός λογικής. Η κατάσταση αυτή είναι χαρακτηριστική των προκλήσεων, που καλούνται να διαχειριστούν οι πλοιοκτήτες.

Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η επιστροφή του άνθρακα στην ημερήσια διάταξη των μεταφορών μέσω φορτηγών πλοίων. Η ενεργειακή κρίση, σε συνδυασμό με την υποχώρηση της ζήτησης για σιδηρομετάλλευμα, που αποτελεί μακράν το δημοφιλέστερο φορτίο για τη συγκεκριμένη κατηγορία πλοίων, έχουν αλλάξει τα δεδομένα. Σύμφωνα με φορείς της αγοράς, πλοία, τα οποία μετέφεραν κατά κύριο λόγο σιδηρομετάλλευμα, πλέον μετακινούνται στο εμπόριο άνθρακα, καλύπτοντας διαδρομές από την Ρωσία προς την Κίνα και από την Αυστραλία προς την Ευρώπη. Η αλλαγή αυτή στα μεταφερόμενα φορτία έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία καταγράφεται σημαντική μείωση της ζήτησης για σιδηρομετάλλευμα από την Κίνα, που αποτελεί και τον μεγαλύτερο εισαγωγέα, με απόσταση από τον δεύτερο. Μέχρι πρότινος, οι κινεζικές εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την Αυστραλία, αποτελούσε ένα από τα πιο διαδεδομένα ταξίδια. Σήμερα, αυτό έχει αλλάξει, καθώς οι γεωπολιτικές εντάσεις των δύο χωρών, έχουν ωθήσει την Κίνα στον περιορισμό εισαγωγών από την Αυστραλία, παρότι, από οικονομικής πλευράς, είναι η πλέον συμφέρουσα λύση, λόγω γεωγραφικής εγγύτητας.

Ειδικά όμως στην παρούσα συγκυρία, η ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα έχει περιοριστεί γενικά, ως αποτέλεσμα της κρίσης στην αγορά ακινήτων της και την μείωση της οικοδομικής δραστηριότητας. Αυτό μεταφράζεται σε χαμηλότερη ζήτηση χάλυβα, επομένως και της πρώτης ύλης για την παραγωγή του, δηλαδή του σιδηρομεταλλεύματος. Στο πλαίσιο αυτό, οι πλοιοκτήτες και οι ναυλωτές, στρέφονται προς το εμπόριο άνθρακα, η ζήτηση του οποίου έχει αναζωπυρωθεί, καθώς όλο και περισσότερες χώρες αναζητούν εναλλακτικές λύσεις για να αντικαταστήσουν το ρωσικό αέριο.

Κάπως έτσι, τα μεγαλύτερα φορτηγά πλοία της κλάσης Capesize, έχουν βρεθεί να μεταφέρουν ρωσικό άνθρακα και λιγνίτη προς την Ρωσία και την Ινδία. Υπό κανονικές συνθήκες, αυτή η στρατηγική αποφεύγεται, καθώς τα ρωσικά λιμάνια εξαγωγής άνθρακα, όπως το Ουστ Λούγκα, δεν έχουν το απαιτούμενο βάθος για να φορτωθούν πλήρως τα πλοία αυτά, με αποτέλεσμα να υποχρεώνονται να φορτώνονται μερικώς. Παρόλα αυτά, φέτος, 33 πλοία Capesize έχουν προσεγγίσει το συγκεκριμένο λιμάνι στην βορειοδυτική Ρωσία. Για να γίνει αντιληπτό το πόσο σπάνιο είναι αυτό, αρκεί να σημειωθεί ότι κατά την περίοδο 2015-2021, το εν λόγω λιμάνι είχε προσεγγίσει μόλις 1 πλοίο Capesize. Την ίδια στιγμή, άνθρακας από την Αυστραλία μεταφέρεται προς την Ευρώπη, οι χώρες της οποίας αναζητούν εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Τον Σεπτέμβριο, καταγράφηκαν 26 τέτοια ταξίδια, που αποτελούν τον υψηλότερο μηνιαίο αριθμό από το 2017.

Συνολικά, κατά τους 10 μήνες του 2022 (Ιανουάριος-Οκτώβριος), τα φορτηγά πλοία τύπου Capesize και Panamax, δηλαδή τα δύο μεγαλύτερα της εν λόγω κατηγορίας, έχουν μεταφέρει περίπου 20 εκατ. περισσότερους τόνους άνθρακα, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Την ίδια στιγμή, έχουν μεταφέρει 18 εκατ. λιγότερους τόνους σιδηρομεταλλεύματος. Ακόμα κι έτσι βέβαια, η οικονομική επιβράδυνση της Κίνας έχει ως αποτέλεσμα να μειωθούν οι ναύλοι, με τον σχετικό δείκτη Baltic Dry Index να βρίσκεται σε επίπεδο 50% χαμηλότερο σε σχέση με πριν από 12 μήνες. Στελέχη της αγοράς σημειώνουν ότι αν δεν ανακάμψει η αγορά ακινήτων της Κίνας, δύσκολα θα ανακάμψει και ο κλάδος της ναυτιλίας ξηρού χύδην φορτίου.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!