THEPOWERGAME
«Έχουμε έναν εύρωστο, παθιασμένο με το retail, μέτοχο, που και θέλει και μπορεί να επενδύσει στην Ελλάδα». Με τον τρόπο αυτό ο διευθύνων σύμβουλος του Public Group, Ρόμπυ Μπουρλάς, συνόψισε χθες τις φιλόδοξες επενδυτικές προθέσεις του ομίλου, που βρίσκεται υπό την «ομπρέλα» της Olympia Group, συμφερόντων του επιχειρηματία Πάνου Γερμανού, και οι οποίες μεταφράζονται σε 120 εκατ. ευρώ έως το 2023.
Εξ αυτών τα 100 εκατ. ευρώ κατευθύνονται στην οργανική ανάπτυξη του ομίλου, με στόχο να εξελιχθεί σε ένα omnichannel «one stop shop» για είδη τεχνολογίας, οικιακές συσκευές, προϊόντα πολιτισμού και ψυχαγωγίας. Άλλα 20 εκατ.ευρώ θα διοχετεύσει το Public Group, έως τα τέλη του 2023, σε ταχέως αναπτυσσόμενες (scale up) εταιρείες.
Ήδη το χαρτοφυλάκιό του περιέχει τις συμμετοχές στην iRepair, στο Douleutaras και στη σουηδική Klarna, αλλά και την εμπορική συνεργασία με την Box Now, το μεγαλύτερο δίκτυο smart lockers στη χώρα.
Μάλιστα, ο CEO του ομίλου προανήγγειλε χθες, σε ενημερωτική συνάντηση με δημοσιογράφους, νέες τοποθετήσεις σε scale ups, μέσω του επενδυτικού του βραχίονα, Public Capital Partners, σε τομείς αιχμής, όπως το last mile delivery, το fintech, το education technology και τα audiobooks, με στόχο την εξασφάλιση των μέγιστων δυνατών συνεργειών για τον όμιλο.
Σύμφωνα με τον κ. Μπουρλά, από τα 20 εκατ. ευρώ που προορίζονται για επενδύσεις σε scale up εταιρείες, ήδη τα 10 εκατ. ευρώ έχουν δεσμευτεί -με τη συμμετοχή στον γύρο χρηματοδότησης των 800 εκατ. ευρώ της fintech Klarna, να μην περιλαμβάνεται σε αυτό το budget.
Νέες επενδύσεις σε scale ups
Άλλα 10 εκατ. ευρώ θα δεσμευτούν έως τα τέλη του 2023, με το Public Group να μεγαλώνει, στη συνέχεια, τον «κουμπαρά», που προορίζει για επενδύσεις σε πολλά υποσχόμενες εταιρείες που αλλάζουν το τοπίο στο retail.
«Το Public Group έχει αναπτύξει ένα μοναδικό στη ΝΑ Ευρώπη οικοσύστημα καινοτομίας, που περιλαμβάνει επενδύσεις από 1 και 5 εκατ,ευρώ καινοτόμες, ταχέως αναπτυσσόμενες εταιρείες, συνεπενδύσεις με Venture Capital Funds, καθώς και το δικό του hub καινοτομίας, το Public Next, και συμμετοχές στο Endeavor Catalyst Fund IV και το Venture Friends 3» τόνισε χθες ο CEO του ομίλου.
Για τις νέες επενδύσεις που έρχονται, η διοίκηση του ομίλου δια στόματος κ. Μπουρλά τόνισε ότι το edtech (education technology) είναι ένας κλάδος αμέσου ενδιαφέροντος, όπου το Public θα ανακοινώσει επενδυτική κίνηση προσεχώς, ενώ για την αγορά των audiobooks, που επίσης ενδιαφέρει άμεσα στην αλυσίδα είπε ότι αποτελεί μια νέα αγορά, που όχι μόνο δεν κανιβαλίζει την παραδοσιακή αγορά του βιβλίου, αλλά λειτουργεί συμπληρωματικά.
Smart lockers και next day delivery
Δείγμα γραφής της νέας στρατηγικής του ομίλου αποτελεί και η αποκλειστική εμπορική συμφωνία με τη Box Now, για χρήση των περίπου 1.000 αυτομάτων μηχανημάτων παραλαβής δεμάτων (smart lockers), που διατηρεί η εταιρεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Η νέα συνεργασία, που ανακοινώθηκε χθες, δίνει στο Public Group σημαντικό προβάδισμα στο delivery των προϊόντων της, με δυνατότητα «24/7» στις παραλαβές. Έναν τομέα, όπου ήδη η αλυσίδα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα, αφού, καθώς χάρη στο κέντρο logistics, έκτασης 40 στρεμμάτων, έχει τη δυνατότητα παράδοσης 100.000 προϊόντων την επόμενη ημέρα (υπηρεσία Next Day Delivery).
Στον τομέα του delivery και των logistics η αλυσίδα έχει φιλόδοξα πλάνα, καθώς ήδη αξιοποιεί τα 10 μεγαλύτερα -πανελλαδικά- καταστήματα Media Markt σε τοπικά ‘logistic hubs’.
