THEPOWERGAME
Αντιμέτωπη με ένα ακόμη ενεργειακό σοκ βρίσκεται αυτόν τον χειμώνα η Ευρώπη, καθώς απειλείται με διακοπή των παραδόσεων ντίζελ από τη Ρωσία λόγω την κυρώσεων για τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Σημειώνεται ότι η Ευρώπη λαμβάνει ετησίως από τη Ρωσία 200 εκατομμύρια βαρέλια ντίζελ, γεγονός που την καθιστά τον μεγαλύτερο προμηθευτή της. Από τις αρχές Φεβρουαρίου, όμως, οι κυρώσεις της ΕΕ θα απαγορεύσουν την παράδοση σχεδόν όλων των θαλάσσιων προϊόντων διύλισης πετρελαίου, μεταξύ των οποίων και το ντίζελ,όπως μεταδίδει το Bloomberg.
Με τον χρόνο να μετρά ήδη αντίστροφα, οι έμποροι δεν έχουν άλλη επιλογή από το να προχωρήσουν σε δραματικές περικοπές.
Οι συνδυασμένες εισαγωγές ντίζελ στην ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο -τ ο οποίο επίσης απαγορεύει τις ρωσικές αποστολές – μειώθηκαν από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa Ltd, και τώρα πρόκειται να αυξηθούν ξανά, κατά περίπου μισό εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα.
Εάν αυτός ο ρυθμός συνεχιστεί μέχρι τα τέλη του τρέχοντος μήνα, οι εισαγωγές θα πρέπει να μειωθούν κατά περισσότερα από 5.000 βαρέλια ημερησίως από την 1η Νοεμβρίου έως την προθεσμία του Φεβρουαρίου. Οποιαδήποτε επιβράδυνση σε αυτό το χρονοδιάγραμμα θα έκανε την τελική αποκοπή το 2023 ακόμη πιο επώδυνη.
Σε αυτό το κλίμα, η απαλλαγή από τις ρωσικές προμήθειες είναι μια εξαιρετικά δύσκολη εξίσωση. Η Γαλλία, ένας από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς της Ευρώπης, βιώνει ήδη δραματικές μειώσεις στην παραγωγή ντίζελ, λόγω απεργιών στα διυλιστήριά της. Αντίστοιχα στη Γερμανία, τη χώρα με την υψηλότερη ζήτηση ντίζελ στην Ευρώπη, το διυλιστήριο Schwedt κινδυνεύει να χάσει την πρόσβαση σε αργό πετρέλαιο μέσω του αγωγού Druzhba.
Για την ΕΕ, η αύξηση των εισαγωγών από εναλλακτικές πηγές, όπως η Μέση Ανατολή, είναι πλέον μονόδρομος, ενώ ήδη οι εισαγωγές από παραγωγούς εκτός Ρωσίας βρίσκονται κοντά σε ιστορικό υψηλό. Στο παιχνίδι μπαίνει και η Κίνα, επιτρέποντας περισσότερες εξαγωγές καυσίμων.
Λογικά, δεν θα υπάρξει πρόβλημα, ενώ αντίθετα η Ρωσία θα πρέπει να ανακατευθύνει το ντίζελ και τα άλλα προϊόντα καυσίμων της στις αγορές, εκτός ΕΕ.