THEPOWERGAME
Άμεσες, ουσιαστικές και κυρίως δίκαιες λύσεις στα προβλήματα βραχυχρόνιας μίσθωσης που ταλανίζουν την εθνική οικονομία αλλά και την καθημερινότητα του πολίτη, ζητεί ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) Αλέξανδρος Βασιλικός, ξεκαθαρίζοντας πως δεν υπάρχει πλέον κανένα περιθώριο παράτασης της κατάστασης.
Αν και μέχρι σήμερα, δεν καταγράφονται επισήμως τα στοιχεία της βραχυχρόνιας μίσθωσης, σύμφωνα με ειδική μελέτη που παρουσίασε σήμερα, Δευτέρα 14 Νοεμβρίου Grant Thornton σε ειδική ημερίδα που έγινε για λογαριασμό του ΞΕΕ, η βραχυχρόνια μίσθωση είναι ίσως, ο μοναδικός κλάδος της ελληνικής οικονομίας που σε μια εξαετία κατέγραψε υπερδιπλασιασμό στα έσοδα.
Λόγω της οικονομικής κρίσης που είχε ξεσπάσει παγκοσμίως το 2008 με την κατάρρευση της Lehman Brothers ήταν μια άμεση λύση που όμως σήμερα, προκάλεσε μια νέα κρίση με τεράστιες ανισορροπίες, τόσο στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, όσο και στην αγορά ακινήτων.
Αυτή τη στιγμή, λειτουργούν συνολικά στην Ελλάδα περίπου 188 χιλιάδες καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, όταν το 2016 ο καθαρός αριθμός ακινήτων (χωρίς τις διπλομετρήσεις) ήταν μόλις 60 χιλιάδες.
Αυτό σημαίνει ότι η λειτουργία βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα αποτελεί το 15% περίπου της συνολικής τουριστικής αγοράς με τζίρο 3,4 δισ. ευρώ, όταν το 2016 ήταν μόλις 1,5 δισ. ευρώ.
Την ίδια ώρα, λίγο πριν την έναρξη της φθινοπωρινής σεζόν, δάσκαλοι ή γιατροί κοιμούνται στα οχήματά τους ή στις παραλίες, οι κάτοικοι των πολυκατοικιών στα αστικά κέντρα αντιμετωπίζουν μεγάλα θέματα ασφάλειας και τα ενοίκια ανεβαίνουν δυσανάλογα με την εποχή.
Έτσι, στην άλλη όψη του νομίσματος, καταγράφονται απώλειες 39.000 θέσεων εργασίας, διαφυγόντα φορολογικά έσοδα 316 εκατ. ευρώ το χρόνο.
Όλες οι προτάσεις του ΞΕΕ
Αναλυτικότερα, ο πρόεδρος του ΞΕΕ, Αλ. Βασιλικός προτείνει το χρονικό ονικό περιορισμό με τη θέσπιση ανώτατου ορίου 90 ημερών ετησίως, για όλη τη χώρα και το οριζόντιο όριο των 90 ημερών που θα μειώνεται σε 60 σε περιπτώσεις όπως των νησιών κάτω των 10.000 κατοίκων ή σε περιοχές με χαμηλή μέση πληρότητα των κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων.
Με απόφαση του Δήμου να μην επιτρέπεται η εγγραφή στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής νέων ακινήτων που βρίσκονται σε οριοθετημένα τμήματα των αστικών κέντρων, όταν διαπιστώνεται πως οι κατοικίες προς βραχυχρόνια μίσθωση υπερβαίνουν το 50% των κατοικιών που ιδιοκατοικούνται ή μισθώνονται για μακροχρόνια μίσθωση.
Ακόμη, έκανε λόγο για όριο στον αριθμό ακινήτων ανά εκμισθωτή/υπεκμισθωτή. Δύο ακίνητα κατ’ ανώτατο όριο ανά εκμισθωτή/υπεκμισθωτή, ο οποίος είναι φυσικό και όχι νομικό πρόσωπο. Το νομικό πρόσωπο θα θεωρείται επαγγελματίας όταν προβαίνει σε βραχυχρόνια μίσθωση.
Επιπλέον, προτείνει τη θεσμοθέτηση ελάχιστων τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών, δηλαδή να υπάρχει πρόβλεψη μεταξύ άλλων για εμβαδόν τουλάχιστον 10 τ.μ. για το δωμάτιο και 18 τ.μ. για το διαμέρισμα, να διαθέτει φυσικό φωτισμό, αερισμό και θέρμανση, με ανώτατο αριθμό δωματίων (10 δωμάτια ), με πιστοποίηση υγιεινής και πυρασφάλειας, με ασφάλιση αστικής ευθύνης και υποχρέωση συμμόρφωσης με ειδικά υγειονομικά πρωτόκολλα, όταν συντρέχουν λόγοι όπως στην περίπτωση της πανδημίας.
Όσον αφορά στη φορολόγηση, προτείνονται τέλη διαμονής παρεπιδημούντων υπέρ ΟΤΑ, τέλη καθαριότητας και φόρος διαμονής. Σημαντικό είναι να προβλέπεται υψηλότερος φόρος εισοδήματος για τη βραχυχρόνια μίσθωση σε σχέση με τη μακροχρόνια και η επιβολή ΦΠΑ για τα ακίνητα που πάνω από τρία συνεχή χρόνια διατίθενται για τουριστική διαμονή.
