THEPOWERGAME
Αντιδρούν οι χρήστες του ΟΛΠ στις επικείμενες αυξήσεις των τελών διαχείρισης στερεών αποβλήτων από τα πλοία που πιάνουν στον Πειραιά. Η αύξηση είναι ιδαίτερα μεγάλη, 50%, δηλαδή πολύ πάνω απο τον πληθωρισμό. Παράλληλα, οι χρήστες εμφανίζονται δυσαρεστημένοι, καθώς τα νέα τιμολόγια έχουν κοινοποιηθεί στα μέλη τους, αλλά όχι στους ίδιους.
Ο ΟΛΠ ανακοίνωσε τη νέα πολιτική τελών στις 27 Σεπτεμβρίου 2022, χωρίς τυμπανοκρουσίες. Αναρτήθηκε την ημέρα εκείνη στον ιστότοπό της εταιρείας η πρόθεση της διοίκησης για την αύξηση των τελών. «Η ΟΛΠ ΑΕ ανακοινώνει, με απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης, αναπροσαρμογή τελών και τιμολογίων για τις υπηρεσίες παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων πλοίων (ANNEX V στερεά απόβλητα) με έναρξη εφαρμογής από 1η Ιανουαρίου 2023. Το ύψος της αναπροσαρμογής ανέρχεται σε 50% επί των ισχυόντων τελών και τιμολογίων». Παράλληλα στην ίδια ανακοίνωση σημειώνονταν ότι το προσεχές διάστημα, θα επικοινωνήσει η εταιρεία αναλυτικά τα νέα τέλη και τιμολόγια στις ομάδες χρηστών του Λιμένα μέσω του Τμήματος Μάρκετινγκ.
Οι χρήστες του λιμένα (ΣΕΕΝ –ακτοπολϊα-, ΕΕΚΦΝ –κρουαζιέρα- κ.λπ.), δεν ενημερωθήκαν επισήμως. Ορισμένοι ίσως και να μην γνώριζαν τη σχετική απόφαση μέχρι πρόσφατα. Αρχισαν να αντιδρούν μόλις τα νέα τέλη και τιμολογία άρχισαν να κοινοποιούνται στα μέλη τους τα οποία εξέφραζαν τη δυσαρέσκειά τους. Τις πιο ισχυρές αντιδράσεις καταγράφει η ακτοπολοία, η οποία το καλοκαίρι θα κληθεί βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη.
Τα τέλη διαχείρισης των στερών αποβλήτων στον Πειραιά κοστίζουν από 32 έως 35 ευρώ το κυβικό, ανάλογα το πλοίο που πιάνει στο λιμάνι. Με την αύξηση του 50% θα ανέβει στα 50 ευρώ το κάθε κυβικό μέτρο, χρέωση η οποία θα είναι πολλαπλά πιο ακριβή από άλλα λιμάνια. Για παράδειγμα στην Ραφήνα η αποκομιδή ενός κυβικού μέτρου στερών αποβλήτων κοστίζει 25-27 ευρώ και στο Ηράκλειο Κρήτης περίπου 20 ευρώ.
Επίσης, σε κάθε πλοίο ακτοπλοίας που πιάνει στον Πειραιά γίνεται η αποκομιδή περίπου 20 κ.μ. αποβλήτων το καλοκαίρι και 8 κ.μ. το χειμώνα. Ετσι οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις αντί 700 ευρώ το καλοκαίρι, τώρα θα πληρώνουν 1.000 ευρώ, ενώ το χειμώνα τα 280 ευρώ θα γίνουν 400 ευρώ.
Ο πρώτος χρήστης που αντέδρασε στην αύξηση αυτή είναι η Διεθνής Ναυτική Ένωση (ΔΝΕ) στην οποία είναι μέλος και η ίδια η Cosco. H διοίκηση της ΔΝΕ αναφέρει ότι το μέτρο θα πλήξει περαιτέρω την μειωμένη κίνηση του καταγράφεται στο λιμάνι του Πειραιά στο β’ εξάμηνο του 2022, λόγω των δυσμένων διεθνών εξελίξεων. Προτείνει τέλος η αναθεώρηση των τελών κατά 50% να μην ισχύσει από αρχές του έτους, αλλά να μετατεθεί για την 1η Ιανουαρίου 2024. Παράλληλα ζητεί την αναλογικότητα του μέτρου, δηλαδή να κυμανθεί στα όρια του πληθωρισμού.
Στην ίδια απόφαση αναμένεται να αντιδράσει και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ). Ο τελευταίος εξέφρασε την δυσαρέσκειά του για την αύξηση αυτή στην ηγεσία του υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Οι χρήστες μάλιστα ζητούν παρέμβαση του υπουργού Ναυτιλίας ώστε να μην επιτρέψει στον ΟΛΠ την αύξηση των τελών. Οι ίδιοι αναφέρουν ότι για την εφαρμογή των νέων τελών (βάσει υπουργικής απόφασης) απαιτείται η απόφαση του υπ. Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκη, κάτι που απορρίπτει η πλευρά του ΟΛΠ. Η διοίκηση του τελευταίου αναφέρει ότι η εφαρμογή των τελών δεν απαιτεί την συναπόφαση του υπουργού.
Το άρθρο 8 ωστόσο της ΚΥΑ 3122/2021, ορίζει ότι τα έμμεσα τέλη για τους λιμένες του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών, εγκρίνονται με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Και συνεχίζει: «Ο αρμόδιος φορέας διαχείρισης καταθέτει σχετικό αίτημα στην αρμόδια Υπηρεσία συνοδευόμενο από απόφαση του Διοικητικού του Συμβουλίου ή της Λιμενικής Επιτροπής, στο σώμα της οποίας περιγράφεται λεπτομερώς το εν λόγω σύστημα τελών καθώς και αναλυτική Τεχνοοικονομική Έκθεση, η οποία τεκμηριώνει το ύψος των επιβαλλόμενων τελών. Η εν λόγω απόφαση, λαμβάνεται κατόπιν σχετικής εισήγησης της αρμόδιας Οικονομικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας…».
Πάντως και στο υπουργείο Ναυτιλίας θεωρούν τη συγκεκριμένη αύξηση υπερβολική.