THEPOWERGAME
Αν και η UBS βλέπει χαμηλότερο κίνδυνο έλλειψης φυσικού αερίου αυτόν τον χειμώνα στην Ευρώπη σε σχέση με ό,τι προέβλεπε τρεις μήνες πριν, χάρη στα υψηλά ποσοστά αποθήκευσης και την ασθενέστερη ζήτηση λόγω πολύ ζεστού καιρού και των σταθερών ροών LNG, ωστόσο, όπως προειδοποιεί, αυτό που ουσιαστικά έκανε η πρόσφατη μείωση των εξαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου είναι να αυξήσει τον κίνδυνο για τον χειμώνα 2023-2024, με τις τιμές να παίρνουν και πάλι σύντομα την… ανηφόρα.
Η ελβετική τράπεζα αναμένει ότι οι ευρωπαϊκές τιμές φυσικού αερίου θα παραμείνουν εξαιρετικά υψηλές βραχυπρόθεσμα, με τις τιμές φυσικού αερίου TTF για τον χειμώνα 2022-23 στα 180 ευρώ/MWh και κατά μέσο όρο στα 160 ευρώ/MWh το 2023, επειδή θα είναι πιο δύσκολο να γεμίσουν οι αποθήκες το επόμενο έτος με την απώλεια των ρωσικών ροών. Η Ευρώπη θα συνεχίσει να προσελκύει όγκους LNG, αλλά με υψηλό ακόμα κόστος το επόμενο έτος, καθώς οι προσθήκες LNG παραμένουν περιορισμένες και η Ευρώπη πρέπει να αντιμετωπίσει τους πιο ευαίσθητους ως προς τις τιμές Ασιάτες αγοραστές.
Για αυτόν τον χειμώνα η UBS εκτιμά ότι η αγορά θα είναι πολύ «σφιχτή», αλλά δεν θα οδηγήσει απαραιτήτως στην εφαρμογή δελτίων φυσικού αερίου, δεδομένου του επιπέδου ανταπόκρισης στη ζήτηση που έχουμε ήδη δει έως σήμερα και του πολύ ήπιου καιρού τον Οκτώβριο και στις αρχές Νοεμβρίου στην Ευρώπη. Πάντως, αναμένει ότι οι τιμές θα παραμείνουν πολύ ασταθείς, καθώς μια περαιτέρω πτώση των ρωσικών εξαγωγών ή η πλήρης διακοπή θα σήμαινε πιθανό έλλειμμα φυσικού αερίου στην Ευρώπη αυτόν τον χειμώνα και θα μπορούσε να οδηγήσει το TTF και πάλι πάνω από τα 200 ευρώ/MWh, όπως συνέβη τον Αύγουστο/Σεπτέμβριο. Αντίθετα, ένας πολύ ήπιος χειμώνας θα μπορούσε να κρατήσει το TTF πιο κοντά στα 120 ευρώ/MWh.
Η πρόσθετη προμήθεια LNG και η μεγαλύτερη χρήση άνθρακα σημαίνει ότι οι τιμές θα μειωθούν μετά τον χειμώνα 2023-24, αλλά το επόμενο μεγάλο κύμα έργων LNG δεν αναμένεται να ξεκινήσει πριν από το 2025-26. Η UBS αναμένει μικρή αύξηση στις εισαγωγές φυσικού αερίου με αγωγούς στην Ευρώπη και κάποια μείωση της ζήτησης επίσης, αλλά οι υψηλότερες ευρωπαϊκές εισαγωγές LNG θα διατηρήσουν τις παγκόσμιες τιμές υψηλές μέχρι το 2026. Αναμένεται να έρθει λιγότερο ρωσικό αέριο στην παγκόσμια αγορά, το οποίο θα αντισταθμιστεί με την πάροδο του χρόνου από τη χαμηλότερη ζήτηση, καθώς η Ευρώπη εντείνει τις προσπάθειες για διαφοροποίηση μακριά από το φυσικό αέριο.
Καθώς οι Ευρωπαίοι αγοραστές πρόκειται να ανταγωνιστούν με τους Ασιάτες αγοραστές για φορτία LNG τα επόμενα χρόνια, οι ευρωπαϊκές τιμές (TTF) θα παραμείνουν στενά συνδεδεμένες με τις ασιατικές (JKM), όπως εκτιμά η UBS. Βραχυπρόθεσμα, το TTF θα εξακολουθεί να είναι υψηλότερο σε σχέση με το NBP (Βρετανία) και το JKM λόγω των περιορισμών στην ευρωπαϊκή χωρητικότητα αερίου, αλλά αυτή η διαφορά θα περιοριστεί με την πάροδο του χρόνου. Στις ΗΠΑ, η UBS αναμένει σταδιακή μείωση των τιμών το 2023 σε 5,3 δολ./mcf από 6,8 δολ./mcf το 2022, καθώς έρχεται περισσότερη προσφορά και δεν θα υπάρξει νέα εκκίνηση LNG στις ΗΠΑ το επόμενο έτος.
Παράλληλα, η UBS αναμένει ότι και οι τιμές του πετρελαίου θα κινηθούν υψηλότερα. Όπως σημειώνει, οι τιμές του πετρελαίου βραχυπρόθεσμα θα υποστηριχθούν από τη μείωση της παραγωγής του ΟΠΕΚ+, ενώ το επερχόμενο εμπάργκο της Ε.Ε. στο ρωσικό πετρέλαιο αντισταθμίζει τους κινδύνους για τη ζήτηση και την ανανέωση της μείωσης των αποθεμάτων, με το Brent να κυμαίνεται κατά μέσο όρο στα 100 δολ./βαρέλι από το δ’ τρίμηνο του 2022 έως και το α’ τρίμηνο του 2023 και στα 95 δολ./βαρέλι σε μέσο όρο το 2023. Πιο μακροπρόθεσμα, το 2024 οι τιμές του πετρελαίου αναμένεται να κινηθούν στα 85 δολ./βαρέλι, το 2025 στα 80 δολ. και το 2026 στα 75 δολ.