THEPOWERGAME
Ο αγωγός μεταφοράς υδρογόνου που θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τη Σόφια, εκτιμώμενου κόστους 2,1 δισ. ευρώ, είναι μεταξύ των 20 έργων ελληνικού ενδιαφέροντος που περιλαμβάνονται στον ανανεωμένο δεκαετές πρόγραμμα του ευρωπαϊκού διαχειριστή φυσικού αερίου ENSOG. Το σχέδιο για τον αγωγό είχε ανακοινωθεί το περασμένο καλοκαίρι και προωθείται από τον ΔΕΣΦΑ και την Bulgartransgaz. Εκτιμάται πως το κόστος του ελληνικού τμήματος του αγωγού (μήκους 540 χιλιομέτρων / 36 ιντσών) θα φτάσει τα 1,32 δισ. και του βουλγαρικού τμήματος (μήκους 250 χιλιομέτρων / 40 ιντσών) τα 821 εκατ. ευρώ.
Στον κατάλογο με τα ελληνικού ενδιαφέροντος έργα κυριαρχεί, όπως κάθε φορά τα τελευταία χρόνια ο αγωγός EastMed που σχεδιάζεται ώστε να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Νοτιανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη. Το κόστος του EastMed, μαζί με τον συμπληρωματικό αγωγό «Ποσειδών» που θα συνδέει την Ελλάδα με την Ιταλία, εκτιμάται στα 8,6 δισ. ευρώ. Αυτό το υψηλό κόστος, σε συνδυασμό με τις γεωπολιτικές ισορροπίες (είναι γνωστή η αντίδραση της Τουρκίας) και την απουσία επαρκών ποσοτήτων (προς το παρόν) θεωρούνται εμπόδια στην υλοποίηση του έργου.
Ένα από τα μεγαλύτερα έργα που περιλαμβάνονται στον ανανεωμένο κατάλογο είναι και ο διπλασιασμός της χωρητικότητας του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ από τα 10 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) ετησίως σε 20 bcm ετησίως. Η εταιρεία διαχείρισης του ΤΑΡ υποστηρίζει πως μέσα στον επόμενο μήνα θα ξεκινήσει το δεσμευτικό market test ώστε να «ζυγίσει» το ενδιαφέρον της αγοράς για την πρόσθετη χωρητικότητα του αγωγού. Προβλέπονται τέσσερα διαφορετικά σενάρια / στάδια αναβάθμισης του ΤΑΡ με την πρώτη επέκταση να ολοκληρώνεται σε 36 μήνες από τη λήψη της τελικής απόφασης, τη δεύτερη σε 48 μήνες και την τρίτη / τέταρτη σε 52 μήνες. Το κόστος της αναβάθμισης, όπως αναφέρεται στον κατάλογο του ENSOG και χωρίς τις επενδύσεις σε κάποιους σταθμούς συμπίεσης, υπολογίζεται στα 1,13 δισ. ευρώ.
Από τα στοιχεία που παρουσιάζονται προκύπτει πως ήδη εξετάζεται η χρήση του ΤΑΡ για τη μεταφορά υδρογόνου, βιομεθανίου και άλλων «πράσινων» αερίων. Η επέκταση του ΤΑΡ που μεταφέρει στην Ευρώπη φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν αποτελεί προτεραιότητα για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Την προηγούμενη εβδομάδα είχε βρεθεί στο Μπακού και ο Έλληνας υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας καθώς ο ΤΑΡ καλύπτει σήμερα το 20% των αναγκών της χώρας μας σε φυσικό αέριο. Παράλληλα, μέσω του διασυνδετηρίου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB), που εγκαινιάστηκε πρόσφατα, θα καλύπτει και σημαντικό ποσοστό των αναγκών της γειτονικής χώρας. Μέτοχοι της εταιρείας διαχείρισης του ΤΑΡ είναι οι Axpo, BP, Enagas, Fluxys, Snam και Socar.
Στα μεγάλα έργα φυσικού αερίου με ελληνικό ενδιαφέροντος στον κατάλογο του ENSOG περιλαμβάνεται και η επένδυση του ΔΕΣΦΑ, ύψους 120 εκατ. ευρώ, για διπλασιασμό χωρητικότητας τμήματος του δικτύου φυσικού αερίου βόρεια της Νέας Μεσημβρίας, κ.α., το ήδη ολοκληρωμένο έργο επέκτασης της χωρητικότητας της Ρεβυθούσας με την προσθήκη πλωτής δεξαμενής (FSU), οι παρεμβάσεις για αναβάθμιση του ελληνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου ώστε να μπορεί στο μέλλον να μεταφέρει και υδρογόνο, οι πλωτές αποθήκες φυσικού αερίου (FSRUs) στην Αλεξανδρούπολη, ο μετρητικός σταθμός για την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου νοτίως της Καβάλας, κ.α.