THEPOWERGAME
Στο υπουργείο Εσωτερικών δημιουργείται ένα κέντρο το οποίο θα παρακολουθεί τις αρμοδιότητες όλου του Δημοσίου και του κράτους, δήλωσε στα Παραπολιτικά 90, 1 και τον Παναγιώτη Τζένο, ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης. Διευκρίνισε ότι το κέντρο αυτό θα είναι γνωμοδοτικό, θα εισηγείται και ο υπουργός θα κάνει την κατανομή των αρμοδιοτήτων.
Επίσης, ο Μάκης Βορίδης προανήγγειλε ότι ως τον Μάρτιο θα κατατεθεί νομοσχέδιο που θα σβήνει τις αρμοδιότητες του Δημοσίου. Πρόσθεσε πως ο κανόνας των προσλήψεων στο δημόσιο παραμένει στο ένα προς ένα.
Για την υπόθεση Πάτση είπε πως η ιδιότητα του βουλευτή είναι συνδεδεμένη με ένα συγκεκριμένο κώδικα συμπεριφοράς, ο οποίος συνολικά πρέπει να τηρείται. Είπε πως ο βουλευτής και ο πολιτικός πρέπει να φέρεται με έναν τρόπο που να μην δημιουργεί προβλήματα στον ίδιο και την παράταξη του. Σημείωσε ότι ο βουλευτής υπερέβη αυτό που έπρεπε να κάνει.
Όσο για τις αυτοδιοικητικές εκλογές, ο Μάκης Βορίδης ξεκαθάρισε ότι ποτέ το υπουργείο Εσωτερικών δεν μίλησε για αλλαγή ημερομηνίας. Είπε πως το δίλημμα των εκλογών είναι πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και αυτοδύναμη κυβέρνηση ή Τσίπρας, Βαρουφάκης και ολίγον Ανδρουλάκης.
Τα κυριότερα σημεία της συνέντευξης του Μάκη Βορίδη:
Αναφορικά με τον μηχανισμό εξορθολογισμού αρμοδιοτήτων πολυεπίπεδης διακυβέρνησης
- Γνωρίζετε τη συζήτηση η οποία έρχεται και επανέρχεται στην πολιτική μας ζωή όταν κυρίως υπάρχουν καταστροφές για τα θέματα της αλληλεπικάλυψης αρμοδιοτήτων, του συντονισμού των φορέων, τι πρέπει να κάνει ο καθένας, ποιος είναι υπεύθυνος. Ένα παράδειγμα είναι όταν θέλουμε να κάνουμε διαχείριση πολύ κρίσιμων πραγμάτων όπως πχ διαχείριση υδάτων. Είναι ένα πολύ κρίσιμο ζήτημα και έχει πάρα πολλές παραμέτρους γιατί το νερό το χρησιμοποιούμε για την άρδευση άρα το χρειαζόμαστε για τις καλλιέργειες μας, το χρειαζόμαστε για την ύδρευση, έχει μια διαχείριση η οποία γίνεται από εταιρείες, από βιομηχανίες οι οποίες εμφιαλώνουνε νερό από πηγές άρα μια πολιτική για το νερό, μια διαχείριση για το νερό, στόχους για το τι θέλουμε να κάνουμε με τη διαχείριση των υδάτων ποιος τα κάνει αυτά; Εκεί θα δείτε ότι είναι το υπουργείο Περιβάλλοντος, είναι το υπουργείο Υγείας που βάζει υγειονομικές παραμέτρους, είναι το υπουργείο Ανάπτυξης, είναι το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και από κάτω είναι ένα σύνολο εμπλεκομένων φορέων όπως είναι πχ η ΕΥΔΑΠ, η ΕΥΔΑΘ, οι δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης, οι περιφέρειες οι οποίες χορηγούνε άδειες για τις