THEPOWERGAME
Τις κυρίαρχες νομοτεχνικές βελτιώσεις του νόμου 4412, για τις δημόσιες συμβάσεις, την απλοποίηση και επιτάχυνση διαδικασιών για την εκτέλεση έργων και μελετών, επιχείρησε να κωδικοποιήσει ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής, επιλέγοντας να αποδομήσει την σχετική προσπάθεια της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ το 2016.
«Δημιουργούμε ένα σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο για τα έργα υποδομών. Με ξεκάθαρους στόχους. Ταχύτητα, Διαφάνεια, Αποτελεσματικότητα και χωρίς συμβιβασμούς και εκπτώσεις σε τίποτα από αυτά», ανέφερε ο υπουργός κατά τη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου με θέμα τον «Εκσυγχρονισμό, απλοποίηση και αναμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου των δημοσίων συμβάσεων, ειδικότερες ρυθμίσεις προμηθειών στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας και άλλες διατάξεις για την ανάπτυξη και τις υποδομές».
Ο κ.Καραμανλής υπενθύμισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είχε τροποποιήσει το νόμο που ο ίδιος είχε φέρει 385 φορές, δηλαδή ουσιαστικά έκανε αλλαγές κάθε μιάμιση μέρα. Και αποδόμησε το βασικό σημείο κριτικής της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αποκαλύπτοντας ότι η διαδικασία του ιδιωτικού φορέα επίβλεψης υπήρχε και στο ισχύοντα νόμο 4412, που είχε ψηφίσει η προηγούμενη Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αν και χωρίς κανόνες, οι οποίοι μπαίνουν τώρα με το νομοσχέδιο της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας.
Δεκτά τα αιτήματα ΓΕΩΤΕΕ και ΚΕΔΕ
Οι νομοτεχνικές παρεμβάσεις που προωθεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποσκοπούν, μεταξύ άλλων, στο να διατηρηθούν υγιείς όσο το δυνατόν περισσότερες κατασκευαστικές εταιρίες, να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός και να διασφαλιστεί η παράδοση σημαντικών έργων, ελαχιστοποιώντας τους κινδύνους μη ολοκλήρωσής τους.
Το υπουργείο κάνοντας ένα βήμα προσέγγισης και των επαγγελματιών του κλάδου, έκανε δεκτό το αίτημα του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου (ΓΕΩΤΕΕ), να συμμετέχουν δηλαδή στους ελεγκτές μηχανικούς και στις επιτροπές παραλαβής.
Επίσης, γίνεται δεκτό και το αίτημα της Κεντρικής Ένωσης Δήμων (ΚΕΔΕ), για περιορισμό του χρόνου ανάρτησης των μελετών, από δύο μήνες σε 15 ημέρες. Και προκειμένου να μην υπάρχει καμία σκιά, όσον αφορά στο δειγματοληπτικό έλεγχο των επιμετρήσεων, αυξάνεται το σχετικό όριο από το 20% στο 40%.
Τέλος, όσον αφορά στην πειθαρχική αρμοδιότητα του ΤΕΕ, διευκρινίζεται ότι θα αφορά αποκλειστικά τα μέλη του ΤΕΕ.
Οι 10 βασικές αλλαγές στις δημόσιες συμβάσεις
- Τροποποιείται συντεταγμένα το νομοθετικό πλαίσιο, σύμφωνα με τις προεκλογικές δεσμεύσεις, με κανόνες απόλυτης διαφάνειας και σε άμεση επικοινωνία με όλους τους παραγωγικούς επιστημονικούς και άλλους φορείς του κλάδου. Μάλιστα το νομοσχέδιο – πριν βγει στη διαβούλευση – έτυχε επεξεργασίας από δύο νομοπαρασκευαστικές επιτροπές.
Ο κ. Καραμανλής απευθυνόμενος στο ΣΥΡΙΖΑ υπενθύμισε ότι ήταν αυτός που έφερε το νομοσχέδιο του 4412 τον Αύγουστο του 2016, αυτός που καθυστέρησε να υλοποιήσει τη δευτερογενή νομοθεσία που προβλεπόταν, με αποτέλεσμα να αρχίσει να ισχύει ο Νόμος ένα χρόνο μετά. Και αφού τον τροποποίησε 385 φορές, βλέποντας ότι το σύνολο των διατάξεων ήταν προβληματικό.
Για να το πω πιο γλαφυρά… Ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση τροποποιούσε τον 4412 κάθε μιάμιση μέρα! Τόσο καλό νομοθέτημα ήταν.