Σχετικά με τα δικαιώματα των συνιδιοκτητών προβλέπεται η υποχρέωση ενημέρωσης των συνιδιοκτητών για τη διάθεση του ακινήτου για βραχυχρόνια μίσθωση και αύξηση των κοινοχρήστων κατά 25%.
Όπως υποστηρίζει το ΞΕΕ, σημαντικό είναι να λαμβάνεται απόφαση από τη Γενική Συνέλευση των ιδιοκτητών (51% των μεριδίων) της πολυκατοικίας/ συγκροτήματος/ παραθεριστικού οικισμού αν θα επιτρέπεται η βραχυχρόνια μίσθωση στα εν λόγω ακίνητα ή/ και καθορισμός του μέγιστου αριθμού κατοικιών που μπορεί να διατίθενται για βραχυχρόνια διαμονή.
Απαραίτητο κρίνει το ΞΕΕ ένα σύστημα ελέγχου καταγγελιών κατά του ιδιοκτήτη ακινήτου βραχυχρόνιας διαμονής εκ μέρους συνιδιοκτητών και πελατών, με αυστηροποίηση των κυρώσεων και των προστίμων.
Τι προτείνουν κυβέρνηση και αντιπολίτευση
Από την πλευρά του ο υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας επανέλαβε τα όσα είχε προαναγγείλει στην εκδήλωση του ΣΕΤΕ πριν από περίπου ένα μήνα, για την «Εθνική Στρατηγική για τον Ελληνικό Τουρισμό 2030», μένοντας πιστός στην υπόσχεσή του: ότι η κυβέρνηση επεξεργάζεται ένα πλαίσιο για μια ξεκάθαρη διαφοροποίηση των ατόμων που είναι στη βραχυχρόνια μίσθωση για ένα συμπλήρωμα στο οικογενειακό εισόδημα και εκείνων που το κάνουν επαγγελματικά, μισθώνοντας πολλά ακίνητα.
«Θα επεξεργαστούμε το σχέδιο διαφοροποίησης με το υπουργείο Οικονομικών, ώστε να γίνει διαχωρισμός», υπογράμμισε, και συνεχάρη τον πρόεδρο του ΞΕΕ, Αλ. Βασιλικό για την πρωτοβουλία της ημερίδας, καθώς, όπως είπε, το timing είναι ιδανικό εφόσον, τώρα, μεγαλώνει το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας και συνεπώς, υπάρχει πολύ μεγαλύτερη ανάγκη για υποστήριξη των υποδομών.
Τη διενέργεια τακτικών ελέγχων και την αυστηροποίηση των ποινών πρότεινε η Τομεάρχης Τουρισμού του ΣΥΡΙΖΑ, Κατερίνα Νοτοπούλου θίγοντας το πρόβλημα πως η βραχυχρόνια μίσθωση έχει απολέσει τον αρχικό της χαρακτήρα, προκαλώντας πλέον μεγάλο και αθέμιτο ανταγωνισμό. Πρότεινε επεξεργασμένα μέτρα τοπικού χαρακτήρα όπως τον φόρο ανταποδοτικότητας, ενώ δήλωσε πως ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλ. Τσίπρας έχει ήδη καταθέσει μια δέσμη προτάσεων όπως:
- την απαγόρευση δραστηριοτήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης στα νομικά πρόσωπα για λόγους δημοσίου συμφέροντος ιδιαίτερα σε περιοχες που καταγράφεται μικρό στεγαστικό απόθεμα
- την απελευθέρωση της δραστηριότητας της βραχυχρόνιας μίσθωσης μόνο για τα φυσικά πρόσωπα και έως τρία ακίνητα ανά ιδιοκτήτη
- τη θέσπιση φορολογικών ελαφρύνσεων για τη μικτή μισθωση δηλαδη 8 με 9 μήνες μακροχρόνια μίσθωση ως κατοικία η φοιτητική στέγη και 3 με 4 μήνες ως βραχυχρόνια μίσθωση.
Μπακογιάννης: Να μη γίνει η Αθήνα μια νεοκλασική disneyland
Την άποψη ότι το AirBnB μπορεί να είναι ευλογία αλλά και κατάρα, εξέφρασε ο Δήμαρχος Αθήνας, Κώστας Μπακογιάννης. «Έρχεται μεν να ενισχύσει το εισόδημα, αλλά, οδηγεί σε αυξήσεις στα ενοίκια, και δημιουργεί ζητήματα στην κοινωνική συνοχή στις πόλεις και ιδιαίτερα στις πολυκατοικίες που είναι ο πυρήνας της αστικής ζωής», υπογράμμισε, καθιστώντας απαραίτητη τη δημιουργία ενός ρυθμιστικού πλαισίου που θα είναι στην ευθύνη της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Διαφωνώντας με τη λογική των οριζόντιων λύσεων, ο Δήμαρχος Αθήνας πρότεινε να εφαρμοστεί ένα σχέδιο που θα ανταποκρίνεται στο προφίλ κάθε περιοχής, χωρίς βέβαια, να θίγονται τα κεκτημένα δικαιώματα.
«Υπάρχουν γειτονιές που έχουν ξεπεράσει το όριο του κορεσμού και άλλες που έχουν άμεση ανάγκη. Ο τουρίστας αναζητά την πραγματική εμπειρία και για αυτό θα πρέπει η Αθήνα να διατηρήσει το προφίλ της. Το να γίνει μια νεοκλασική ντίσνεϊλαντ θα δημιουργήσει πολλά προβλήματα όχι μόνο στο μόνιμο κάτοικο, αλλά και στον ίδιο τον επισκέπτη», κατέληξε.