Γ.Δ.
1480.92 -0,10%
ACAG
0,00%
5.86
CENER
-0,10%
9.69
CNLCAP
+1,42%
7.15
DIMAND
+0,90%
8.97
NOVAL
0,00%
2.77
OPTIMA
+1,16%
12.24
TITC
+0,33%
30.85
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
-1,09%
1.448
ΑΒΕ
-1,53%
0.45
ΑΔΜΗΕ
-0,89%
2.235
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+0,98%
3.1
ΑΛΦΑ
-1,13%
1.703
ΑΝΔΡΟ
+0,91%
6.68
ΑΡΑΙΓ
-0,59%
11.82
ΑΣΚΟ
+2,15%
2.85
ΑΣΤΑΚ
+2,02%
7.06
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.64
ΑΤΤ
+5,49%
9.6
ΑΤΤΙΚΑ
-0,79%
2.52
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,50%
5.95
ΒΙΟΚΑ
-0,42%
2.36
ΒΙΟΣΚ
+3,97%
1.44
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-1,84%
1.6
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,55%
18
ΔΑΑ
-0,73%
7.94
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
+0,96%
11.61
ΔΟΜΙΚ
+5,36%
3.835
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,25%
0.325
ΕΒΡΟΦ
+5,16%
1.63
ΕΕΕ
-0,24%
33.14
ΕΚΤΕΡ
+0,35%
4.335
ΕΛΒΕ
+0,91%
5.55
ΕΛΙΝ
0,00%
2.25
ΕΛΛ
-0,72%
13.85
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.09
ΕΛΠΕ
-0,59%
7.575
ΕΛΣΤΡ
-1,78%
2.21
ΕΛΤΟΝ
+0,23%
1.756
ΕΛΧΑ
-0,85%
1.876
ΕΝΤΕΡ
+1,00%
8.08
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+2,70%
1.33
ΕΤΕ
+0,07%
8.42
ΕΥΑΠΣ
-0,59%
3.35
ΕΥΔΑΠ
-0,69%
5.74
ΕΥΡΩΒ
-0,13%
2.237
ΕΧΑΕ
-0,41%
4.8
ΙΑΤΡ
-2,30%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-1,31%
0.4135
ΙΛΥΔΑ
+2,02%
1.765
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.99
ΙΝΛΙΦ
-0,39%
5.12
ΙΝΛΟΤ
-1,27%
1.244
ΙΝΤΕΚ
+0,16%
6.08
ΙΝΤΕΡΚΟ
+3,23%
2.56
ΙΝΤΕΤ
-0,79%
1.25
ΙΝΤΚΑ
-0,29%
3.4
ΚΑΡΕΛ
-0,59%
336
ΚΕΚΡ
-2,99%
1.46
ΚΕΠΕΝ
+3,43%
1.81
ΚΛΜ
-0,33%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-2,01%
0.487
ΚΟΥΑΛ
+0,17%
1.2
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,32%
11.5
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-0,87%
1.14
ΛΑΒΙ
-0,11%
0.893
ΛΑΜΔΑ
-0,40%
7.38
ΛΑΜΨΑ
-2,19%
35.8
ΛΑΝΑΚ
-3,16%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+1,46%
1.39
ΛΟΥΛΗ
+0,75%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,50%
2.71
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,34%
3.68
ΜΙΝ
0,00%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,27%
23.88
ΜΟΝΤΑ
-8,11%
3.4
ΜΟΤΟ
+0,71%
2.83
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,56%
25.06
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,29%
3.49
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+0,77%
36.78
ΝΑΚΑΣ
+2,21%
2.78
ΝΑΥΠ
-0,86%
0.922
ΞΥΛΚ
+0,72%
0.278
ΞΥΛΠ
-3,76%
0.41
ΟΛΘ
-1,89%
20.8
ΟΛΠ
-0,18%
27.5
ΟΛΥΜΠ
-0,39%
2.57
ΟΠΑΠ
+0,06%
16.02
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,22%
0.897
ΟΤΕ
0,00%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,51%
11.76
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.36
ΠΕΙΡ
-1,58%
3.926
ΠΕΤΡΟ
+0,23%
8.88
ΠΛΑΘ
+0,47%
4.265
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-0,34%
1.164
ΠΡΟΝΤΕΑ
-6,29%
6.7
ΠΡΟΦ
-0,97%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+2,31%
1.99
ΣΑΡ
-0,36%
11.14
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,45%
0.35
ΣΙΔΜΑ
+0,30%
1.68
ΣΠΕΙΣ
-0,87%
6.84
ΣΠΙ
+0,60%
0.67
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.21
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
+1,75%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,62%
1.632
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+0,63%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.21
ΦΡΛΚ
+0,49%
4.095
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Λιμένας Αλεξανδρούπολης: Γιατί αποφασίσθηκε η ακύρωση της αποκρατικοποίησης

Την επιλογή αξιοποίησης του Λιμένα Αλεξανδρούπολης από το ΤΑΙΠΕΔ έλαβε πριν από λίγες ημέρες η κυβέρνηση. Έτσι ακυρώνεται η αποκρατικοποίηση με την πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) που είχε ξεκινήσει τον Ιούλιο του 2020, αλλά που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.

