THEPOWERGAME
Κάτι παραπάνω από δυναμική είναι την τελευταία εξαετία η πορεία του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, με τον πήχη για τον τζίρο του e-commerce στη χώρα μας να μπαίνει στα 15,8 δισ. ευρώ για το 2022. Το ποσό αυτό είναι αυξημένο κατά 10% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή επίδοση, όταν οι e-πωλήσεις κινήθηκαν στο επίπεδο των 14,4 δισ. ευρώ.
Πρακτικά οι online πωλήσεις στην Ελλάδα υπερτριπλασιάστηκαν μέσα σε έξι χρόνια (2017-2022), αφού το 2017 μόλις που κινούνταν στο επίπεδο των 5 δισ. ευρώ. Εν τω μεταξύ, περισσότεροι από 7 στους 10 Έλληνες (το 71%) εκτιμάται ότι θα κάνουν ηλεκτρονικές αγορές έως τα τέλη του 2022, όταν έναν χρόνο νωρίτερα το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 69%, ενώ το 2017 μόλις που έφτανε το 45%.
Η ανοδική πορεία του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα αποτυπώνεται και στη διευρυμένη συμμετοχή του στο ΑΕΠ της χώρας. Φέτος οι ηλεκτρονικές πωλήσεις αναμένεται να συνεισφέρουν το 7,74% του ελληνικού ΑΕΠ, από μόλις 2,68% πριν από μια πενταετία.
Ορόσημο η πανδημία
Έτος-σταθμός για το online εμπόριο στη χώρα μας -όπως και παγκοσμίως- ήταν το 2020, με την πανδημία να εκτοξεύει τις ηλεκτρονικές πωλήσεις κατά 77%. Πάντως, από το 2020 και μετά ο ρυθμός ανάπτυξης του e-commerce κάμπτεται σε μεγάλο βαθμό.
«Η μείωση του ρυθμού αύξησης του κύκλου εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου μετά το 2020 υποδηλώνει πιθανότατα το γεγονός ότι καθώς οι αγορές εξέρχονται από την ”οξεία” φάση της πανδημίας, επέρχεται κάποιου είδους σταθεροποίηση αναφορικά με τις αγορές που πραγματοποιούνται ηλεκτρονικά», διαπιστώνει έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για το e-commerce στην Ελλάδα.
Η εικόνα στην Ευρώπη
Σημαντική είναι η συμβολή του ηλεκτρονικού εμπορίου και στην ευρωπαϊκή οικονομία. Σύμφωνα με τη μελέτη του E-commerce Europe, που επικαλείται η έρευνα της εγχώριας Επιτροπής Ανταγωνισμού, η αύξηση του λιανικού ηλεκτρονικού εμπορίου σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι δεδομένη, με τον ρυθμό της να παρουσιάζει διακυμάνσεις μεταξύ των χωρών. Διακυμάνσεις οι οποίες, μάλιστα, κυμαίνονται μεταξύ μιας και τριών ποσοστιαίων μονάδων στις 38 ευρωπαϊκές χώρες που κοιτά η μελέτη.
Από τα 38 αυτά κράτη, το υψηλότερο ποσοστό ανάπτυξης στον κύκλο εργασιών του B2C του ηλεκτρονικού εμπορίου για το 2021 παρουσίασε η Εσθονία, με ρυθμό 47%, ακολουθούμενη από τη Βουλγαρία και την Ουγγαρία, με αντίστοιχους ρυθμούς της τάξεως του 29%. Η Ελλάδα καταλαμβάνει την 32η θέση αυτή της λίστας.
Αν και το ποσοστό των χρηστών στην Ευρώπη που προβαίνουν σε διαδικτυακές αγορές παρουσιάζει υψηλό ρυθμό ανάπτυξης μεταξύ 2017 και 2021, και αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω σύμφωνα με την πρόβλεψη για το 2022, οι ευρωπαϊκές χώρες παρουσιάζουν αρκετά ανομοιογενή εικόνα, λόγω σημαντικών αποκλίσεων στα αντίστοιχα ποσοστά των χρηστών που πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές.
Χώρες όπως η Ολλανδία, η Δανία και η Νορβηγία παρουσιάζουν ποσοστά υψηλότερα του 90% για το 2021, ενώ στον αντίποδα χώρες όπως η Βοσνία, η Αλβανία και το Μαυροβούνιο έχουν επιδόσεις κάτω του 40%. Η Ελλάδα κατέχει την 24η θέση στο σύνολο των 38 χωρών, με ποσοστό το οποίο για το 2021 ανήλθε σε 69%.