γεωτρήσεις… Σήμερα που συζητάμε στο ελληνικό κράτος δεν υπάρχει ένα σημείο το οποίο να ξεκαθαρίζει το θέμα των αρμοδιοτήτων, να κρίνει το θέμα των αρμοδιοτήτων. Αυτό γίνεται γιατί είναι πολλοί και διαφορετικοί εμπλεκόμενοι φορείς με διαφορετικές οπτικές ο καθένας και διαφορετικές προτεραιοποίησεις σε κάθε θέμα, σε κάθε οριζόντια πολιτική. Για παράδειγμα το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης προτεραιότητά του είναι η άρδευση, να μπορεί να βρει νερό για τα χωράφια αυτό κοιτάει, είναι η αγωνία του άρα εκεί θα κάνει αρδευτικά έργα. Αυτή η διαχείριση δεν πρέπει κάπως να συνταιριάζει με τις υδρευτικές ανάγκες μιας περιοχής; Ναι αλλά η δουλειά του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης δεν είναι να υδρεύει, είναι να αρδεύει. Άρα σήμερα για πρώτη φορά στο ελληνικό δημόσιο δημιουργείται ένα συγκεκριμένο κέντρο που κάνει αυτό το πράγμα συνεχώς. Πως δηλαδή στο υπουργείο Εσωτερικών υπάρχει ένας μηχανισμός που παρακολουθεί τις προσλήψεις σε όλο το δημόσιο και είναι η δουλειά του του μηχανισμού αυτού δηλαδή να ξέρει πόσοι έφυγαν, να ξέρει πόσοι πρέπει να μπουν, να κατανέμει τις προσλήψεις, να παρακολουθεί το ανθρώπινο δυναμικό στους φορείς. Με τον ίδιο τρόπο δημιουργείται στο υπουργείο Εσωτερικών ένας κεντρικός μηχανισμός ο οποίος παρακολουθεί τις αρμοδιότητες όλου του δημοσίου, όλου του κράτους. Πως κατανέμονται, πως ασκούνται, τις συνδέει με το ανθρώπινο δυναμικό, τις συνδέει με την δημοσιονομική δυνατότητα του κάθε φορέα και φτιάχνει ένα κέντρο το οποίο είναι ουσιαστικά από τη μια πλευρά συγκέντρωση της πληροφορίας. Δηλαδή φτιάχνουμε ένα παρατηρητήριο, εκεί φτιάχνουμε ένα διοικητικό κέντρο, φτιάχνουμε και ένα εργαλείο ψηφιακό όπου μαζεύονται όλες οι αρμοδιότητες, το παρατηρητήριο τις συγκεντρώνει και έρχεται να δώσει την πληροφορία σε ένα συντονιστικό μηχανισμό που είναι διαβουλευτικός και συμμετέχουν όλοι. Το παρατηρητήριο και το κέντρο αυτό είναι γνωμοδοτικό και εισηγείται την απόφαση στον υπουργό Εσωτερικών. Ο υπουργός Εσωτερικών είναι τελικά αυτός που θα κάνει την κατανομή των αρμοδιοτήτων. Επομένως η δουλειά αυτού του μηχανισμού είναι να κοιτάει συνεχώς το ζήτημα των αρμοδιοτήτων. Έρχεται για παράδειγμα μια καινούργια αρμοδιότητα η οποία ψηφίζεται στη Βουλή πριν ψηφιστεί στη Βουλή αυτό θα έρχεται σε αυτό το κέντρο για να κάνουμε έναν έλεγχο. Μήπως το κάνει κι άλλος, μήπως δεν χρειάζεται να το κάνεις εσύ μήπως το κάνει κάποιος άλλος καλύτερα, μήπως μπορούμε να το παντρέψουμε με κάποιον άλλο. Αυτό είναι μια εργώδης προσπάθεια γιατί μιλάμε για δεκάδες χιλιάδες αρμοδιότητες.