Είναι η πρώτη φορά που η κυβέρνηση κάνει πίσω σε μια αποκρατικοποίηση που έχει συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων (Asset Development Plan) του ΤΑΙΠΕΔ. Στο παρελθόν ανεστάλησαν αποκρατικοποιήσεις μόνον για λίγο ή ακυρώθηκαν αποκρατικοποιήσεις με παρέμβαση της Δικαιοσύνης. Στην τελευταία κατηγορία περιλαμβάνονται οι ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, η αποκρατικοποίηση των οποίων ακυρώθηκε μετά από σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Η κυβέρνηση οδηγήθηκε στη απόφαση ακύρωσης της αποκρατικοποίησης του ΟΛΑ, καθώς έκρινε χαμηλό το υπερατλαντικό ενδιαφέρον για ένα τόσο σημαντικής γεωστρατηγικής σημασίας λιμάνι. Παράλληλα με την απόφαση αυτή υπογραμμίζεται η έξοδος της ελληνικής κυβέρνησης (και των αποφάσεών της) από τις μνημονιακές υποχρεώσεις που είχαν επιβάλλει οι πιστωτές μας.

Ο πιο σημαντικός λόγος ωστόσο που το Μέγαρο Μαξίμου ανέκρουσε πρύμναν με την αποκρατικοποίηση του ΟΛΑ ήταν το «χλιαρό» αμερικανικό ενδιαφέρον. Όπως σχολίασαν κυβερνητικά στελέχη, οι Αμερικανοί που δηλώνουν πως στηρίζουν την παράκαμψη Βόσπορου μέσω σιδηροδρόμου, θα μπορούσαν να είχαν στείλει επενδυτές με πιο ισχυρό  ενδιαφέρον. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι πιθανώς ο υπερατλαντικός παράγοντας να μην θέλει να πιέσει τους Τούρκους, αν και η παράκαμψη αυτή δεν θα μεταφέρει πάνω από 5% – 7% των εμπορευμάτων που διακινούνται σήμερα από τα στενά του Βοσπόρου.

Σύμφωνα με πληροφορίες ο ένας εκ των δύο ενδιαφερομένων για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είναι μεγάλος επενδυτής, αλλά είχε μικρό επενδυτικό (Quintana Infrastructure & Development) ενδιαφέρον και ο δεύτερος είχε μεγάλο ενδιαφέρον αλλά ήταν μικρός επενδυτής (Black Summit). Επίσης οι δύο ενδιαφερόμενοι δεν κατάφεραν να «συναντηθούν» μεταξύ τους έτσι ώστε να δημιουργήσουν ένα ισχυρό επενδυτικό σχήμα.

Η κυβέρνηση ανέμενε μέχρι το τέλος της διαδικασίας το ενδεχόμενο μήπως προέκυπτε κάποιο νέο αμερικανικό επιχειρηματικό ενδιαφέρον. Εις μάτην όμως. Τώρα όλα δείχνουν ότι η αξιοποίηση του λιμένα έρχεται στα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο από το 2019 έχει χρισθεί και ως η Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων της χώρας.

Συγκεκριμένα το ΤΑΙΠΕΔ ενεργεί ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, κατά την έννοια της περιβαλλοντικής νομοθεσίας για τον ΟΛΠ, τον ΟΛΘ, καθώς και για τα 10 περιφερειακά λιμάνια του χαρτοφυλακίου του, συμπεριλαμβανομένων των δραστηριοτήτων που θα υπο-παραχωρηθούν σε επενδυτές.

Σημειώνεται ότι η γεωστρατηγική σημασία του Λιμένα της Αλεξανδρούπολης είναι πολύ μεγαλύτερη από την επιχειρηματική ή/και οικονομική του αξία. Οι εμπορικές δραστηριότητες του λιμένα το 2021 δεν ξεπέρασαν σε έσοδα το 1,5 εκατ. ευρώ και σε κέρδη τα 0,6 εκατ. ευρώ. Παραμένει ωστόσο μια εναλλακτική πύλη τροφοδοσίας παρευξείνιων κρατών της συμμαχίας του ΝΑΤΟ, πέραν εκείνης του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων. Μάλιστα σε συναντήσεις που είχαν πρόσφατα στην Αθήνα κυβερνητικά στελέχη της χώρας μας, της Βουλγαρίας και της Ε.Ε., συζητήθηκε διεξοδικά το θέμα της αξιοποίησης του Λιμένα Αλεξανδρούπολης και σιδηροδρομική διασύνδεσή του με άλλα λιμάνια του Ευξείνου πόντου.

Ειδικότερα στο επίκεντρο των συζητήσεων του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή, με τον αναπληρωτή πρωθυπουργό και υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών της Βουλγαρίας κ. Χρίστο Αλέξιεφ, τον υπουργό Οικονομίας και Βιομηχανίας της Βουλγαρίας κ. Νικόλα Στογιάνοφ και τον  υπουργού Ενέργειας της Βουλγαρίας κ. Ρόσεν Χριστόφ τέθηκαν οι σιδηροδρομικές και οδικές συνδέσεις Ελλάδας – Βουλγαρίας, αλλά και η συνεργασία στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο καθίσταται ενεργειακός κόμβος ιδιαίτερης γεωπολιτικής σημασίας. Η πολυπληθής βουλγαρική αντιπροσωπεία δείχνει το ενδιαφέρον της γειτονικής κυβέρνησης για τη δημιουργία εναλλακτικών διαμεταφορικών δικτύων από εκείνο του Βοσπόρου.

«Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση λοιπόν στο διακρατικό έργο “Sea2Sea”. Τη σιδηροδρομική σύνδεση με τη Βουλγαρία, αλλά και με τη Ρουμανία, με σύγχρονο σιδηρόδρομο, ικανό να εξυπηρετήσει τρένα υψηλών ταχυτήτων», είχε σχολιάσει μετά την συνάντηση ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών & Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!