Γ.Δ.
1480.23 -0,15%
ACAG
+0,17%
5.87
CENER
-0,52%
9.65
CNLCAP
+1,42%
7.15
DIMAND
+0,90%
8.97
NOVAL
0,00%
2.77
OPTIMA
+1,32%
12.26
TITC
+0,65%
30.95
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
-1,23%
1.446
ΑΒΕ
-1,53%
0.45
ΑΔΜΗΕ
+0,67%
2.27
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+0,33%
3.08
ΑΛΦΑ
0,00%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.62
ΑΡΑΙΓ
-1,01%
11.77
ΑΣΚΟ
+1,79%
2.84
ΑΣΤΑΚ
+2,02%
7.06
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,46%
8.6
ΑΤΤ
+2,42%
9.32
ΑΤΤΙΚΑ
-0,79%
2.52
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,17%
5.97
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+1,44%
1.405
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-3,68%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,88%
17.94
ΔΑΑ
-0,65%
7.946
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
+1,74%
11.7
ΔΟΜΙΚ
+7,01%
3.895
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+3,23%
1.6
ΕΕΕ
-0,36%
33.1
ΕΚΤΕΡ
-0,69%
4.29
ΕΛΒΕ
+0,91%
5.55
ΕΛΙΝ
+2,22%
2.3
ΕΛΛ
0,00%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,24%
2.085
ΕΛΠΕ
-0,79%
7.56
ΕΛΣΤΡ
-0,44%
2.24
ΕΛΤΟΝ
+0,46%
1.76
ΕΛΧΑ
-0,95%
1.874
ΕΝΤΕΡ
+1,00%
8.08
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,77%
1.305
ΕΤΕ
+0,59%
8.464
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.79
ΕΥΡΩΒ
-0,45%
2.23
ΕΧΑΕ
-0,93%
4.775
ΙΑΤΡ
+0,57%
1.75
ΙΚΤΙΝ
-1,19%
0.414
ΙΛΥΔΑ
+4,05%
1.8
ΙΝΚΑΤ
+0,20%
5
ΙΝΛΙΦ
0,00%
5.14
ΙΝΛΟΤ
-1,27%
1.244
ΙΝΤΕΚ
+0,66%
6.11
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,61%
2.44
ΙΝΤΕΤ
-0,79%
1.25
ΙΝΤΚΑ
-0,59%
3.39
ΚΑΡΕΛ
-0,59%
336
ΚΕΚΡ
-2,99%
1.46
ΚΕΠΕΝ
+3,43%
1.81
ΚΛΜ
+0,33%
1.51
ΚΟΡΔΕ
-0,80%
0.493
ΚΟΥΑΛ
+0,67%
1.206
ΚΟΥΕΣ
+1,31%
5.4
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,88%
11.45
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+3,48%
1.19
ΛΑΒΙ
-0,22%
0.892
ΛΑΜΔΑ
+0,27%
7.43
ΛΑΜΨΑ
-1,64%
36
ΛΑΝΑΚ
-3,16%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,73%
1.38
ΛΟΥΛΗ
+0,75%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,87%
2.72
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-0,40%
3.715
ΜΙΝ
+1,69%
0.6
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,02%
23.82
ΜΟΝΤΑ
-0,54%
3.68
ΜΟΤΟ
+1,07%
2.84
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-1,43%
24.84
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.975
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+0,22%
36.58
ΝΑΚΑΣ
+2,21%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,43%
0.934
ΞΥΛΚ
+1,45%
0.28
ΞΥΛΠ
-3,76%
0.41
ΟΛΘ
-0,47%
21.1
ΟΛΠ
-0,18%
27.5
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.58
ΟΠΑΠ
-0,12%
15.99
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,22%
0.897
ΟΤΕ
-0,07%
14.54
ΟΤΟΕΛ
+0,34%
11.74
ΠΑΙΡ
-0,45%
1.095
ΠΑΠ
-0,42%
2.36
ΠΕΙΡ
-1,73%
3.92
ΠΕΤΡΟ
+0,23%
8.88
ΠΛΑΘ
+1,53%
4.31
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-0,34%
1.164
ΠΡΟΝΤΕΑ
-0,70%
7.1
ΠΡΟΦ
-0,58%
5.15
ΡΕΒΟΙΛ
+5,91%
2.06
ΣΑΡ
-0,18%
11.16
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,45%
0.35
ΣΙΔΜΑ
+1,19%
1.695
ΣΠΕΙΣ
-0,87%
6.84
ΣΠΙ
+2,10%
0.68
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
+1,75%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,37%
1.628
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+0,63%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.21
ΦΡΛΚ
+0,37%
4.09
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Κουμπαράς για νέα έργα μέσω ιδιωτικοποιήσεων

Μια πρόταση του Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ) προς την κυβέρνηση για τη χρηματοδότηση νέων έργων βλέπουν με καλό μάτι στο Μέγαρο Μαξίμου.