- Το επόμενο διάστημα θα κάνουμε ένα νομοσχέδιο, ελπίζω μέχρι το Μάρτιο να το έχουμε ετοιμάσει, με το οποίο θα σβήνουμε αρμοδιότητες του Δημοσίου. Πάρα πολλές αρμοδιότητες που είτε δεν ασκούνται καθόλου αλλά όμως υπάρχουν νομικά είτε ασκούνται υποτυπωδώς επομένως δεν χρειάζεται να ασκούνται και καθόλου στο τέλος και άρα θα διαμορφώσουμε ένα καινούργιο πεδίο ελευθερίας. Δηλαδή όλο αυτό το πράγμα της υπερύθμισης που ζήσαμε τα χρόνια της επιρροής του κρατισμού στην Ελλάδα αυτό τώρα πηγαίνουμε σταδιακά να ανατρέψουμε προκειμένου να ξαναδούμε όντως ένα παλιό σύνθημα της ΝΔ που ήταν η επανίδρυση του κράτος. Αυτό είναι η επανίδρυση του κράτους, με αυτό τον τρόπο μπορεί να γίνει.
Αναφορικά με τις θέσεις εργασίας στο Δημόσιο
- Ο κανόνας παραμένει στο 1 προς 1 και οφείλω να σας πω ότι ενώ βλέπετε μια σημαντική βελτίωση, που παρατηρούμε όλοι, στην αποτελεσματικότητα της λειτουργίας του δημοσίου φέτος τα ποσοστά που έχουμε μέχρι τον Αύγουστο δείχνει ότι έχουμε ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά, ίσως το δεύτερο χαμηλότερο αριθμό απασχολουμένων στο Δημόσιο την τελευταία 15ετία. Που σημαίνει ότι και προσεκτικοί είμαστε στη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού αλλά και ταυτόχρονα βελτιώνουμε την ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού και τις διαδικασίες προκειμένου να μπορούμε να παρέχουμε καλύτερες υπηρεσίες.
Αναφορικά με την υπόθεση του κ. Πάτση
- Δεν μπορώ να εμβαθύνω γιατί δεν ξέρω όλες τις πτυχές. Η ιδιότητα του πολιτικού, η ιδιότητα του βουλευτή είναι συνδεδεμένη με την τήρηση ενός συγκεκριμένου κώδικα συμπεριφοράς. Είναι ξεκάθαρο ότι αυτός ο κώδικας πρέπει συνολικά να τηρείται. Δεν είναι μόνο ορισμένες αυτονόητες παραδοχές όπως είναι η τήρηση του νόμου, ο νόμος λεει για παράδειγμα ότι δεν μπορείς να συμμετέχεις σε εξωχώριες εταιρείες άρα δεν χρειάζεται να πάμε στη δεοντολογία για να πούμε ότι δεν πρέπει να συμμετέχεις σε εξωχώριες εταιρίες. Δεν πρέπει να συμμετέχεις σε εξωχώριες εταιρείες γιατί το λεει ο νόμος αλλά πέρα από αυτό υπάρχουν και ορισμένα ζητήματα εφόσον ο βουλευτής και ο πολιτικός εκτίθεται σε δημοσία κρίση καθημερινά χωρίς να θέλω να παριστάνω τον υπέρ πουριτανό αλλά από την άλλη μεριά είναι σαφές ότι πρέπει να φέρεται με έναν τρόπο που να μην δίνει λαβή και δικαιώματα για συζητήσεις οι οποίες μπορούνε να δημιουργήσουν θέματα και στην παράταξή του και φυσικά στον ίδιο. Είναι σαφές ότι ο συγκεκριμένος υπερέβη αυτά που έπρεπε να κάνει. Τα ζητήματα της νομιμότητας φαντάζομαι θα τα εκθέσει εκεί που πρέπει να τα εκθέσει αλλά κρίθηκαν οι εξηγήσεις οι οποίες έδωσε προς τον γραμματέα της ΚΟ όπου αναφέρονται μη ικανοποιητικές για αυτό απεπέμφθη από την ΚΟ της ΝΔ. Αυτό που θέλω να πω σαν γενικό κανόνα εξ αφορμής αυτού του περιστατικού το ζήτημα της δημόσιας συμπεριφοράς των πολιτικών η απάντηση είναι ότι ναι πρέπει να ελέγχεται, σωστά ελέγχεται και η ΝΔ πολύ καλά κάνει και ο πρωθυπουργός πολύ καλά κάνει και δίνει ένα τόνο αυστηρότητας στα ζητήματα αυτά.
