THEPOWERGAME
Η ΕΕ και οι ΗΠΑ συνεργάζονται στενά για να συντονίσουν τις κυρώσεις εις βάρος της Ρωσίας σε ένα περιβάλλον γενικότερης γεωπολιτικής αστάθειας, παράλληλα και παράλληλα προσπαθούν να λειάνουν τις αιχμές από τις μεταξύ τους εμπορικές σχέσεις. Τα αρμόδια κλιμάκια των ΗΠΑ και της ΕΕ ξεκίνησαν διαβουλεύσεις την περασμένη Παρασκευή προκειμένου να βρεθεί κοινό έδαφος πάνω στα φορολογικά κίνητρα που προσφέρει η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν για την αμερικανική αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων (EV).
Η ΕΕ θεωρεί πως η αμερικανική νομοθεσία, η οποία ψηφίστηκε και επικυρώθηκε τον περασμένο Αύγουστο από τον Μπάιντεν, για την προώθηση της πράσινης ενέργειας μεταχειρίζεται ευνοϊκά τις αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ εις βάρος των εισαγωγέων της. Ανάλογα παράπονα έχουν εκφραστεί από την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα. Και οι τρεις υποστηρίζουν πως οι κανόνες των ΗΠΑ πιθανότατα να παραβιάζουν το ρυθμιστικό πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, βάσει του οποίου τα εισαγόμενα προϊόντα θα πρέπει να έχουν ίση μεταχείριση με τα εγχώρια.
Μια από τις επίμαχες προβλέψεις της νομοθεσίας είναι η επιστροφή φόρων έως και 7.500 δολαρίων σε όσα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα συναρμολογούνται στη Βόρεια Αμερική. Επιπροσθέτως, από το 2023 τουλάχιστον το 40% των μεταλλευμάτων που χρησιμοποιούνται στις μπαταρίες των ηλεκτροκίνητων θα πρέπει να προέρχονται από τις ΗΠΑ ή από χώρες που έχουν συνάψει συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου με την Ουάσιγκτον. Και αυτό το όριο θα αυξάνεται κάθε χρόνο μέχρι να φθάσει το 80%. Η Νότια Κορέα, όπου διατηρούν την έδρα τους οι Hyundai Motor και Kia, έχει απευθυνθεί ήδη στον Λευκό Οίκο.
Από την πλευρά της ΕΕ, ο επίτροπος Εμπορίου, Βάλντις Ντομπρόβσκις, δήλωσε πως αρκετές από τις πράσινες επιδοτήσεις των ΗΠΑ καταλήγουν σε διακρίσεις εις βάρος των αυτοκινητοβιομηχανιών, των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, των ενεργοβόρων βιομηχανιών και των βιομηχανιών παραγωγής μπαταριών της Ευρώπης. Ο πρόεδρος της Γαλλίας, Εμανουέλ Μακρόν, δήλωσε πρόσφατα πως η ΕΕ θα πρέπει να αντιδράσει με την υιοθέτηση ανάλογων μέτρων για τη στήριξη της παραγωγής ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην ενιαία αγορά.
Η Τσεχία, η οποία διατηρεί την εκ περιτροπής προεδρεία της ΕΕ, επιχειρεί έναν συμβιβασμό. Ο υπουργός Βιομηχανίας και Εμπορίου, Ζόζεφ Σικέλα, είπε πως η Ευρώπη επιδιώκει ανάλογη εξαίρεση από την αμερικανική νομοθεσία που εξασφάλισε ο Καναδάς και το Μεξικό. Μάλιστα, όπως επισημαίνεται σε σχετικό δημοσίευμα της Wall Street Journal, ο Καναδάς με τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έκαναν λόμπινγκ έτσι ώστε οι επιδοτήσεις να καλύπτουν όσα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα συναρμολογούνται στη Βόρεια Αμερική και όχι μόνον στις ΗΠΑ.
Η αμερικανική νομοθεσία δεν αναμένεται να έχει μόνον επιπτώσεις στις εισαγωγές ευρωπαϊκών ηλεκτροκίνητων αυτοκίνητων στις ΗΠΑ αλλά και στις επενδύσεις των αμερικανικών εντός Ευρώπης. Τον Σεπτέμβριο, η Wall Street Journal αποκάλυψε πως η Tesla πάγωσε σχέδια για την κατασκευή κυψελών μπαταρίας στη Γερμανία λόγω των αμερικανικών επιδοτήσεων. Μάλιστα, η Συνομοσπονδία Ευρωπαϊκών Επιχειρήσεων, γνωστή και ως Business Europe, απευθύνθηκε γραπτώς στον κ. Ντομπρόβσκις και την επίτροπο Ανταγωνισμού, Μαργκρέτε Βεστάνγκερ, τον περασμένο μήνα για να τονίσει πως η αμερικανική νομοθεσία μπορεί να πλήξει τις αμερικανικές εισαγωγές στην Ευρώπη και να αυξήσει το κόστος για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.