Η πρόταση, που είχε διατυπωθεί δημοσίως προ μηνών από τον πρόεδρο του ΣΤΕΑΤ και επικεφαλής της ΑΚΤΩΡ Γιώργο Συριανό, προβλέπει τη δημιουργία ενός «κουμπαρά» στον οποίο θα συγκεντρώνεται ποσοστό των «υπερεσόδων» που έχει το ΤΑΙΠΕΔ από νέες συμβάσεις παραχώρησης υποδομών, όπως η Εγνατία Οδός και η Αττική Οδός.

Μόνο από τις δύο συγκεκριμένες συμβάσεις, χωρίς να υπολογίζονται μελλοντικές παραχωρήσεις, το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να συγκεντρώσει περισσότερα από 3,5 δισ. ευρώ. Τμήμα αυτών των εσόδων μπορούν να χρηματοδοτήσουν νέα έργα υποδομών στην Αττική (όπως η σήραγγα Ηλιούπολης που θα συνδέει τον Καρέα με την Λεωφόρο Βουλιαγμένης) και στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Μπορούν επίσης να συμβάλλουν στη χρηματοδότηση των λεγόμενων «πληρωμών διαθεσιμότητας» που θα πληρώνει το δημόσιο στους αναδόχους έργων με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Πλήθος έργων υποδομής προωθούνται αυτή την περίοδο με το συγκεκριμένο μοντέλο, χωρίς να έχουν εξασφαλιστεί τα κονδύλια για την καταβολή των πληρωμών διαθεσιμότητας.

Το επιχείρημα των ισχυρών κατασκευαστών και των άλλων υποστηρικτών αυτής της πρότασης είναι πως το ΤΑΙΠΕΔ έχει «υπερέσοδα» λόγω της καλής πορείας της οικονομίας, που δεν είχαν υπολογιστεί όταν συμφωνήθηκε με τους δανειστές πως το σύνολο αυτών των εσόδων θα πήγαινε για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους. Συνεπώς, οι δανειστές πρέπει να είναι πιο ελαστικοί και να επιτρέψουν να διατεθεί για αναπτυξιακές επενδύσεις ένα τμήμα αυτών των εσόδων και να μην κατευθυνθεί στη «μαύρη τρύπα» του χρέους. Ούτως ή άλλως η συμφωνία της προηγούμενης κυβέρνησης με τους δανειστές ανέφερε πως ένα τμήμα από τα έσοδα αξιοποίησης της κρατικής περιουσίας, που θα συγκέντρωνε το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ) θα κατευθύνονταν για επενδύσεις.

Η αναζήτηση πρόσθετων πόρων είναι μονόδρομος για την κυβέρνηση, αφού στο Μέγαρο Μαξίμου (που δίνουν μάχη ώστε να μην αυξηθούν φέτος τα διόδια επειδή είναι προεκλογική χρονιά) επιδιώκουν να προχωρήσουν ως δημόσιο έργο τη σήραγγα Ηλιοπούλεως. Θα ήταν δύσκολο σε οποιαδήποτε κυβέρνηση να προχωρήσει ένα δεύτερο έργο με διόδια στο Λεκανοπέδιο όπου ήδη λειτουργεί η Αττική Οδός. Έτσι, η σύμβαση παραχώρησης και το μοντέλο της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) θεωρείται η τελευταία λύση για την υπόγεια οδική σύνδεση του Καρέα με την Λεωφόρο Βουλιαγμένης.

Το έργο ανακοινώνεται επί δεκαετίες χωρίς να προχωρούν ούτε οι μελέτες. Μάλιστα την τελευταία 25ετία προκηρύχθηκαν και δύο διαγωνισμοί για την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι την παραλιακή (που ευτυχώς ακυρώθηκαν) χωρίς να υπάρχουν οι στοιχειώδεις μελέτες. Μέσα στις επόμενες ημέρες το υπουργείο Υποδομών και η Lamda Development προγραμματίζουν εκδήλωση για την ανακοίνωση της συμφωνίας με βάση την οποία η τελευταία θα χρηματοδοτήσει τις μελέτες τόσο για τη σήραγγα Ηλιουπόλεως, όσο και για τη μετατροπή της Βουλιαγμένης σε ελεύθερη λεωφόρο (χωρίς φανάρια), κατά τα πρότυπα της Αττικής Οδού.

Χωρίς τα συγκεκριμένα έργα αναμένεται κυκλοφοριακό χάος στην περιοχή του Ελληνικού με την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του επενδυτικού σχεδίου της Lamda Development που προβλέπει πως θα κατασκευαστεί το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της χώρας, ξενοδοχειακά συγκροτήματα, κτίρια γραφείων, κ.α.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!