Αναφορικά με την ημερομηνία των αυτοδιοικητικών εκλογών
- Διάφοροι από το ΣΥΡΙΖΑ διαβάζουν διάφορα σε δικές τους εφημερίδες και μετά έρχονται και μας κάνουν ερωτήματα επειδή διάβασαν κάτι στις εφημερίδες που έχουν πει οι ίδιοι να τα γράψουν. Και αναγκαζόμαστε να σχολιάζουμε δημοσιεύματα. Ποτέ το υπουργείο Εσωτερικών αλλά και κανένας από την κυβέρνηση δεν μίλησε για αλλαγή ημερομηνίας των αυτοδιοικητικών εκλογών. Ποτέ δεν έχει ειπωθεί αυτό από κανέναν μας ούτε υπαινικτικώς και ξαφνικά έρχεται ένας υποτίθεται σοβαρός θεσμός που είναι ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και λεει «διάβασα κάπου για αυτό για πείτε μας». Εγώ απήντησα αλλά από την άλλη μεριά δεν είναι δυνατόν να μετατρέπεται το σύνολο του πολιτικού κόσμου σε σχολιαστή της αρθρογραφίας εφημερίδων της Αριστεράς. Από τη στιγμή που δεν έχουμε πει τίποτε ως υπουργείο Εσωτερικών σχετικό δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να απαντάμε ή γιατί πρέπει να υιοθετεί ο αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης δημοσιεύματα και να ζητάει διευκρινήσεις επί δημοσιευμάτων.
Ερωτηθείς ποιο θα είναι το δίλημμα των εκλογών
- Δυο προτάσεις υπάρχουν για τη διακυβέρνηση της χώρας αυτή τη στιγμή, η μια είναι η πρόταση της ΝΔ που είναι πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης αυτοδύναμη κυβέρνηση ΝΔ και η άλλη πρόταση είναι πρωθυπουργός Α. Τσίπρας και προοδευτική διακυβέρνηση. Η προοδευτική διακυβέρνηση αφορά την πρώτη εκλογική αναμέτρηση με απλή αναλογική, η προοδευτική διακυβέρνηση έχει μέσα ΜέΡΑ25, ΚΚΕ και Ανδρουλάκη. Επειδή το ΚΚΕ λεει «εγώ δεν μπαίνω και μη με ανακατεύεται σε αυτή τη συζήτηση», ο Ανδρουλάκης δεν έχω καταλάβει τι λεει θα μας το πει κάποια στιγμή στην πορεία άρα στην πραγματικότητα αυτό που συζητάμε είναι η επανάληψη του ’15 δηλαδή Τσίπρας–Βαρουφάκης, και μάλιστα ο Βαρουφάκης σε καθοριστικότερο ρόλο γιατί ανοίγει και κλείνει το διακόπτη του αν υπάρχει κυβέρνηση δηλαδή «Καμμένος απ’ τ΄ αριστερά». Άρα λοιπόν Τσίπρας –Βαρουφάκης και ολίγος Ανδρουλάκης κάπου να παίζει αν αποφασίζει να μπει ή όχι σε αυτή τη διακυβέρνηση. Αντιλαμβάνεστε ότι στην πραγματικότητα είναι remake του έργου του 2015, «2015 πάμε ξανά». Νομίζω ότι τα πράγματα είναι πολύ απλά για τον ελληνικό λαό, δεν φαντάζομαι ότι κανείς ακόμα και ακροαριστερός να είναι ότι θέλει να ζήσει τον εφιάλτη του 2015.