Η συνεργασία με την Klarna και οι επισκευές
Σύμφωνα με τον κ. Μπουρλά, το αποτύπωμα των επενδύσεων στην Klarna, στην αλυσίδα i-Repair και το Douleutaras.gr είναι ήδη εμφανές. Δεν είναι τυχαίο ότι οι παράπλευρες δραστηριότητες του ομίλου εισφέρουν το ήδη 5% του τζίρου του, ποσοστό το οποίο αναμένεται να διπλασιαστεί την επόμενη διετία.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τον σουηδικό κολοσσό fintech, την Klarna, η οποία, σε συνεργασία με το Public εισήγαγε στην Ελλάδα την υπηρεσία «Buy Now, Pay Later», ο κ. Μπουρλάς εξήγησε ότι στόχος του ομίλου είναι να φέρει «όλα τα innovations της Klarna» στην ελληνική αγορά: «Πείσαμε τον μεγαλύτερο πάροχο του consumer credit, παγκοσμίως, να έρθει και να επενδύσει στην Ελλάδα. Επενδύσαμε και εμείς στην Klarna. Θα χτίσουμε ακόμη περισσότερες υπηρεσίες στο μέλλον».
Ήδη, πάνω από 22% των prepaid online παραγγελιών στο public.gr για προϊόντα τεχνολογίας, ψυχαγωγίας και οικιακές συσκευές γίνονται με άτοκες δόσεις και χωρίς πιστωτική.
Πολύ προσοδοφόρα αποδεικνύεται και η συνεργασία με την iRepair, στην οποία το Public Group έχει αποκτήσει το 50%. Ήδη λειτουργούν 15 iRepair σημεία στο δίκτυο Public Ελλάδας και Κύπρου, με τον αριθμό τους να αυξάνεται σε 62 έως τα τέλη του 2023. Αν και η συνεργασία δεν έχει κλείσει χρόνο, έχει ήδη ορατά αποτελέσματα στην ταχύτητα, με επισκευές από 20 μόνο λεπτά.
Παράλληλα, σε συνεργασία με την iRepair προσφέρει πιλοτικά τη δυνατότητα exclusive service στο σπίτι, σε περιοχές της Βόειας Αττικής, αλλά και διαδικασία τάχιστης επισκευής με ραντεβού.
«Νέας Γενιάς» καταστήματα
Βασικό αναπτυξιακό στοίχημα του ομίλου είναι η αναβάθμιση του δικτύου των 67 φυσικών καταστημάτων σε Ελλάδα και Κύπρο, και η ενοποίηση των δύο «Public» και «MediaMarkt» κάτω από το brand «Public». Για το διάστημα 2022-2023, επενδύει 10 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση 32 φυσικών καταστημάτων και τη μετατροπή τους σε καταστήματα «Νέας Γενιάς».
Σε αυτή την προσπάθεια εντάσσονται και τα 13 καταστήματα MediaMarkt τα οποία εναρμονίζονται με την ολοκληρωμένη εμπειρία που επιδιώκει να προσφέρει ο κορυφαίος omnichannel retailer.
Έτερο στοίχημα είναι η είσοδος στην κατηγορία των μικρών και μεγάλων οικιακών συσκευών, που ήδη προσφέρονται σε 17 καταστήματα Public σε Ελλάδα και Κύπρο και θα διπλασιαστούν έως το 2023.
Μάλιστα, μέσα σε 3 μήνες από το λανσάρισμα στις οικιακές συσκευές, οι συνολικές πωλήσεις στο Public Group αντιπροσωπεύουν το 20% του τζίρου, με τον όμιλο να αναμένει το 2022 πάνω από 100 εκατ.ευρώ μόνο από τις οικιακές συσκευές.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνει ο όμιλος και στο εσωτερικό σύστημα παραγωγής καινοτομίας, το Public Next, το οποίο απασχολεί σήμερα 20-25 άτομα και θα κλείσει τη χρονιά με 100 εργαζόμενους, στην πλειοψηφία τους μηχανικούς υπολογιστών και προγραμματιστές, «μια ομάδα που καθημερινά σχεδιάζει το μέλλον» όπως είπε ο κ. Μπουρλάς.
Ο πήχης στο μισό δισ. ευρώ
Ήδη η νέα στρατηγική του Public Group, την οποία ο όμιλος περιγράφει με τον όρο «Public²» αποδίδει καρπούς, με τις πωλήσεις να «τρέχουν» με 10% -σε αξία- το εννεάμηνο του 2022, σε σχέση με το 2021, υψηλότερα -όπως τόνισε ο κ. Μπουρλάς από κάθε άλλο παίκτη της αγοράς- με παράλληλη αύξηση των μεριδίων σε όλες τις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων.
Ο δε πήχης για το σύνολο της χρήσης μπαίνει στο μισό δισ. σε επίπεδο τζίρου σε Ελλάδα και Κύπρο από 440 εκατ.ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα. Επιδόσεις που στηρίζονται στα 67 καταστήματα Public και Media Markt σε Ελλάδα και Κύπρο, αλλά και το ψηφιακό κανάλι, που ήδη εισφέρει το 25% του τζίρου της αλυσίδας -το υψηλότερο ποσοστό στο omnichannel retail στην Ελλάδα.