- Οι προβλεπόμενες ΚΥΑ, ΥΑ και ΠΔ, είναι διοικητικού χαρακτήρα και όχι απαραίτητες για να λειτουργήσει ο νόμος. Άρα με το νομοσχέδιο δίνεται ο απαιτούμενος χρόνος προσαρμογής τόσο στις αναθέτουσες αρχές όσο και στην αγορά να προσαρμοστούν στις απλούστερες προβλέψεις του νέου νόμου για τις Δημόσιες Συμβάσεις.
Στο μεσοδιάστημα το Υπουργείο θα εκδώσει όλες τις απαιτούμενες ΥΑ, ΚΥΑ που προβλέπονται στις εξουσιοδοτικές διατάξεις, ώστε ο νέος νόμος να αποτελέσει ένα πραγματικό αναπτυξιακό εργαλείο στα χέρια των φορέων της αγοράς.
- Το νομοσχέδιο προβλέπει τη δυνατότητα σε συμβάσεις ήσσονος αξίας των οποίων ο προϋπολογισμός αυξάνεται από 1.000 σε 2.500 ευρώ, να μην ακολουθείται η διαδικασία ανάθεσης σύμβασης, με στόχο την επιτάχυνση και απλοποίηση των διαδικασιών ανάθεσης για συμβάσεις.
- Μετατροπή του συστήματος παρακολούθησης των έργων από ελεγκτικό – που είναι σήμερα – σε δηλωτικό. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο οι επιμετρήσεις συντάσσονται και υποβάλλονται από τον ανάδοχο, ο οποίος βεβαιώνει για την ακρίβεια αυτών, χωρίς να επέρχεται η αυτοδίκαιη έγκρισή τους.
- Για την κριτική, ότι με την εισαγωγή του θεσμού της ιδιωτικής επίβλεψης έργων και μελετών, δήθεν υποβαθμίζεται ο ρόλος του Δημόσιου Τομέα και κατ΄ επέκταση και του μηχανικού που υπηρετεί σε αυτό, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ξεκαθάρισε ότι συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο και έκανε λόγο για υποκρισία του ΣΥΡΙΖΑ.
- Συνεχίζει να ασκείται ο έλεγχος στις δημόσιες συμβάσεις έργων και μελετών από την Διευθύνουσα Υπηρεσία και μάλιστα παρέχεται μια πρόσθετη βοήθεια στο έργο της, είτε από υπάλληλο της υπηρεσίας, είτε από ιδιώτη μηχανικό, διαπιστευμένο και εγγεγραμμένο σε ειδικό Μητρώο, για τον οποίο θα προβλέπονται διαφανή κριτήρια επιλογής από το Δημόσιο, ειδικές προθεσμίες και αυστηρές κυρώσεις σε περίπτωση παραβίασης των νόμιμων υποχρεώσεών του.
- Έχει προβλεφθεί μείωση των χρόνων για τη δικαστική επίλυση των διαφορών, ενώ, εισάγεται ο θεσμός της διαιτησίας και του φιλικού διακανονισμού που θα οδηγήσει σε ταχύτερη παράδοση των έργων.
- Με την αύξηση εγγυήσεων μπαίνουν φραγμοί στους «αλεξιπτωτιστές». Δημιουργούμε δίκαιους κανόνες για τους υγιείς παίκτες της αγοράς», τόνισε ο κ. Καραμανλής
- Επιταχύνεται η υλοποίηση των έργων με την ενίσχυση του συστήματος «Μελέτη – κατασκευή», όπου καλύπτεται το κενό ανάμεσα στις εκπονηθείσες μελέτες και στην πραγματικότητα που καλείται ο εκάστοτε εργολήπτης να αντιμετωπίσει, αξιοποιώντας την εμπειρία των συμβάσεων ΣΔΙΤ.
- Πλέον θα πρέπει να αιτιολογείται η κάθε προσφορά και αυτή ακριβώς η αιτιολογία να γίνεται όρος της σύμβασης.Εάν σε ένα διαγωνισμό ένας εργολήπτης προσφέρει έκπτωση 20%, ένας δεύτερος 25% και πάρει το έργο εκείνος που προσφέρει έκπτωση 60%, θα πρέπει να αιτιολογήσει τη διαφορά αυτή και το κυριότερο, θα γίνει αυτό μέρος της σύμβασης.
- Τέλος, ο υπουργός αναφέρθηκε και στην Κατασκευαστική Κοινοπραξία για την οποία τόνισε ότι αποτελεί μία αναγκαιότητα για την ολοκλήρωση σημαντικών έργων μέσω της ενδυνάμωσης των κατασκευαστικών σχημάτων, ειδικά σε μία χρονική στιγμή κατά την οποία μετά από 18 μήνες το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ωριμάσει πολλά έργα, που θα ξεδιπλωθούν την επόμενη διετία.